Četvrtak, 18. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Odrasli smo uz “Nadrealiste” i Monty Python

Autor: Boris Kupčak

19.05.2010. 22:00
Odrasli smo uz “Nadrealiste” i Monty Python


Nakon snimanja smo ušli u montažu sa hrpom materijala, pa je prvotna verzija spota trajala čak 10 minuta. Nakon te točke bilo je – sa štitom ili na njemu. Uspjeli smo skratiti na efektnih 6 minuta i obrisati znoj sa čela, govore Gitkograđani napominjući kako su im TBF-ovci i previše vjerovali pa čak i dopustili da im “izmasakriraju” pjesmu
Jednom nam je Branko Đurić Đuro rekao da smo mi za njega nasljednici “Nadrealista”, ako to ne smatramo uvredom. A zašto bi?
Bog je stvorija čovika, a Gitak TV izmislio “Košarku” – kazali bi vjerni štovatelji uradaka petorice splitskih mladića. Mate Peruzović, Marijo Grabovac, Bernard Perić, Matija Čizmić i Ivan Rožić imena su koja stoje iza nekih od gledanijih domaćih uradaka na Youtubeu. Njihovi skečevi Čovjek-jogurt, Nebo iznad Frankfurta, Gitkograd ili pak Izbornik Dena nasmijali su mnoge, a za prvi spot koji su napravili (TBF-ova pjesma – Data op.a.) su osvojili i prvu nagradu u životu – Porina za najbolji video broj. Snimanje zafrkancija posao je koji rade iz ljubavi, a po zanimanju su građevinari, ekonomisti, akviziteri, pasionirani malonogometaši, sakupljači sličica, hipohondri, nautičari, enolozi i poljoprivrednici. U šali govore kako je sve počelo prije osam godina, izrađivanjem skulptura od mljevenog mesa i piljevine, a prava priča je prema njima dosadna i nezanimljiva. Uglavnom okupili su se slučajno – poznanstva iz škole, s fakulteta ili nekim čudnim okolnostima… Sada – stvaraju povijest.
TBF su nam vjerovali
Porina za najbolji video broj dobili su u oštroj konkurenciji (čak sva nominirana spota režirao je Radoslav Jovanov Gonzo), ispričali su nam više o tome koliko im nagrada znači, kakvi su planovi, ali i o povezanosti s Kerumom, Bojanom Jambrošićem te usporedbama Monthy Pythonovcima i Nadrealistima.
– Toliko nam je stalo da smo kipić poklonili recepcionerki. Šalimo se, zateklo nas je pomalo jer smo mislili da će struka obratit više pozornosti na tehničke finese u čemu su Gonzo i Ferlin potkovaniji, a i to je bio naš prvi video-spot uopće. No očito je da smo osim scenarija koji je naš forte, i u tehničkom smislu stvari izveli sasvim pristojno, kažu Gitkovci dodajući kako se prošle godine, negdje taman dok smo pripremali scenarij, Gonzo žalio u novinama kako domaćim izvođačima i diskografima spotovi ne znače previše, i kako nema više inventivih i zanimljivih uradaka. Promislili smo da možemo nešto novo ponuditi, ali baš da će na prvu biti bingo to nismo očekivali, govori ekipa Gitak TV-a.
Suradnja s TBF-ovcima tekla je vrlo dobro, što se vidi i na spotu za Datu.
– Sjećam se da im nije bilo svejedno kad smo objasnili koncept spota, i da igrani dio ide preko njihovog repanja. No pravili smo se da znamo što radimo, pa više nisu brinuli. Nakon snimanja smo ušli u montažu sa hrpom materijala, pa je prvotna verzija spota trajala čak 10 minuta. Nakon te točke bilo je – sa štitom ili na njemu. Uspjeli smo skratiti na efektnih 6 minuta i obrisati znoj sa čela, govore Gitkograđani napominjući kako su im TBF-ovci i previše vjerovali pa čak i dopustili da im “izmasakriraju” pjesmu.
Morali smo ih upitati i nadaju li se da će im ova nagrada otvoriti vrata hrvatskog šoubiznisa.
– Pitanje je što je to šoubiznis. Hrvatsko zvjezdano nebo se inače prikazuje mnogo većim nego što to je. Tu ne želimo pripadati, ali naravno da bi voljeli i češče raditi stvari koje inače radimo. Po mogućnosti u što raskošnijoj produkciji. Meni je jasno da određenom segmentu populacije trebaju sapunice i stvari kao što su Država-selo-grad, Dad lipom i slično, ali već su brdo para domaće televizije ulupale i na nazovi-ozbiljnije ali nedorasle igrane projekte koji su uglavnom propadali, kažu budući pripadnici hrvatskog jet-seta poručujući glavonjama – gospodo, vidjeli ste što smo u stanju napraviti u kraćem formatu, pa možemo i dužem, samo okrenite broj.
Uskoro će pri portalu index.hr krenuti web stranica Gitak TV, ekipa je trenutačno u prašini preko glave, kopaju po arhivama ranih materijala i demoa koji će biti objavljeni i ponovno nasmijati mnoštvo ljudi. Na Youtubeu najgledaniji skeč je definitivno Čovjek-jogurt, ali stižu ga i ostali skečevi poput Košarke, Stalka za lakat te neponovljivog izbornika hrvatskih huligana, Dene.
– Uspjeh “Košarke” ni dan danas nismo rasvijetlili. Nama je osobno najbliži srcu “Gitkograd” (dječja emisija) što zbog sadržaja samog, što zbog zabave na snimanju i načina na koji smo ga sklepali. Samo špica je rađena od ponoći do podneva bez prestanka dok nam nije pozlilo. Recimo da su tu i “Stalak za lakat” i “Menadžer Nikolić”, jer nastali su sasvim spontano na snimanju, kaže složna ekipa Gitak TV-a ističući kako je jedno radit na skeču i gledati ga “iznutra” a sasvim druga stvar je gledati gotov video.
Ugledni redatelj se uvrijedio
Česta usporedba koja sasvim normalno dolazi kada se pogledaju njihovi skečevi je Monthy Python i Top lista nadrealista, ali ipak s domaćim štihom.
– Iako je i prije Pythonovaca bilo televizijskog humora, oni su bili prvi ozbiljniji humoristički TV-eksces. BBC je emitiravši ih, već 1969. godine počeo razmišljati “izvan kutije”. Na nas su nedvojbeno utjecali, jer smo shvatili da razum, a i granice u humoru treba rastezati. Gledali smo ih još kao osnovnoškolci (emisija “Crno-Bijelo u boji”). Osamdesetih, dok su se emitirali “Nadrealisti” bili smo puno mlađi pa smo od njih pamtili uglavnom gegove, iako su Sarajlije zapravo bile vrlo inteligentni zajebanti ako sagledamo tadašnji SFRJ kontekst. Usporedbe s takvim referentnim točkama pop-kulture nikome nisu mrske. Jednom nam je Branko Đurić Đuro rekao da smo mi za njega nasljednici “Nadrealista”, ako to ne smatramo uvredom. A zašto bi?, pitaju se splitski genijalci i dodaju da svatko tko misli da su ishodište humora samo Nadrealisti i Pythonovci griješi, jer taj univerzum je puno puno širi te da je i “Život na sjeveru” humor.
Tko se zeza, taj i griješi, kazali bi neki, pa je sasvim logično da su se neke osobe nakon skečeva našle uvrijeđene.
– Čuli smo da je jedan eminentni hrvatski redatelj urgirao da se zaustavi emitiranje “Neba Iznad Frankfurta” (riječ je bila o dodjeli “Večernjakovog Ekrana”). Nije uspio u naumu, a nama je super što smo mi gerilci i sitne ribe takvu veličinu uspjeli iznervirati i što se uopće prepoznao u našem uratku. Inače, riječ je o redatelju koji godinama odlično pliva u svim društveno-političkim tokovima, snima za višemilijunske iznose, a u zadnje vrijeme isporučuje amaterske uratke, kažu tvorci Čovjek-jogurta ne želeći kazati o kome se tu radi, iako je očito.
Stimulativne vijuge
Ono što rade nastaje iz ljubavi. Većina skečeva nastala u menzi jedne splitske tvornice, takozvanom Studiju 8.
– Da nije ljubavi, nebi svita bilo. Pa tako ni Gitka. Uvjeti u kojima smo radili su često bili sasvim kaotični. Dominira improvizacija i krpanje u trku, a ne hodu, uglavnom zbog nedostatka opreme i kvalitetnog studija u gradu Splitu. Ponekad je to snalaženje imalo svoju draž jer ti stimulira vijuge i izrodi sasvim novu ideju, slažu se skromni Gitkovci ističući kako bi se ljudi iznenadili kada bi znali koliko ih je malo koštalo snimanje “Komandanta Date”, ali i da se na duge staze tako ne može improvizirati.
Teme u koje najčešće udaraju su domaća realnost, jer kako kažu, teško je biti operiran od konteksta i domaće realnosti, ali kako je često ta realnost toliko iskarikirana, okreću se njima najdražoj – nogometu. U skeču “Selebriti” kažu da su ispucali sav svoj Arsenal, a nadahnuće na Porinu i nisu baš dobili, jer je ovo izdanje bilo poprilično očerupano što se tiče takvih medijskih fenomena. Sve u svemu, Gitak TV nastavlja s radom i očekuje nas još mnoštvo skečeva, a nadamo se i drugih projekata.
 


Gradsko vijeće Splita su sati čiste zabave


Split je grad koji ima jedan od najzanimljivijih političkih fenomena Hrvatske danas, gradonačelnika Keruma. Nas je zanimalo koliko to utječe na rad ove skupine.
– Gradonačelnik Kerum nas ne inspirira, nego zapravo koči. Javni ispadi njega i njegovih kompanjona znaju često biti koplje-dva iznad ponajboljih Gitak momenata. Praktički nam ne ostavlja nikakvog manevarskog prostora. Na primjer, motivacijske govore Joška Svaguše igračima Hajduka ili Kerumovu izjavu o Ferrariju i rupama na cestama ne bi izmozgali svi scenaristi Conan O’Briena i Jay Lenoa skupa. To što se odvija u gradu pod Marjanom je teatar života. Na lokalnim televizijama se emitiraju sjednice gradskog vijeća, što pruža sate i sate zabave i smijeha, kaže ekipa Gitak TV-a.




 


Slika s Bojanom Jambrošićem za uspomenu i dugo sjećanje


Zanimljiv moment ovog izdanja Porina bio je i ulet skupine Gitak TV-a Bojanu Jambrošiću te njihova želja za zajedničkom fotografijom. Rekli su nam i kakav je osjećaj slikati se s pravom, super, cool i urbanom hrvatskom zvijezdom.
– Tih, povučen i normalan mladić. Prišli smo mu i rekli da smo fanovi i zapjevali “Samo ne govori da je kraaaj…”. On je rekao da nemamo pojma i da ide : “Samo ne govori da me znaaaš..”, a mi smo mu predložili da se slikamo zajedno i time izazovemo sinergijski efekt kod obožavatelja, jer i on i mi imamo dosta mlađe publike, pa smo se slikali, kažu Gitkovci dodajući kako zapravo, nemaju pojma odakle ta slika, jer nastala je u teškoj alkoholnoj izmaglici, kada su slavili osvojeni Porin do rane zore.