Subota, 27. srpnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

35 C°

LOŠA SITUACIJA

PACIJENTI OGORČENI Nedostaje sanitetskih vozila, otkazuju se zakazani pregledi!

Autor: Goran Šimunov

20.05.2024. 18:39
PACIJENTI OGORČENI Nedostaje sanitetskih vozila, otkazuju se zakazani pregledi!

Foto: Zadarska županija



U Službi sanitetskog prijevoza pri županijskom Zavodu za hitnu medicinu (ZHMZŽ) područje grada Zadra trebalo bi opsluživati 20 vozača, no svakog dana radi samo nas sedmero, osmero. Jednostavno nema dovoljno sanitetskih vozila. Svakodnevno se događaju situacije da zbog nedostatka sanitetskih vozila nas dvoje, troje vozača, sjedimo na poslu, budući da nemamo koja vozila voziti.


Pacijenti čekaju na hitnim bolničkim prijemima, u domovima za starije i drugdje na naručeni sanitetski prijevoz, a po neke od njih se ne može doći jer nema dovoljno vozila, kaže nam Ivan Gašpar, sindikalni povjerenik i vozač sanitetskog prijevoza u Zavodu HMZŽ-a koji kaže kako HZZO sa Zavodom za hitnu ima ugovoren 21 tim sanitetskog prijevoza za Zadarsku županiju, ali da je, prema njegovim saznanjima, trenutačno tehnički ispravno samo 11 sanitetskih vozila.


Ugovor s HZZO-om


– Ima nepokretnih pacijenata koji su čekali dva, tri mjeseca, da dođu na red za pregled u zdravstvenoj ustanovi, treba ih u nju odvesti sanitetski prijevoz, da bi im se tog dana javilo kako nema dovoljno sanitetskih vozila i da ih se ne može prevesti. I onda taj pacijent izgubi svoj dugo čekani termin na zakazani pregled.





Ima dana kada zbog nedostatka vozila ne možemo prevesti pacijente na dijalizu. Ili ih se na dijalizu preveze s tri, četiri sata zakašnjenja pa se proizvede kaos u sustavu.


Na prijavno-dojavnoj službi Saniteta, pak, ne dižu telefonske slušalice, budući da nema tko prevesti pacijente. Ne obavi se po 40 posto posla koji bi se trebao obaviti, upozorava Gašpar.


Komentirajući ove probleme sa županijskim sanitetskim prijevozom, dr. Dubravka Finka, predsjednica udruge Zadarski pacijent, koja se bavi zaštitom prava pacijenata, kaže kako se, kad se potpiše neki ugovor s HZZO-om za određeni broj timova sanitetskog prijevoza, onda su u ugovoru za svaki pojedini tim navedeni podaci vozača imenom i prezimenom.


– Gledaju se potrebe, a gleda se i što se ugovara. Ako nemate dovoljno vozača sanitetskog prijevoza, onda ni ne možete ugovoriti tim. To je apsolutno kršenje ugovora, ali i smanjenje zdravstvene zaštite za stanovnike županije. Vjerojatno je takva situacija i drugdje u Hrvatskoj, budući da je sve manje vozača.


Što se tiče stanja sa sanitetskim vozilima u županiji, već godinu i pol dana se priča o tome da su neka vozila ostarjela. Znam da su se zbog toga opravdavali, kao i da je raspisana javna nabava za sanitetska vozila.


No, od tada se nije apsolutno ništa sredilo, naglašava dr. Finka dodajući kako se zna koliko kilometara godišnje prijeđu sanitetska vozila i koliki je njihov vijek trajanja.



Napisati prigovor


– Nakon četiri, pet godina, korištenja bi već trebalo nabavljati nova sanitetska vozila. Naša županija je velika, pa puno sanitetskih vozila voze od Starigrada do Biograda, ali i prema Zagrebu, toplicama i drugdje. Treba se napraviti analiza u kojem razdoblju treba naručiti nova vozila. To je menadžeriranje, kaže predsjednica ove udruge koja postavlja pitanje zbog čega nedostaje ovako velik broj sanitetskih vozila.


– S druge strane se ne može predvidjeti da će određenog dana javiti iz Saniteta da ne mogu doći po pacijenta koji je naručen za prijevoz. No onda bi u Zavodu za hitnu trebali urgirati prema tim ustanovama gdje je pacijent trebao biti dovezen da mu se dade novi termin, budući da nije kriv što nije mogao tamo biti dovezen.


Obično se sanitetskim vozilom voze nepokretni ili polupokretni ljudi, tako da ne ovisi o njima hoće li ili neće doći gdje su naručeni, nego isključivo ovisi o sanitetskom prijevozu. Problem toga da ih sanitet nije dovezao na naručeni pregled pacijenti bi trebali dignuti na određenu razinu, a mogu reagirati i njihovi izabrani liječnici opće medicine.


Treba napisati prigovor u kojem bi upozorili HZZO, čak i Ministarstvo zdravstva, budući da se, dok ih se ne upozori, kod nas stvari ne rješavaju. HZZO i Ministarstvo ovakvu stvar moraju razriješiti na adekvatan način, kaže dr. Finka dodajući kako se pacijenti u vezi ovog problema mogu obratiti i županijskom Povjerenstvu za prava pacijenata.