Foto: Zvonko KUCELIN
Mali brodari trebali bi biti zaštićeni do kraja 2014., a Jadrolinija i drugi linijski brodari do 31. prosinca 2016.
Potencijalno dobra vijest stigla je jučer neformalnim kanalima: prema tvrdnjama diplomatskih izvora, Europska komisija prihvatila je zahtjev Zagreba da u kružnom i linijskom pomorskom prometu u Hrvatskoj ne bude uvedena puna konkurencija još nekoliko godina nakon ulaska u Europsku uniju.
U pregovorima o prometnoj politici, Hrvatska je, među ostalim, tražila da njezini mali brodari budu zaštićeni od europske konkurencije do 31. prosinca 2014., a Jadrolinija i drugi brodari koji se bave linijskim prijevozom do 31. prosinca 2016. godine. Prema još uvijek neslužbenim informacijama, Europska je komisija Hrvatskoj pozitivno odgovorila na njezine zahtjeve vezane uz pomorski promet. Odgovor Komisije još treba proći potvrdu svih zemalja članica EU-a koje donose konačnu odluku o tome hoće li zahtjev biti prihvaćen ili ne. Bez obzira na to, naši sugovornici iz diplomatskih krugova vrlo su optimistični u pogledu krajnjeg ishoda budući da u praksi zemlje članice EU-a uglavnom prihvaćaju ono što im Komisija predloži. “Da Komisija nije pozitivno odgovorila na naš zahtjev, ne bi bilo nikakve šanse da prijelazna razdoblja budu prihvaćena”, ističu naši sugovornici.
Da je hrvatskim brodarima potrebno dodatno vrijeme za prilagodbu i potpuno otvaranje tržišta, Hrvatska je izvijestila EU već na samom početku pregovora o prometnoj politici, u proljeće 2008. godine. Međutim, prilikom otvaranja tog poglavlja, EU je jasno dala do znanja da se protivi zahtjevu da hrvatski brodari još nekoliko godina nakon ulaska Hrvatske u Uniju na domaćim linijama ne dobiju konkurenciju iz zemalja članica EU-a. U zajedničkom pregovaračkom stajalištu naveli su da im taj zahtjev nije prihvatljiv. Ipak, nakon dvije godine pregovora, mnogobrojnih konzultacija i dodatne argumentacije, hrvatski su pregovarači, čini se, uspjeli “smekšati” Bruxelles.
Vrijeme iskoristiti za pripremu na europsku konkurenciju
Budu li prijedlog Komisije potvrdile i zemlje članice, to će značiti da mali i linijski brodari dobivaju realno narednih pet, odnosno sedam godina koje trebaju iskoristiti kako bi se pripremili na europsku konkurenciju, primjerice, kako bi obnovili i ojačali flotu. Ako se, pak, uzme u obzir da bi Hrvatska mogla postati članica EU-a 2012. godine, to bi značilo da se pravila o slobodi pružanja usluga u pomorskom prijevozu, koja vrijede za sve zemlje članice, ne bi odnosila na Hrvatsku još tri, odnosno pet godina nakon pristupanja. Slične odgode u linijskom prometu EU je i dosad odobravala pojedinim zemljama, primjerice, početkom 90-ih godina Španjolskoj, Francuskoj, Italiji i Grčkoj.
najnovije
najčitanije
Zadar
DHMZ
Danas promjenjivo oblačno uz sunčana razdoblja
Ostali sportovi
Formula 1
Glavni konstruktor Red Bulla odlazi nakon 19 godina, čini se da će prijeći u redove konkurenta
Košarka
NBA liga
VIDEO Celticsi osigurali polufinale doigravanja, Luka Dončić potopio Clipperse
Košarka
Euroliga košarkaša
Real Madrid i trećom pobjedom protiv Baskonije osigurao završni turnir Eurolige
Nogomet
Liga prvaka
Niclas Fullkrug donio minimalnu prednost Borussiji, Parižani dvaput pogodili vratnicu
Zadar
PREČKA ULICA
U Zadru palo stablo na automobile, vatrogasci i policija na terenu
Crna Kronika
NEPRISTUPAČAN TEREN
Na Viru osoba upala među stijene sa quadom, intervenirale sve službe
Zadar
TRN U OKU ZADAR
‘Sad je tamo potpuni kaos’: Zadrani se žale na gužve na vrhu Puta Bokanjca: ‘Zeleno je pet sekundi…’
Hrvatska
NOVO PODRHTAVANJE TLA
Snažan potres magnitude 4,3 kod Slunja, osjetio se i u Zagrebu i u BiH
Županija
OBAVIJEST