Utorak, 30. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Produženje gata i izgradnja rive za brze brodove

Autor: Elza Radulić-Toman

16.07.2009. 22:00
Produženje gata i izgradnja rive za brze brodove

Foto: Adam VIDAS



U drugoj fazi dogradnje trajektnoga pristaništa Preko, kako saznajemo od ravnatelja Županijske lučke uprave Marinka Slavića, sagradit će se na istočnoj strani veliki lukobran, dug čak stotinu metara, koji će znatno štititi brodove i trajekte od južnih vjetrova
Radovi na projektu dogradnje trajektne luke u Preku, koji su počeli potkraj prošle godine prekinuti su zbog ljetne sezone i bit će nastavljeni u rujnu. Riječ je o jednome od najvećih lučkih projekata i to u jednoj od najprometnijih trajektnih luka na cijeloj našoj obali.
Dogradnja trajektne luke Preko, kako je i službeni naziv projekta, izvesti će se u tri faze i u više godina, a zasad se radi na prvoj fazi. Ona obuhvaća produljenje postojećeg pristanišnog gata za 27 metara, pa će s postojećih 73, ovaj gat biti dug 100 metara i moći će bez ikakvih problema primati najveće putničke trajekte koji postoje u hrvatskoj floti. A među naše najveće trajekte spada upravo “Dalmatinac” koji sada plovi na liniji Zadar – Preko i koji je dug 90 metara, isto kao i “Sveti Krševan” koji je tu liniju održavao ranije. Usput, “Dalmatinac” može primiti 1.000 putnika i 140 automobila. Nadalje, u prvoj fazi će se još sagraditi operativna obala na istočnoj strani luke, gdje je već dosta napravljeno pa i nasipanje jer je iskorišten nasip izvađen prilikom produbljivanja tjesnaca Mali Ždrelac. Na tome dijelu je projektom predviđeno dobivanje 150 metara operativne obale na pravcu istok-zapad te još 50 metara okomito. Bit će tu mjesta za pristajanje putničkih brzih brodova, koji će najvjerojatnije ploviti iz Zadra za Preko, nakon što se trajekti u Zadru presele u Gaženicu. Osim toga, uz samo novo pristanište općina Preko će sagraditi i veliko parkiralište za oko 400 vozila, a tu će biti i mnogi drugi popratni sadržaji, kao što je biljetarnica, autobusna stanica i sl. Vrlo je važno i što će se pored produljenja gata proširiti ulazno-izlazne trake, tako da će prema trajetku biti čak deset traka za ukrcaj vozila. Koliko će to biti dovoljno, govori podatak da su danas svega dvije ukrcajne trake i da se predugo čeka na ukrcaj. Osobito ljeti, kada su gužve pred trajektom prevelike. Gradnja samo prve faze trajektne luke u Preku stajat će, prema ugovoru, 18 milijuna kuna. Sredstva je osiguralo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, koje je zadnjih nekoliko godina toliko sagradilo novih pristaništa na zadarskim otocima da je vjerojatno preteklo nekadašnju opsežnu gradnju u vrijeme austro-ugarske vlasti. Austro-ugarska vlast je u povijesti jedino i gradila na ovome arhipelagu i poslije nje se više od pedeset godina nije ozbiljnije gradilo, a niti dograđivalo, a sve te stare stogodišnje rive su se koristile do nedavno, a na dijelu otoka su bile i jedine.
U drugoj fazi dogradnje trajetnoga pristaništa Preko, kako saznajemo od ravnatelja Županijske lučke uprave Marinka Slavića, sagradit će se na istočnoj strani veliki lukobran, dug čak stotinu metara, koji će znatno štititi brodove i trajekte od južnih vjetrova. Postoji i treća, zadnja faza, a ona se odnosi na izgradnju lokalne luke, u kojoj će biti mjesta za oko 200 brodica, onih domaćega stanovništva, čega u Preku kronično nedostaje.