Jedini ste se javili na natječaj za Luku Gaženica. Možete li odmah na početku ukratko predstaviti tvrtku i objasniti našim čitateljima tko stoji iza tvrtke Zadar International Port Operations?
– Praksa velikih međunarodnih kompanija je da se prilikom natječaja u pojedinim zemljama otvaraju lokalne tvrtke koje se onda javljaju na te natječaje. To je važno i kasnije zbog zakonske regulative i drugih propisa, jer će tvrtka osnovana u Hrvatskoj onda biti ta koja će i upravljati koncesijom, zapošljavati, plaćati koncesijsku naknadu, poreze, obavljati platni promet i ostalo. Iz tog je razloga osnovana i tvrtka Zadar International Port Operations d.o.o. (ZIPO) za lučke usluge. Kompanija Global Ports Holding je, temeljem ugovora o zajedničkoj odgovornosti, osnivač i financijski podupiratelj tvrtke ZIPO d.o.o. Koliko je nama poznato, još su dvije međunarodne tvrtke bile zainteresirane za natječaj te su stupile u službeni kontakt s Lučkom upravom Zadar. Ponosni smo i sretni što smo s našom ponudom bili u skladu sa zahtjevima natječaja, kao što su visoka očekivanja u smislu dosadašnjeg profesionalnog iskustva te mogućnosti financijske podrške projektu, ali i što smo uspjeli pripremiti detaljnu i složenu dokumentaciju. Zadar nam je važan i naš je cilj razviti Gaženicu u home port za kruzere i vjerujemo da je Global Ports Holding jedina kompanija koja može ostvariti taj cilj koristeći svoj položaj vodeće svjetske tvrtke za upravljanje lukama za kružna putovanja.
EBRD uložila u GPH
Možete li nam detaljnije opisati Global Ports Holdinga (GPH), jer Vi ste uz to što ste direktor ZIPO-a ujedno i direktor poslovnog razvoja GPH-a?
– Global Ports Holding je najveća svjetska tvrtka za upravljanje lukama za kružna putovanja. Upravljamo s 14 luka na Mediteranu, Aziji i Pacifiku. Godišnje naše luke prihvate više od 7,8 milijuna putnika, s godišnjim prometom od preko 115 milijuna dolara. Među 14 luka kojima upravljamo diljem svijeta ističu se Barcelona, najveća luka za kružna putovanja na Mediteranu, Lisabon, Malaga, Malta, Ravena, Katanija, Caligari i Bar- Crna Gora. Dioničar smo i u luci u Veneciji. Ponosni smo što možemo istaknuti da su mnoge luke već među vodećim polazišnim (home port) lukama na Mediteranu te redovito osvajaju brojne nagrade za najbolje luke. Udjeli u tvrtki Global Ports Holding izlistani su na Londonskoj burzi kroz krovnu tvrtku GPH PLC, privatnu tvrtku sa sjedištem u Velikoj Britaniji. Global Investments Holdings (GIH) ima 60,6 posto vlasništva, 34,37 posto je u slobodnom opticaju na Londonskoj burzi. No, ono što će, siguran sam, biti zanimljivo i hrvatskoj javnosti je da je snagu GPH-a prepoznala i Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), i upravo je EBRD 2015. godine u GPH uložila 53,4 milijuna eura i tako postala vlasnikom 5,03% udjela. Sve vam to govorim kako biste stekli uvid u ugled i značaj koji ova kompanija ima na europskoj i svjetskoj razini. Tvrtku Zadar International Port Investment osnovanu u Hrvatskoj predstavljamo ja kao ovlaštena osoba i direktor te moj kolega Barbaros H. Ozakan.
Mnogostruke koristi
Na koji način iskustvo i znanje GPH-a može konkretno pomoći Zadru?
– Zahvaljujući postojećoj bliskoj poslovnoj suradnji s velikim svjetskim kompanijama za kružna putovanja te činjenici da upravljamo velikim brojem luka u regiji, GPH ima jaku pregovaračku snagu u odnosu s kruzing kompanijama te će na taj način povećati i onaj udio prometa koji se odnosi na putnike kojima je Gaženica polazišna luka, ali i one koji su tranzitu. Čvrsto vjerujemo da Zadar ima veliki potencijal da postane jedna od vodećih destinacija za kružna putovanja. Zadar je smješten u središnjem dijelu Jadrana te je izvrsno prometno povezan sa srednjom i istočnom Europom. Zadar ima i prekrasan stari grad, a nudi i brojne mogućnosti za kratke izlete u okolici. Uzimajući u obzir novu modernu luku Gaženica i blizinu zračne luke Zadar, GPH može utjecati na broj kruzera koji pristižu, ali i povećati trajektni promet te privući goste više platežne moći s posebnim komercijalnim ponudama. Na taj način poslujemo već godinama u mnogim lukama. Ove će aktivnosti zasigurno rezultirati razvojem lokalnog gospodarstva, a zatim i otvaranjem novih radnih mjesta.
Što ustvari znači home port? Na koji način to može promijeniti grad Zadar i kakve izravne benefite od toga?
– Lučka uprava Zadar imat će direktne koristi kroz koncesijske naknade koju ćemo plaćati kroz stalnu godišnju i promjenjivu koncesijsku naknadu od cjelokupnog prihoda te investicijsko ulaganje u prvih pet godina. Lučka uprava će i dalje nastaviti davati svoje usluge te će nastaviti s naplatom naknada od postojećih subjekata. Dodatne koristi će, baš kao i grad, imati od ovih novih usluga. Također, home port predstavlja polazišnu luku, što pak govori da će turisti u Zadar stizati drugim vrstama prijevoza te provoditi više vremena u Zadru. Mi ćemo izravno utjecati na povećanje prometa zračne luke, veću potražnju za smještajem i sadržajima na području grada i županije. Uzmimo za primjer Maltu, gdje je kvalitetna suradnja nas i lokalne zajednice povećala prihode, otvorili su se novi hoteli, restorani i drugi sadržaji te je povećana ukupna turistička potrošnja.
Slučaj s Dubrovnikom
Kruzing industrija nosi svoje benefite, ali određene probleme. U Hrvatskoj se u posljednje vrijeme često ističe primjer Dubrovnika koji ima problema s prekobrojnošću turista.
– Kruzing industrija je učinila poznatima neke gradove u svijetu i utjecala na to da se oni još snažnije razviju kao turističke destinacije. Što se konkretno Dubrovnika tiče, mi u svom prijedlogu zagovaramo povećanje dolazaka luksuznih brodova te mijenjanje profila putnika. Stvaranje ravnomjernijeg rasporeda dolaska brodova u Dubrovnik tijekom dana, ali i tijekom tjedna, može znatno smanjiti istovremeni broj posjetitelja i gužve, ali i produžiti sezonu. Global Ports Holding ima sve potrebne resurse i iskustvo kako bi se to i ostvarilo. Nedavno smo najavili da smo otvoreni za suradnju s Gradom, lokalnim tvrtkama te Lučkom upravom za sve potrebe, kao što je i dnevno ograničavanje broja putnika. Odličan primjer kvalitetne suradnje GPH-a te nacionalne i lokalne vlasti, kao i domaćih lokalnih partnera u izgradnji terminala je novi terminal u Lisabonu. Terminal je prema nacrtu kojeg je grad predložio izgrađen u samo dvije godine, a već je osvojio i brojne nagrade na što smo jako ponosni.
Kako komentirate slučaj Luke Gruž? GPH se i tamo javio za upravljanje lukom, doduše ne sam već u partnerstvu s francuskom građevinskom tvrtkom Bouygues?
– Natječaj u Luci Gruž bio je raspisan ne samo za upravljanje već i za izgradnju novog terminala, stoga smo se i javili u partnerstvu s jednom od vodećih svjetskih građevinskih tvrtki Bouygues Batiment International. Za natječaj za izgradnju i upravljanje terminalom kojeg smo dobili 2015. godine, naš je zajednički konzorcij ponudio investiciju u vrijednosti 94 milijuna eura. Nažalost, uslijedilo je vrlo nestabilno razdoblje u Hrvatskoj. Mi smo napravili sve potrebne korake u cilju da se potpiše koncesijski ugovor u zadanom roku i obznanili da smo spremni razgovarati o uvjetima projekta s lokalnim vlastima. I dalje vjerujem da bi GPH bio najbolji partner za Luku Gruž.
Pouzdan partner
I za kraj, kako vi vidite Luku Gaženica u budućnosti?
– Luka Gaženica je logistički na idealnoj poziciji na Jadranu, s dobrom prometnom povezanošću, u gradu Zadru koji je jedan od najljepših gradova na Mediteranu, s vrijednim UNESCO te ostalim kulturnim i turističkim sadržajima u ponudi, a u blizini su i nacionalni parkovi te druge zanimljivosti. Uz visoke standarde koje GPH drži na svjetskoj razini Gaženica će biti home port i najznačajnija tranzitna luka na Jadranu. Ona će biti i ključan faktor razvoja cjelokupne turističke ponude u gradu Zadru i u županiji. Luku Gaženica vidim i kao pozitivan primjer strane investicije u Hrvatsku koja donosi vrijednost i međunarodni know-how te projekt s kojim će se lokalna zajednica ponositi. S obzirom na reputaciju i iskustvo naše kompanije mi ćemo sigurno biti pouzdan partner lokalnoj zajednici i pokazat ćemo da smo društveno odgovorna kompanija kroz donacije i podršku lokalnim kulturnim, sportskim i drugim društvenim inicijativama.
najnovije
najčitanije
Gospodarstvo
fina
Kraš i dalje lider po prihodima, dobiti i broju zaposlenih, pogledajte brojke
Zadar & Županija
studentske stipendije
“Deficitarne” stipendije u Benkovcu 230, u Zadru 180, a Pag planira i 1.000 eura
Zadar & Županija
SJEĆANJE NA ŽRTVE
Uskoro obilježavanje 34. obljetnica ubojstva civila u Bruškoj i branitelja u Pristegu
Ostali sportovi
2. Futsal liga
Smiljevcu pripala jesen, Krneza uhvatila zamah
Crna Kronika
pp pag
POLICIJA RIJEŠILA SLUČAJ Kaznene prijave protiv vandala koji su uništili adventske ukrase na Pagu
Plodovi zemlje i mora
U straigradu
NAJULOV 2025. Antonio Koić ulovio je ribu života
Županija
Stari problem
Liječnik Makedonac napustio otok, Ižani opet bez svog liječnika
Zadar & Županija
Lijekovi za otoke
Napravili smo đir s brodskom ljekarnom: “Ma ovo je pun pogodak, donijela nam je život!”
Zadar
nakon 16 godina
Boćarski klub »Crvene kuće« prestaje s djelovanjem, a “odjavili” su se na poseban način
Zadar
educiranje i informiranje