ponedjeljak, 29. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

22 C°

Skupi projekt

HŽ Infrastruktura raspisala natječaj za obnovu zaboravljene pruge Knin-Zadar

Autor: Goran Šimunov

20.02.2024. 12:14
HŽ Infrastruktura raspisala natječaj za obnovu zaboravljene pruge Knin-Zadar

Foto: Arif Sitnica



Prethodno savjetovanje za projekt »Obnova pruge M606 Knin – Zadar, dionica Knin (isključivo) – Zadar (uključivo)« je završeno te je 1. veljače raspisan javni natječaj za radove. Početak radova ovisit će o završetku i rezultatima postupka javne nabave, navode u Korporativnim komunikacijama Hrvatskih željeznica (HŽ) Infrastruktura d.o.o.


Dodali su kako će radovi obuhvatiti kompletnu sanaciju gornjega pružnog ustroja, odnosno tračnica i pragova, prolaznih kolosijeka i skretnica na prolaznim kolosijecima u kolodvorima te sanaciju željezničko-cestovnih prijelaza.


Procijenjena vrijednost radova iznosi 90 milijuna eura. Obnova kolodvora i stajališta na trasi nije, istaknuli su, obuhvaćena ovim projektom, ali je dio dugoročnih planova HŽ Infrastrukture.


Obnova lokalnih pruga




Obnovu ove pruge omogućilo je nedavno potpisivanje Ugovora o financiranju između Hrvatske i Europske investicijske banke (EIB), vrijednog 400 milijuna eura, kojim će se obnoviti 500 kilometara lokalnih i regionalnih željezničkih pruga te obnoviti 30 kolodvora.


Radi se o prvom dijelu zajma od ukupno 900 milijuna eura koliko se ukupno planira uložiti u oživljavanje pruge. Radit će se gotovo u svakom dijelu Hrvatske. Obnova lokalnih dionica pruga trebala bi pridonijeti bržem putovanju i većem korištenju željezničkog prijevoza.


Pruga Knin – Zadar svečano je puštena u promet 18. lipnja 1967. kada je u Zadar stigao prvi vlak iz Knina. Promet na njoj više od četiri godine se nije odvijao tijekom Domovinskog rata, a nakon nepunih 19 godina prometovanja zaustavljen je odlukom uprave HŽ Putničkog prijevoza koja je tada navela kako su od 15. travnja 2014. zbog smanjenja prihoda napravili izmjene voznog reda te su ukinuli vlakove na pojedinim linijama.


Isprva je između Knina i Zadra ukinut kompletan prijevoza putnika vlakom i uvedena supstitucija vlakova autobusima, ali ni to nije potrajalo. U prilog održavanju prometa ovom prugom nije išao ni teretni promet čiji je opseg uoči njena zatvaranja sveden na skromnih 50.000 tona tereta godišnje.



HŽ Infrastruktura je obnovu ove pruge pripremala već godinama, pa je tako izrađena i Studija o utjecaju na okoliš i idejni projekt s ishođenjem lokacijske dozvole za izgradnju željezničke zaobilaznice naselja Bibinje i teretnog kolodvora Gaženica na pruzi Knin-Zadar, te izvedbeni projekt za obnovu ove pruge na dionicama Knin – Radučić i Dalmatinske Ostrovice – Bibinje.


Na tom natječaju je ekonomski najpovoljnija ponuda za izradu ove dokumentacije bila ona zajednice gospodarskih subjekata Granove iz Zagreba i Željezničkog projektnog društva, također Zagreba, u vrijednosti 794.180,10 eura.


Izrada projektne dokumentacije


HŽ Infrastruktura je u dokumentaciji o nabavi i troškovniku u nedavno provedenom prethodnom savjetovanju o obnovi spomenute pruge objavila kako za radove na predmetnoj dionici ne postoji projektna dokumentacija. Izvođač radova dužan je za vlastitu potrebu izvođenja radova izraditi dokumentaciju koja mu je potrebna, te za nju ishoditi suglasnost investitora.


Prema Odluci o razvrstavanju željezničkih pruga M606 Knin – Zadar je željeznička pruga od značaja za međunarodni promet, odvaja se od željezničke pruge M604 Oštarije – Knin – Split, a ujedno je priključna pruga na X. koridor i ogranak V. b koridora.


Trasa postojeće pruge koja prolazi kroz naselje Bibinje neprikladna je iz aspekta sigurnosti, budući da je u prošlosti bilo više nesreća s ljudskim žrtvama, kao i razvoja naselja, s obzirom na to da pruga fizički dijeli naselje i ograničava razvoj turizma, ali i buke. Razvoj teretne luke Gaženica omogućuje izmještanje postojećeg kolodvora iz naselja Bibinje te izgradnju teretnog kolodvora Gaženica na ovoj pruzi.


– Radovi koji će biti obuhvaćeni planiranim zahvatom čija ukupna duljina iznosi oko 7,8 km, odvijat će se na području općina Sukošan i Bibinje te grada Zadra. Zahvat uključuje izgradnju nove željezničke zaobilaznice naselja Bibinje ukupne duljine oko 6,7 km, izgradnju novog teretnog kolodvora Gaženica, izgradnju ranžirnog parka te rekonstrukciju i izgradnju lučkih kolosijeka i pratećih objekta.


Na navedenoj zaobilaznici planirana je izgradnja tunela duljine oko 3 km. Planirana je i demontaža postojećeg dijela pruge koja prolazi kroz naselje Bibinje u duljini od oko 6,7 km, uključujući postojeći teretni kolodvor Bibinje, naglašava se u projektnoj dokumentaciji u kojoj se navodi kako će maksimalna dopuštena brzina na novoj dionici pruge iznositi 100 km/h.


Mala prijevozna moć pruge


Željeznička pruga Knin – Zadar duga je 94,857 km te prolazi kroz područje s različitim geološkim sastavom tla. Na početnom dijelu trasa je položena u teškom terenu kanjona rijeke Krke. U nastavku pruga prelazi u mnogo povoljniju kistanjsku zaravan. Na dionici od Đevrsaka prema Benkovcu pruga ulazi u plodne Ravne kotare s površinama aluvijalnog nanosa, gline i pijeska, te laporovitog zemljišta.


Nakon prolaza kroz tunel Debeljak dug 1326 m, pruga se spušta prema moru, te od Sukošana do Zadra slijedi morsku obalu, prolazi kroz Bibinje i ulazi u Zadar. Dopuštena brzina vožnje je do 80 km/h. Budući da su udaljenosti između pojedinih službenih mjesta dosta velike, s obzirom da se radi o jednokolosiječnoj pruzi, vrlo mala je propusna odnosno prijevozna moć pruge.