Stariji Zadrani rado se sjećaju vremena i vrućih ljetnih večeri kada se nakon završetka filma u ljetnom kinu odlazilo na pijacu u kupnju lubenica. To je bio mali ritual. Štandovi krcati ravnokotarskih lubenica složenih u velike hrpe i prodavači, isključivo proizvođači spremni da udovolje i najizbirljivijem kupcu.
Prvo je trebalo izabrati lubenicu oliti četrun. Ono, svi okrugli, jednaki s crnom korom. Tek kasnije su se pojavili duguljasti s zelenom korom, ali tada je vrag odnio sriću ljetnom kinu i prodaji četruna cijele noći na gradskoj pijaci. U prosjeku teže od pet do šest kilograma. Sorte Sugar Baby, izrazito slatkog i crvenog mesa. Bilo je i onih krupnijih sorte Panonija, u prosjeku od osam do deset kilograma, ali ove manje su najbolje “kurile”.
Kupiti četrun je bio pravi mali ritual. Kao što je rečeno, prvo bi se izabrao četrun. Zatim se pitalo prodavača – proizvođača koja je cijena. E tu bi dolazila na vidjelo trgovačka sposobnost kako kupca tako i prodavača. Moj prijatelj Ranko govori da bi se njegov otac Jure, kako bi spustio cijenu, s prodavačem znao cjenkati i nekoliko sati, dok su on i sestra morali stajati i činiti gricule na slatki četrun.
Cijena je dogovorena i tada na vagu, ali posao oko kupnje četruna time nije završio. Kada je bilo sve utanačeno i vagnuto, četrun je trebalo otvoriti da se utvrdi njegova kakvoća. To se činilo na sljedeći način: prodavač je u obliku trokuta, odnosno piramide načinio mali otvor na četrunu i izvadio jezgru. Tada bi najiskusniji iz ekipe kupaca probao kvalitetu robe. Ukoliko je bila zadovoljavajuća, posao je bio sklopljen i moglo se poći kući s četrunom na ramenu.
Davno je ustanovljeno da je dobro rashlađena i sočna lubenica prvoklasna namirnica za vruće ljetne dane. Jedni lubenicu svrstavaju u voće, drugi u povrće, ali za ovu priču to nije nimalo bitno. Također, davno je lubenica prepoznata kao unosna kultura na ravnokotarskim poljima, što je vidljivo s početka priče. Još i danas na zagrebačkim tržnicama kao brend se prodaju ljubačka i škabrnjska lubenica, iako se u Ljubaču lubenica proizvodi možda u nekom vrtliću.
Očito je lubenica postala dobar posao u kojem pojedinci vide dobru zaradu i zato se ovih dana prodaje na zidićima, štandovima, iz kamiona u svakom kvartu i na svakoj plaži, a trgovački lanci oglašavaju akcijske prodaje.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
KONZUMACIJA MESA I MESNIH PRERAĐEVINA
Istraživanje razotkrilo: Samo jedan posto Hrvata može si priuštiti janjetinu
Zadar
OB ZADAR
POZITIVNE VIJESTI: Zadarska bolnica dobila zeleno svjetlo za dva projekta, evo o čemu se radi
Zadar
MUKE S MAJSTORIMA
MUKE PRI ADAPTACIJI STANA: ‘Majstori su nam uništili stan u srcu Zadra, šteta je…”
Hrvatska
LOM U STRANCI
Raspudići ostaju bez 130.000 eura iz proračuna nakon napuštanja Mosta, znali su za to i svejedno su otišli
Crna Kronika
UHIĆEN JE
Ubojstvo u pokušaju na području Biograda: Željeznim predmetom pretukao muškarca, teško ga ozlijedio
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA
ČUVENA POBJEDA ZADRA Pogledajte video od kojeg ćete se naježiti: ‘Posebnija je od drugih…’
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Moda
zadarski concept store
[FOTO] Tiramol proslavio 10. rođendan. Sana Baraba: ‘Na rubu sam suza od sreće’
Zadar
fantastičan projekt