Nedjelja, 20. travnja 2025

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

STRUKOVNO OBRAZOVANJE

Mijenja se pet kurikula, školi iz Biograda stigla odbijenica: 'Uputit ćemo zahtjev...'

Autor: Goran Šimunov

07.02.2025. 15:43
Mijenja se pet kurikula, školi iz Biograda stigla odbijenica: 'Uputit ćemo zahtjev...'

Foto: MISLAV KLANAC



Zadarska županija je objavila kako je župan Božidar Longin donio tri odluke za tri srednje škole kojima je dao suglasnost za provođenje posebnih kurikula, a ukupno se radi o kurikulima za šest zanimanja. Poljoprivredna, prehrambena i veterinarska škola (PPVŠ) Stanka Ožanića dobila je suglasnost za provođenje posebnih kurikula za pomoćne cvjećare, pomoćne pekare i pomoćne vrtlare, Hotelijersko-turistička i ugostiteljska škola za provođenje posebnih kurikula za pomoćne konobare i pomoćne kuhare, a Srednja škola Biograd na Moru za provođenje posebnog kurikula za operatera za unos poslovnih podataka.


Spomenuti kurikuli i svi ostali kurikuli dio su reforme strukovnog obrazovanja, tzv. modularne nastave koja će se u svim strukovnim programima početi primjenjivati od školske godine 2025./2026., osim u sektoru zdravstva i socijalne skrbi za koju ova reforma počinje godinu dana kasnije, školske godine 2026./2027.


Kombinacije odjeljenja


– Naša škola provodi program za zanimanja za učenike s teškoćama za zanimanja pomoćnog pekara i pomoćnog cvjećara. Sada smo zatražili da provodimo program za zanimanje pomoćnog vrtlara i to kako bismo mogli raditi kombinacije odjeljenja. Izmjene kurikula su samo supstitucija, budući da su napisani novi kurikuli, a naša škola uobičajeno upisuje učenike s teškoćama u razvoju, kaže Jelena Gulan, ravnateljica PPVŠ-a Stanka Ožanića dodajući kako se za zanimanja pomoćnog pekara i pomoćnog cvjećara mogu upisati samo djeca koja imaju poteškoće u razvoju, a čiji su roditelji to prijavili preko tog odjela Županije.




– Ovi programi su namijenjeni za njih. Naša škola upisuje jedan razred, prema pedagoškom standardu njega može pohađati samo desetero učenika. Uobičajeno upisujemo kombinaciju pomoćnog pekara i pomoćnog cvjećara, po pet učenika za svako od ovih zanimanja imamo u ovoj školskoj godini. Trudimo se da se dade mogućnost da i ta djeca nastave školovanje, napominje ravnateljica ove škole koja je rekla kako su novi kurikuli osmišljeni u okviru reforme strukovnog obrazovanja, početkom čije primjene će se postojeći kurikuli staviti izvan snage.


– Novi kurikul je malo drugačiji. Za primjenu modularne nastave se provode edukacije na kojima su se i naši nastavnici educirali o novinama koje donosi ova reforma, ulaže se u kolege i u škole. Trudimo se najviše što možemo kako bi se usvojila ta nova znanja, iako se veliki dio nastave već izvodi na način modularne nastave. Vjerujem kako će baš zbog toga što se nastava već odvija na taj način, sama modularna nastava prilično lako primijeniti. U puno strukovnih škola se već radi tako da po dva predmeta surađuju, a reforma nam daje još više slobode da se surađuje i dogovara, da se već unaprijed iz školskog kurikula dade što škola nudi. Ima malo straha među kolegama nastavnicima oko primjene ove reforme, priznaje prof. Gulan.


Učenici s poteškoćama


A iako je Srednja škola Biograd na Moru dobila suglasnost župana za provođenje posebnog kurikula za operatera za unos poslovnih podataka, ravnatelj ove škole Leo Zorica nam kaže kako je u međuvremenu Ministarstvo znanosti i obrazovanja odbilo odobriti taj program, s obzirom da trenutačno njihova škola ne provodi taj program, pa je njihov zahtjev ocijenjen neosnovanim.


– U školi trenutačno imamo učenike s poteškoćama koji polaze prilagođeni program, oni se školuju za prodavače, kuhare te brodomehaničare i brodograditelje. Samo nekoliko županijskih srednjih škola je iskazalo zanimanje za školovanje učenika s poteškoćama i provedbu izmijenjenih kurikula u okviru reforme strukovnog obrazovanja. S obzirom na to da nam je Ministarstvo obrazovanja odbilo zahtjev za provedbu jednog programa, uputit ćemo zahtjev da nam se odobri kurikul za drugo zanimanje. Imamo program za prodavače koji su trenutačno u dualnom sustavu obrazovanja, a koji će se staviti izvan snage, pa ćemo poslati zahtjev Ministarstvu za zanimanje pomoćnog prodavača. Bilo bi to zasebno odjeljenje u školi, ovisno o stupnju poteškoća učenika, a očekujemo da će imati od šest do osam učenika, pojašnjava ravnatelj Zorica.


Strah od tehnoloških viškova


Na reformi strukovnog obrazovanja radi se već dugo, a kao glavni problem u zadnje vrijeme se pojavljuje gubitak satnice za nastavnike općeobrazovnih predmeta, zbog čega bi neki od njih mogli postati tehnološkim viškom. Tijekom siječnja u Narodnim novinama počeli su se objavljivati predmetni kurikuli, čime je spomenuto gubljenje satnice dobilo i službenu potvrdu.


Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske i Školski sindikat Preporod stoga su nedavno zatražili i održali sastanak s ravnateljem Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, na kojem nije došlo do približavanja stavova. Predstavnici sindikata su istaknuli kako vlada velika zabrinutost među nastavnicima, budući da se po školama govori o nastanku tehnoloških viškova. Zbog toga su sindikati predložili da se razmisli o odgodi početka reforme za barem još jednu godinu.


Poručili su i da, ako ne bude volje da se razmotre njihove primjedbe i uvaže prijedlozi, »neće biti druge nego nezadovoljstvo na terenu kanalizirati prema pokretanju konkretnih aktivnosti«.