Foto: Katarina Ergović
Nastavno na članak o kvad avanturi na Velebitu, Zadarskom listu stiglo je reagiranje koje objavljujemo u cjelosti.
– U ime velikog broja znanstvenika koji se bave Velebitom istraživački, dopustite mi da upozorim na drugu stranu stvarnosti kada se radi o quad vožnjama Velebitom i Majstorskom cestom. Već neko vrijeme zajedno s brojnim kolegama nastojimo zaista zaštiti to područje, iako je zaštićeno i kao Park prirode i kao kulturna baština, a ovakvi tekstovi koji takve neprihvatljive radnje nazivaju „jedinstvenim uživanjem“ polučuju suprotne učinke. Ukoliko želimo sačuvati vrijednosti te biološko i kulturno bogatstvo područja Velebita, možda bismo trebali razmisliti da li je sve zaista potrebno ponuditi širokoj turističkoj potrošnji, pogotovo ako se radi o zaštićenim područjima.
Za vrijeme terenskih istraživanja na Velebitu, a ovdje posebno ističemo južni Velebit, primijetili smo u tom području u više navrata prisutnost rally motora i quad vozila, pa čak i utrke tih vozila. Napominjemo da su takve aktivnosti izričito zabranjene u parkovima prirode i nacionalnim parkovima diljem Europe, pa tako i Hrvatske, iz valjanih i opravdanih razloga ( Čak se jedan od sudionika rally utrke Velebitom u videu pita: „Kako nam je uopće dopušteno da radimo nešto takvo?“ („How can we be allowed to do this?“ Video: https://www.youtube.com/watch?v=I9LVckVmFUU, 0:57 min). One ne samo da potkopavaju integritet ovih ekološki osjetljivih područja, već predstavljaju i značajnu prijetnju flori, fauni i kulturnoj baštini koju ovi parkovi štite.
Utjecaj na okoliš nije ograničen na neposredne staze kojima prolaze motorna vozila i kojima se odvijaju utrke već se on proteže na širi ekosustav. Glasni motori traumatiziraju divlje životinje (Vidjeti video https://www.youtube.com/watch?v=F06u0vRwJR8&t=40s, 0:35 min.), tjerajući ih iz njihovih prirodnih staništa i narušavajući osjetljivu ravnotežu koju ti ekosustavi održavaju.
No, agresivna off-road vožnja svojstvena quad vozilima i motociklima koji prolaze velebitskim livadama, stazama i cestama stvara smetnje koje nadilaze puko zagađenje bukom. Neprimjereno korištenje staza, poput jurnjave Majstorskom cestom koja je od kulturnog značaja kao spomenik, rezultira fizičkim uništavanjem Majstorske ceste i otežava njeno održavanje, stvarajući time izravnu prijetnju kulturnoj baštini koju Velebit utjelovljuje.
Agresivna vožnja doprinosi eroziji tla, ugrožavanju stabilnosti terena i povećavanju rizika od prirodnih katastrofa, a i ostali prisutni posjetitelji području bivaju izloženi povećanom i nepotrebnom riziku. Mogućnost da se takvim vozilima vozi i izvan staza, po livadama i planinarskim putevima, povećava rizik uništavanja zaštićenih vrsta biljnog i životinjskog svijeta te arheoloških artefakata (sve to štiti se i Pravilima ponašanja u Parku).
S obzirom na sve spomenuto, i s obzirom da životinje i biljke ne poznaju granice nacionalnih parkova već, ukoliko im dozvolimo, žive i izvan granica zaštićenog područja, obveza je svakog posjetitelja, znanstvenika, kao i uprava nacionalnih parkova i parkova prirode pobrinuti se za njihovo očuvanje i širenje, budući da se time povećava bioraznolikost toliko nužna i potrebna da bi zaštićeni krajolici sačuvali svoje krhko prirodno bogatstvo.
Pravno gledano, prema Članku 5. Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara dužni smo „štititi i čuvati kulturna dobra“ „u neokrnjenom i izvornom stanju” kako bi se ona u svom izvornom obliku prenosila budućim naraštajima. Također smo dužni stvarati povoljne uvjete “za opstanak kulturnih dobara i poduzimanje mjera potrebnih za njihovo redovito održavanje” (isti Članak). Sredstva za održavanje kulturnih dobara osiguravaju se iz državnog proračuna pa stoga očekujemo da se kulturnim dobrima upravlja u skladu s interesom čitave zajednice, a ne pojedinih interesnih skupina ili pojedinaca.
Isto vrijedi i za odnos prema Majstorskoj cesti kao djelu Parka prirode Velebit. Podsjećamo da je gotovo čitavo područje planine Velebit pod zaštitom u sklopu programa Natura 2000. Cilj programa Natura 2000 je „održavanje ili povrat u povoljno stanje očuvanosti prirodnih staništa i vrsta od značaja za EU“ . Prema Zakonu o zaštiti prirode, Članak 146., „zaštićena područja mogu se posjećivati na način koji ne ugrožava njihove vrijednosti niti provođenje zaštite“.
U tom smislu, naš je zadatak „osiguravati uvjete za zaštitu i očuvanje vrsta, staništa te stanišnih tipova“ (Članak 13.). Legalne i ilegalne rally utrke, kao i rekreativna vožnja pojedinaca ili manjih grupa Velebitom tijekom čitave godine nije u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode. I da podsjetimo, za provođenje Zakona o zaštiti prirode kao i programa Natura 2000 izdvajaju se sredstva iz državnog proračuna i iz fondova EU.
U nadi da ćete razmisliti o dugotrajnim učincima ovakvih aktivnosti na zaštićeno područje i možda umjesto reklamnih tekstova za turističke agencije sljedeći puta napisati tekst koji bi doprinio osvještavanju vrijednosti i važnosti bioraznolikosti i kulturne baštine u našoj zemlji, srdačno vas pozdravljam, stoji u priopćenju znanstvenice Sanje Đurin.
najnovije
najčitanije
Košarka
Kvalifikacije za EP
Božić i Smith predvodili Sesarovu družinu do važne pobjede kontra Bosne i Hercegovine
Košarka
Službena potvrda
Pep Guardiola produžio ugovor s Manchester Cityjem
Svijet
otkrio putin
Rusija ispalila hipersoničnu raketu na Ukrajinu kao upozorenje Zapadu
Plodovi zemlje i mora
korisni savjeti
Preporučuje se obaviti jesensku gnojidbu tla
Zadar
crpna postaja maestral
Odvodnja uputila javni poziv stanovnicima dviju zadarskih ulica
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja