Utorak, 18. ožujka 2025

Weather icon

Vrijeme danas

0 C°

POSEBNO MJESTO

Inicijativa udruge Buđenje prerasla u pokret, stigla i u školu u Slivnici Donjoj! 'Mekani kutak razbija stres...'

Autor: Antonia Vodan

01.03.2025. 09:24
Inicijativa udruge Buđenje prerasla u pokret, stigla i u školu u Slivnici Donjoj! 'Mekani kutak razbija stres...'

Foto: ANTONIA VODAN



Koncept škole kao ustanove u kojoj je neophodno mirno sjediti gotovo čitav radni dan, na tvrdim drvenim stolicama, uspravno i bespogovorno odavno je već doveden u pitanje. Da su učionice mjesto u službi djece, a ne rigidni kalupi bez duše, svjesni su članovi udruge za razumijevanje ADHD-a Buđenje koji su pokrenuli nacionalnu inicijativu »Izazov učiteljima – 30 dana mekanog kutka«.


Uz deke i jastuke


Mekani kutak, poručuju iz Udruge, izdvojeni je dio učionice namijenjen relaksaciji, a sadrži deke, jastuke, strunjače i slične udobne predmete na kojima se može sjediti ili ležati. Smisao mekanog kutka jest omogućiti siguran prostor za opušten početak školskog dana: ondje se učenici udobno smjeste i raspredaju lagane jutarnje teme, primjerice, kako su spavali ili koja očekivanja imaju od dana koji je pred njima. Učitelji su slobodni u to vrijeme uvrstiti i vlastite ideje ili pak igre i vježbe disanja, dok je trajanje druženja u mekanom kutku također opcionalno – može potrajati tek pet minuta, ili više, ukoliko se ukaže potreba.


Na ovaj način učenici dan započinju na miran, pozitivan i motivirajući način, lišeni stresa i teških emocija što doprinosi mentalnom zdravlju djece, smatraju iz Buđenja. Iz toga su razloga pokrenuli i Facebook stranicu na kojoj promoviraju svoje prijedloge i objavljuju povratne informacije učitelja koji su odlučili implementirati filozofiju mekanog kutka u svoje razrede. Sada je inicijativa već prerasla u pravi pokret, budući da u njoj sudjeluje više škola diljem države, a sama udruga pomaže financirati i opremiti ovakve prostore.




Dok su se mnogi odlučili priključiti razrađenoj zamisli, prosvjetari jedne škole iz Zadarske županije dokaz su da se dobre ideje rađaju, neovisno, u različitim umovima.


Naime, prije nego što se mekani kutak počeo širiti Hrvatskom, inovativne učiteljice Iva Horvat i Jadranka Kalac iz područnih škola Slivnica Gornja i Slivnica Donja došle su na ideju preuređenja dijela učionice kako bi on postao mjesto za odmor, igru i aktivno učenje. Uz pomoć dobrih ljudi, donatora, roditelja i same škole, njihova se vizija ostvarila.


Prostor zbližavanja


– Ne čekajući na posebna sredstva, zajedno s roditeljima, pretvorile smo ideju u zajednički projekt koji je povezao cijeli razred i užu lokalnu zajednicu. Na taj smo način potaknuli kreativnost i pronašli jednostavna rješenja. Kauč, tepih, mekani jastuci, plišane igračke, fotelje za čitanje, knjige, društvene igre, lutkice za ruke kojima učenici iskazuju osjećaje pomalo su, jedan po jedan, obogaćivali učionicu. Dan po dan, stvarao se kutak koji je otvorio puno mogućnosti i osuvremenio nastavni proces, govori učiteljica Iva Horvat iz Područne škole Slivnica Donja te opisuje kakve se aktivnosti provode u njihovom mekanom kutku te kako se i sami nastavni sadržaji mogu obrađivati na jedan manje formalan način.


– U početku je to bilo mjesto na kojem bismo započinjali školski dan, razgovarali o raznim svakodnevnim temama, iznosili očekivanja od sadašnjeg, izmjenjivali svoje misli i osjećaje. Na tom se mjestu spremamo na sve izazove predstojećeg dana. Tu se sada razbijaju strahovi od planiranog ispitivanja, ponekad se to pretvara u savršeno mjesto na kojem učenici odgovaraju na pitanja ili interpretiraju lektirno djelo bez da osjete da ih se zapravo sumativno vrednuje. To je mjesto nepresušne inspiracije, otkrivanja novih tekstova i tema oko kojih vodimo zanimljive razgovore i debate, nastavlja Horvat i tumači kako mjesto za opuštanje uvelike pridonosi dobrobiti učenika.


– Prepoznali smo odličnu priliku za razvoj komunikacije, samopouzdanja, tolerancije i koncentracije. Tu učenici razvijaju samokontrolu i samodisciplinu, aktivno slušaju jedni druge te razvijaju timski rad. Ono što je najbitnije, zbližavaju se i stvaraju kvalitetnu zajednicu u kojoj funkcioniraju na potpuno nov način. Često tu provodimo i vježbe disanja te primjenjujemo razne ideje koje u datom trenutku smatramo prikladnima. To je kutak koji je važan i za cjelokupan fizički razvoj djece, kaže učiteljica te otkriva kako se mekani kutak iz kutka pretvorio u centralni dio njihove učionice.


Koriste ga tijekom školskog dana, ovisno o potrebama i interesu učenika, ali ga koriste i kroz više nastavnih etapa i predmeta.


Podjela iskustava


Vanja Buškulić, ravnateljica OŠ Braća Ribar Posedarje kojoj spomenute područne škole administrativno pripadaju, opisuje dinamiku u manjim sredinama. Riječ je o malim razrednim zajednicama u kojima su učenici, učitelji i roditelji prisniji, povezaniji i lakše se povjeravanju jedni drugima, a same područne škole imaju obilježja obiteljskog života. Ipak, blagodati mekanog kutka za opuštanje uvidjelo je osoblje i matične škole u Posedarju pa je tako i u osmoljetki već dvije godine postavljen »Kutak za odmor i uživanje«.


– U jednom dijelu škole su smješteni kauč, stolić, polica s časopisima i ukrasne biljke. Kako je za učenike predmetne nastave nastava organizirana kao kabinetska, oni nemaju svoju matičnu učionicu, već za razgovor i dogovore koriste kutak za opuštanje i uživanje, na malim odmorima. Na tom mjestu učenici se mogu slobodno družiti, iznositi svoje ideje, planove, dogovarati se međusobno ili s učiteljima, otkrila je ravnateljica Buškulić, dok je učiteljica Iva pozvala svoje kolege da se pridruže inicijativi i osiguraju svojim učenicima adekvatan prostor u kojem mogu predahnuti od napornog školskog dana i napuniti baterije.


– Drago nam je što ste nam pružili priliku podijeliti svoja iskustva i time omogućili drugim učiteljima da otkriju nove i zanimljive pristupe učenju i strukturi školskog dana. Pozivamo ih da i oni krenu u tom smjeru. Dijeljenjem ideja množimo njihovu primjenu, zaključuje učiteljica.


SIGURAN I UDOBAN PROSTOR


Mekani kutak, poručuju iz Udruge, izdvojeni je dio učionice namijenjen relaksaciji, a sadrži deke, jastuke, strunjače i slične udobne predmete na kojima se može sjediti ili ležati. Smisao mekanog kutka jest omogućiti siguran prostor za opušten početak školskog dana: ondje se učenici udobno smjeste i raspredaju lagane jutarnje teme, primjerice, kako su spavali ili koja očekivanja imaju od dana koji je pred njima