
Foto: Katarina Ergović
Nastavno na članak o kvad avanturi na Velebitu, Zadarskom listu stiglo je reagiranje koje objavljujemo u cjelosti.
– U ime velikog broja znanstvenika koji se bave Velebitom istraživački, dopustite mi da upozorim na drugu stranu stvarnosti kada se radi o quad vožnjama Velebitom i Majstorskom cestom. Već neko vrijeme zajedno s brojnim kolegama nastojimo zaista zaštiti to područje, iako je zaštićeno i kao Park prirode i kao kulturna baština, a ovakvi tekstovi koji takve neprihvatljive radnje nazivaju „jedinstvenim uživanjem“ polučuju suprotne učinke. Ukoliko želimo sačuvati vrijednosti te biološko i kulturno bogatstvo područja Velebita, možda bismo trebali razmisliti da li je sve zaista potrebno ponuditi širokoj turističkoj potrošnji, pogotovo ako se radi o zaštićenim područjima.
Za vrijeme terenskih istraživanja na Velebitu, a ovdje posebno ističemo južni Velebit, primijetili smo u tom području u više navrata prisutnost rally motora i quad vozila, pa čak i utrke tih vozila. Napominjemo da su takve aktivnosti izričito zabranjene u parkovima prirode i nacionalnim parkovima diljem Europe, pa tako i Hrvatske, iz valjanih i opravdanih razloga ( Čak se jedan od sudionika rally utrke Velebitom u videu pita: „Kako nam je uopće dopušteno da radimo nešto takvo?“ („How can we be allowed to do this?“ Video: https://www.youtube.com/watch?v=I9LVckVmFUU, 0:57 min). One ne samo da potkopavaju integritet ovih ekološki osjetljivih područja, već predstavljaju i značajnu prijetnju flori, fauni i kulturnoj baštini koju ovi parkovi štite.
Utjecaj na okoliš nije ograničen na neposredne staze kojima prolaze motorna vozila i kojima se odvijaju utrke već se on proteže na širi ekosustav. Glasni motori traumatiziraju divlje životinje (Vidjeti video https://www.youtube.com/watch?v=F06u0vRwJR8&t=40s, 0:35 min.), tjerajući ih iz njihovih prirodnih staništa i narušavajući osjetljivu ravnotežu koju ti ekosustavi održavaju.
No, agresivna off-road vožnja svojstvena quad vozilima i motociklima koji prolaze velebitskim livadama, stazama i cestama stvara smetnje koje nadilaze puko zagađenje bukom. Neprimjereno korištenje staza, poput jurnjave Majstorskom cestom koja je od kulturnog značaja kao spomenik, rezultira fizičkim uništavanjem Majstorske ceste i otežava njeno održavanje, stvarajući time izravnu prijetnju kulturnoj baštini koju Velebit utjelovljuje.
Agresivna vožnja doprinosi eroziji tla, ugrožavanju stabilnosti terena i povećavanju rizika od prirodnih katastrofa, a i ostali prisutni posjetitelji području bivaju izloženi povećanom i nepotrebnom riziku. Mogućnost da se takvim vozilima vozi i izvan staza, po livadama i planinarskim putevima, povećava rizik uništavanja zaštićenih vrsta biljnog i životinjskog svijeta te arheoloških artefakata (sve to štiti se i Pravilima ponašanja u Parku).
S obzirom na sve spomenuto, i s obzirom da životinje i biljke ne poznaju granice nacionalnih parkova već, ukoliko im dozvolimo, žive i izvan granica zaštićenog područja, obveza je svakog posjetitelja, znanstvenika, kao i uprava nacionalnih parkova i parkova prirode pobrinuti se za njihovo očuvanje i širenje, budući da se time povećava bioraznolikost toliko nužna i potrebna da bi zaštićeni krajolici sačuvali svoje krhko prirodno bogatstvo.
Pravno gledano, prema Članku 5. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara dužni smo „štititi i čuvati kulturna dobra“ „u neokrnjenom i izvornom stanju” kako bi se ona u svom izvornom obliku prenosila budućim naraštajima. Također smo dužni stvarati povoljne uvjete “za opstanak kulturnih dobara i poduzimanje mjera potrebnih za njihovo redovito održavanje” (isti Članak). Sredstva za održavanje kulturnih dobara osiguravaju se iz državnog proračuna pa stoga očekujemo da se kulturnim dobrima upravlja u skladu s interesom čitave zajednice, a ne pojedinih interesnih skupina ili pojedinaca.
Isto vrijedi i za odnos prema Majstorskoj cesti kao djelu Parka prirode Velebit. Podsjećamo da je gotovo čitavo područje planine Velebit pod zaštitom u sklopu programa Natura 2000. Cilj programa Natura 2000 je „održavanje ili povrat u povoljno stanje očuvanosti prirodnih staništa i vrsta od značaja za EU“ . Prema Zakonu o zaštiti prirode, Članak 146., „zaštićena područja mogu se posjećivati na način koji ne ugrožava njihove vrijednosti niti provođenje zaštite“.
U tom smislu, naš je zadatak „osiguravati uvjete za zaštitu i očuvanje vrsta, staništa te stanišnih tipova“ (Članak 13.). Legalne i ilegalne rally utrke, kao i rekreativna vožnja pojedinaca ili manjih grupa Velebitom tijekom čitave godine nije u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode. I da podsjetimo, za provođenje Zakona o zaštiti prirode kao i programa Natura 2000 izdvajaju se sredstva iz državnog proračuna i iz fondova EU.
U nadi da ćete razmisliti o dugotrajnim učincima ovakvih aktivnosti na zaštićeno područje i možda umjesto reklamnih tekstova za turističke agencije sljedeći puta napisati tekst koji bi doprinio osvještavanju vrijednosti i važnosti bioraznolikosti i kulturne baštine u našoj zemlji, srdačno vas pozdravljam, stoji u priopćenju znanstvenice Sanje Đurin.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
STANOGRADNJA
Grade se po 1.500, prodaju po 4.000 eura po kvadratu. Tko je krivac za rast cijena stanova?
Županija
ŽUPANIJSKI ODBOR
Raspušten Općinski odbor HDZ-a u Polači! Novi povjerenik je načelnik Tomislav Prtenjača
Gastro
RECEPT
Ovo je znak da isprobate neodoljive limun pločice!
Scena
Srušen svjetski rekord
Na Thompsonov koncert fanovi dolaze iz 45 zemalja, evo novih detalja
Zadar
ZA MALE PACIJENTE
Gradska knjižnica Zadar darovala slikovnice pedijatrijskim ordinacijama
Crna Kronika
VELIKA AKCIJA
Zadarska policija zaustavila 11 sumnjivih motocikala. Svi završili na izvanrednom tehničkom pregledu
Crna Kronika
opsežno istraživanje
Četvorica krala po Galovcu, završili iza rešetaka
Županija
ŽUPANIJSKI ODBOR
Raspušten Općinski odbor HDZ-a u Polači! Novi povjerenik je načelnik Tomislav Prtenjača
Zadar
RADNIČKA PRAVA
Radnici Liburnije uskoro počinju štrajk: “Plaće su jako mizerne, osnovica nam je 970 eura bruto”
Zadar
WORLDSKILLS CROATIA 2025.