Utorak, 5. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

SVJETSKA PROMOCIJA

Martina Pernar Škunca na prestižnoj konferenciji u Španjolskoj: Paški sir je gastropozivnica u Hrvatsku

Autor: Nina Vigan

02.11.2024. 09:44
Martina Pernar Škunca na prestižnoj konferenciji u Španjolskoj: Paški sir je gastropozivnica u Hrvatsku

Foto: OSOBNA ARHIVA



Paški sir je najcjenjeniji hrvatski sir proizveden od mlijeka paške ovce, a posebnost paškog sira je u otoku Pagu, njegovoj čudesnoj vegetaciji koja vrlo oskudna i opet tako posebna zbog raznog aromatičnog bilja, ali i posolice koju s mora donosi bura tijekom zime. Priča o paškom siru obišla je svijet, a kako je kazala Martina Pernar Škunca, promocija paškog sira bez promocije Paga nije moguća.


S obzirom na to, Pernar Škunca, kao voditeljica marketinga u Paškoj sirani i predsjednica Udruge proizvođača paškog sira sudjelovala je na konferenciji Gastro FeminAs u španjolskoj pokrajini Asturiji gdje su se okupile žene u gastronomiji i govorile o raznim aspektima poljoprivrede i gastronomije, demografije i popularizacije bavljenja poljoprivredom, gastronomijom, kuhanjem i tradicijom.


Motivirati mlade


– Velika mi je čast što sam pozvana na jednu ovakvu, međunarodnu konferenciju zajedno sa cheficama Michelinovih restorana iz Španjolske, Italije, Portugala, Škotske, sudionicama Masterchefa, profesionalki u svom poslu, žene iz industrije i što sam pred takvim ženama imala priliku predstaviti paški sir, ali ne samo njega već i govoriti o otoku Pagu, Hrvatskoj. Osobno mislim da promocija paškog sira bez promocije Paga i obrnuto – nije moguća. Mi kroz naš proizvod pričamo priču o destinaciji i dajemo joj dodanu vrijednost, istaknula je Pernar Škunca te dodala kako je u svom izlaganju puno pričala o otoku, o tradiciji sirarstva i ovčarstva, ali i o drugim prekrasnim stvarima koje Pag ima.




– Ono što me dirnulo jest što su mi nakon izlaganja prilazile žene i čestitale mi na prezentaciji i rekle da žele vidjeti Pag. Nema većeg ambasadora otoka od paškog sira, on je proslavio naš otok i stavio ga na sirnu mapu svijeta. Tema mog izlaganja bila je »Fight against the rural depopulation in the world of cheese« gdje sam se sa svojim supanelisticama Carmelom Cano, proizvođačicom sira iz Španjolske te Natashom Soarez iz Portugala, dotaknula i nekih od izazova s kojima se susrećemo. Kroz panel smo zaključile kako imamo slične izazove, postoji bojazan da se tradicija ne ugasi, smanjuje se proizvodnja mlijeka i trebamo raditi svi zajedno na popularizaciji poljoprivrede i motivirati mlade ljude na proizvodnju, istaknula je Pernar Škunca dodavši kako za nju rad na promociji Paške sirane i otoka Paga nosi dodatnu vrijednost s obzirom na to da je njezin pokojni otac bio direktor Paške sirane 35 godina, te prvi predsjednik Udruge proizvođača paškog sira.


Grad s najviše brendova


– Na konferenciju sam došla kao predstavnik sirane u kojoj radim i kao predsjednica Udruge proizvođača paškog sira. Jedno od pitanja koje mi je postavljeno bilo je kako se osjećam kao žena u toj industriji. Ja sam odgovorila da se osjećam dobro. Naime, mene su moji muški kolege izabrali da vodim našu udrugu i to na njihov prijedlog, nisam se kandidirala. Time su mi pokazali da cijene moju ljubav prema našem proizvodu, a svi koji me znaju – znaju s koliko ljubavi i strasti ga promoviram. Uvijek kažem da se osjećam privilegirano i zahvalno što imam priliku promovirati jedan tako dobar proizvod kao što je paški sir. Osim što je visoko kvalitetan, to je proizvod s tako lijepom pričom; a to je priča o otoku na kojem raste tek aromatično bilje, a proizvodi se jedan od najboljih ovčjih sireva na svijetu – što je potvrdila i struka. I zato mislim da nije važno jesi li muškarac ili žena. Važno je da u svemu što radimo unesemo sebe, emocija je ta koja čini razliku, autentičnost je ono što je bitno. I ljubav, to se osjeti. Mislim da je upravo ta moja ljubav i strast prema našem proizvodu razlog što sam pozvana tu. Ljudi vole vidjeti osobu koja stoji iza brenda. A za mene, kao i za druge Pažane, Paški sir je više od hrane, više od sira. Dio je naše tradicije, našeg naslijeđa i nešto na što smo svi vrlo, vrlo ponosni, istaknula je Pernar Škunca.


Paška sirana je tvornica s najdužom tradicijom u proizvodnji sira, a nagrađivan je na brojnim natjecanjima diljem svijeta, kao što su World Cheese Awards, Global Cheese Awards, International Cheese Awards, World Championship Cheese Contest i mnoga druga, a Pernar Škunca je imala priliku govoriti i o drugim brendovima s obzirom na to da je grad Pag grad koji ima najviše brendova u cijeloj Hrvatskoj.


Žele doći na Pag


– Nakon našeg izlaganja, imali smo i kušanje sireva od nas triju proizvođačica koje smo sudjelovale na panelu. Ljudi su mi, kao što rekoh, prilazili i govorili kako je sir predivan i kako sam ga lijepo prezentirala i ono što mi je najljepše – da žele doći na Pag. Također, naš panel vodila je Michele Buster koja je vlasnica tvrtke Forever cheese, uvoznika mediteranskih sireva u Ameriku. Stvarno mislim da paški sir jeste i može biti motiv dolaska na otok jer ljudi vole vidjeti kako se sir proizvodi, vole ga kušati u autentičnom ambijentu. Ja sam jako puno pričala i o tom našem specifičnom krajoliku, mjesečevom otoku. Kad stupiš na njegovo tlo – prva impresija je kako na tom kamenu ništa ne bi moglo uspjeti. A onda čuju da imamo čak tri zaštićena proizvoda: sir, sol, janjetinu te pašku čipku pod zaštitom UNESCO-a. Pag ima zbilja puno priča za ispričati, a ono što sam sigurna jest da je to zbilja najprepoznatljiviji hrvatski proizvod i mislim da nisam subjektivna kad to kažem. Nijedan proizvod nije osvojio toliki broj medalja. O njemu su pisali brojni svjetski mediji kao što je New York Times, BBC, u Americi se o njemu napisala knjiga »Cheesemaker’s daughter«. O takvim stvarima se treba govoriti što više i u kontekstu turizma jer to je ono što nas čini drugačijima od drugih. Nigdje na svijetu se ne može proizvesti paški sir nego samo na Pagu! Takve proizvode i priče treba njegovati i pružati nama proizvođačima podršku da ustrajemo u našem radu jer ovo je težak posao s puno problema i na institucijama je i na državi da nam kao proizvođačima autohtonih proizvoda s oznakom izvornosti – olakšaju i daju potporu, naglasila je Pernar Škunca.


Povratak tradiciji


– Odmah nakon izlaganja kontaktirala me novinarka poznate američke publikacije – SAVEUR, za intervju, organizatori ove konferencije su me pozvali da dođem i na njihov veliki event – Madrid Fusion, a neke od sudionica sam i ja pozvala da dođu na našu Feštu od sira koju svake godine organiziramo s TZ.om Kolan. Sudjelovanje na jednoj ovakvoj konferenciji je ogromna promocija ne samo paškog sira nego i cijele destinacije. A ja osobno osjećam duboku zahvalnost jer sam tu. Ovo je jedna divna crtica u mojoj karijeri i priznanje da sve ono što radim ima itekako smisla i da sa svojim kolegama iz Udruge proizvođača paškog sira gradimo jednu lijepu stvar i jačamo naš zajednički brend. Upoznala sam toliko uspješnih žena koje rade divne stvari u svojim zemljama. Zanimljivo – riječi koje sam najčešće čula bile su – mama, baka, tradicija, teritorij. Uz sve moderne tehnologije, upravo je tradicija ono čemu se svi nekako vraćamo te težimo i autentičnosti, izvornosti, zaključila je Pernar Škunca.