Foto: Filip Brala
Špica turističke sezone po mnogočemu je zahtjevno razdoblje u godini. Tijekom najtoplijih ljetnih mjeseci ulicama svih mjesta u Zadarskoj županiji šeta se i uživa veliki broj gostiju, koji višestruko povećavaju broj stanovnika na nekom području, što donosi jednako mnogo profita i problema, posebice komunalnih. Turizam je najpotentnija gospodarska grana u našoj regiji i katalizator je uspjeha mnogih drugih djelatnosti.
No, zadnjih se nekoliko godina sve češće mogu čuti prigovori zbog preopterećenosti gradova i općina velikim brojem turista i turističke infrastrukture koja izvan sezone zjapi prazna. Inflacija i povećanje troškova u svim sektorima gospodarstva neminovno je dovela i do povećanja cijena smještaja, kao i hrane u restoranima, te svih dijelova turističke industrije. Tek nam ostaje za vidjeti da li je to povećanje cijena kap koja je prelila čašu, učinivši Hrvatsku preskupom destinacijom za odmor.
Obećavajuća predsezona
No, da ne bi jedino bili kritični, u intervjuu s Mihaelom Kadijom, direktoricom Turističke zajednice Zadarske županije razgovarali smo i o predsezoni za nama, ulaganjima u kvalitetu turističke ponude, kao i održivim načinima uživanja u ljetom odmoru.
Pred nama je najfrekventnije razdoblje turističke sezone. No, prvo, koliko je turističkih dolazaka i noćenja ostvareno na području Zadarske županije u razdoblju predsezone, tj. u u prvih pet mjeseci ove godine? Koja je destinacija unutar županije ostvarila najbolje rezultate? U kojem su sektoru smještajnih kapaciteta zabilježene najbolje brojke?
– U Zadarskoj je županiji u prvih pet mjeseci ove godine ostvareno gotovo 200 tisuća dolazaka i 840 tisuća noćenja. U odnosu na prošlu godinu, to predstavlja rast od 30 posto u dolascima i 20 posto u noćenjima, a ako u obzir uzmemo rekordnu 2019. godinu, u navedenom razdoblju ostvarili smo rast od 14 posto više noćenja. Uglavnom, sva naša turistička mjesta ostvaruju veći ili manji rast prometa u odnosu na prošlu godinu. Kod vrsta smještaja, najbolje rezultate ostvarili su hoteli s 40 posto više noćenja nego prethodne godine, zatim kampovi s 25 posto i objekti u domaćinstvu sa sedam posto. Ako govorimo o tržištima, na prvom mjestu su gosti iz Njemačke koji su ostvarili petinu prometa u noćenjima, slijede ih gosti iz Slovenije, te Poljske, Austrije i Češke. Utjecaj na poredak u top 10 tržišta čini aviopovezanost, te je očito da je to pridonijelo izrazitom povećanju poljskih gostiju, ali i Britanaca, Francuza i Nizozemaca, a zanimljiv je povratak određenih tržišta koja su potpuno izostala u posljednjim godinama, poput Koreje i SAD-a.
Kakva su Vaša očekivanja od ovogodišnje špice sezone? Koja bi destinacija unutar naše regije, po vašem mišljenju, mogla doživjeti najveći skok u prepoznatljivosti i dolascima?
– Prema dosadašnjim najavama i informacijama s tržišta, temeljem komunikacije s destinacijama i komercijalnim subjektima, te naših iskustava s brojnih nastupa na turističkim sajmovima, može se reći kako nas očekuje odlična turistička godina. Kako smo rekli, očekujemo rast u svim dijelovima županije. No, ono što se ne vidi u e-Visitoru je koliko će određene destinacije još povući posjetitelja, odnosno dnevnih gostiju s drugih destinacija, a koji će konzumirati agencijske i izletničke usluge, ali i ugostiteljske. To su one destinacije koje prednjače po razvoju proizvoda posebnih interesa i koje imaju svoje agencije, odnosno DMK-a (destinacijske specijaliste), kao i razne pružatelje usluga koji na svoj način pružaju doživljaj destinacije. Takva ponuda nam je izuzetno bitna, jednako kao što je i važno da gosti se vrate s tih iskustava zadovoljni.
Outdoor ponuda
Predsezona je posebno atraktivna za avanturističke i outdoor programe. Koliko je Zadarska županija prepoznata po takvim programima i koje su vrste outdoor aktivnosti najtraženije?
– Turistička zajednica Zadarske županije već niz godina radi na razvoju outdoor turizma jer svojim resursima u tome segmentu u Hrvatskoj predstavlja ozbiljnu konkurenciju. Ima niz raznolikih aktivnosti koje su u našoj županiji popularne i tražene od jedrenja, ronjenja, kajaka, raftinga, preko penjanja i špiljarenja do kitesurfinga, windsurfinga i bungee jumpinga i drugih. Mi već niz godina potičemo razvoj takvih oblika turizma koji pripadaju u tzv. »posebne interese«, a koji danas prelaze iz trenda u mainstream te su gotovo nezaobilazna potreba na odmoru, bilo u »soft« ili »adventure« varijanti. Tako smo i ove godine temeljem javnog poziv za dodjelu potpora za razvoj programa turističkih proizvoda posebnih interesa podržali 27 projekata, u ukupnoj vrijednosti od 66.500 eura, od kojih je većina usmjerena na proizvod aktivnog turizma, bilo da se radi o agencijama ili lokalnim turističkim zajednicama.
Cikloturizam je svakako oblik turizma i rekreacije koji se sve više razvija u našoj regiji i koji ima sve više poklonika među turistima. Koji su projekti unapređenja cikloturističkih ruta i kapaciteta nedavno realizirani, a koji tek trebaju započeti?
– Točno, osobito veliki potencijal imamo u biciklističkom i pješačkom turizmu. Istaknimo kako već niz godina imamo standarde za razvoj biciklističkog i pješačkog turizma u Zadarskoj županiji koji mogu poslužiti svakom subjektu u pokretanju posla u tom segmentu pružanja usluga, a i destinaciji u stvaranju preduvjeta za razvoj, a što veliki broj destinacija i njihovih turističkih zajednica i čine. TZ Zadarske županije je u 2022. godini identificirao i podržao projekte i aktivnosti lokalnih turističkih zajednica i njihovih partnera koje čine reviziju stanja na terenu te u konačnici svih ruta na području županije. Ponosni smo što tako pomogli destinacijama Biogradske i Ninske rivijere, kao i turističkim zajednicama otoka, koje su radile na ažuriranju, kako biciklističkih tako i pješačkih staza, postavljanju signalizacije, novima kartama, a kako bi svojim gostima ove godine ponudili još više mogućnosti za provođenje aktivnog i nezaboravnog odmora. Projekt ćemo i ove godine nastaviti u suradnji s zainteresiranim partnerima, a cilj je projektirati što više ciklo i pješačkih ruta prema regionalnim standardima, kao i jačanje znanja, te identificiranje usluga dostupnih na tim rutama.
Pored toga, TZ Zadarske županije provodi niz aktivnosti na promociji outdoor turizma kroz oglašivačke kampanje, ali i putem društvenih mreža. Između ostalog, u pripremi je osvježena brošura »Nature & Outdoor« kojoj su tema prirodne atrakcije, parkovi i aktivnosti u prirodi, a također i sukladna događanja.
Tiskaju se pješačke i biciklističke karte, i nadalje se surađuje s platformom »Outdooractive« koja objedinjuje ciklo i pješački proizvod Zadarske županije te ga čini dostupnijim širem europskom tržištu, ali i na našim mrežnim stranicama. Istaknimo kako platforma broji više od dvije tisuće partnera iz sektora turizma, sporta, zabave i zdravlja iz cijelog svijeta, te više od 1,6 milijuna fizičkih osoba članova zajednice, gotovo 400 tisuća tura, pola milijuna atrakcija, 100.000 smještajnih kapaciteta, 20.000 raznih ponuda, i pregršt sličnih kapaciteta.
Regija okusa
Još jedan važan turistički proizvod naše regije, koji ima velike potencijale tijekom cijele godine je eno-gastro turizam, koji svake godine privlači sve veći broj posjetitelja. Kako promovirate taj sektor naše turističke ponude?
– Već protekle godine smo se iznimno angažirali po pitanju cijelog razvoja eno-gastro turističkog proizvoda, a kojemu je, naravno, prednjačila, ali i uvjetovala činjenica kako naša županija, kao jedna snažna hrvatska turistička regija, svojom autohtonom ishranom, tradicijom uzgoja, resursima i potencijalom posebno u vidu ekološke proizvodnje, te ponudom i razinom kvalitete usluge, sve više izrasta u ozbiljnu konkurenciju na Jadranu. Tako je jedan od glavnih ciljeva u 2023. godini promovirati i slaviti Zadarsku regiju kao regiju punu okusa, regiju koja je više od sunca i mora, gdje sunce i more stvaraju proizvode i jela izuzetnih okusa.
Stoga smo godinu započeli smo s drugim izdanjem Dana vina i gastronomije Zadarske županije, na kojem smo okupili čak 37 izlagača, preko 130 posjetitelja, od čega većinom ugostitelja, chefova, te distributera iz naše županije i šire. Ovo događanje nam je iznimno važno jer osim edukacije i dijeljenja znanja o trendovima, želimo stvoriti mjesto ugodnog druženja između lokalnih dobavljača i ugostitelja. Prema odjecima s ovog, drugog, po redu, mislimo da smo na odličnom tragu i da se sve više stvaraju veze za što više »od polja do stola«.
Okusi zadarske regije u Milanu i Beču
Uputili smo se i na neka od naših glavnih emitivnih tržišta i bliskih država – Austriju i Italiju, te na poseban pristup i način dosegli veliki interes, kako medija, tako i brojne publike. U Milanu, u Condé Nastovoj La Scuola della Cucina Italiana, novinari i influenseri su uživali prvo kroz malu školu kuhanja koja je kod uzvanika izazvala veliko oduševljenje, a potom i »cooking show« od pet slijeda uparena vinima iz Zadarske županije. U travnju u Beču, pak u elegantnom prostoru Ovalhalle Museumsquartiera održan ekskluzivan event za 200 uzvanika u suradnji s vodećim medijem za enogastronomiju njemačkog govornog područja – Falstaffom.
Sadržaj je nastao u suradnji s Turističkom zajednicom Zadarske županije.
najnovije
najčitanije
KK Zadar
Hvalevrijedan potez
Pavle Marčinković otpisao potraživanje prema KK-u Zadar
Crna Kronika
NESREĆE
U prometnim nesrećama u Zadru ozlijeđeni pješaci, završili u bolnici
Ostali sportovi
Prva ŽMNL
Prva pobjeda Dasiadda, utiha Fortune protiv KB-a
Hrvatska
OCJENE
TripAdvisor: Hrvatska s razumnim cijenama i iskustvima vrijednih novca
Footopis
cilj ostvaren
Vatrena misija u Ligi nacija bila je uspješna: Posebno su impresionirali igrači ‘iz drugog plana’
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja