Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

ANALIZA PONUDE

Goran Vicković: 'Po meni nije normalno da svatko tko nema što radit - postane taksist!'

Autor: Nina Vigan

19.07.2024. 08:48
Goran Vicković: 'Po meni nije normalno da svatko tko nema što radit - postane taksist!'

Foto: L. JELIČIĆ



Korištenje usluga prijevoza u našem gradu, za razliku od prije desetak godina, postalo je dosta uobičajeno. Svi su više-manje bili u prilici da se voze taksi prijevozom, a cijene koje danas plaćamo postale su i pristupačnije povećanjem broja vozila na ulicama. Osim privatnih autotaksi firmi, građanima su dostupne i razne mobilne aplikacije koje koristi većina građana, osobito za kratkotrajne vožnje po gradu, dok za duže relacije poput recimo, vožnje do zračne luke, ipak odabiru neke od privatnih taksista.


Liberalizacija tržišta


Što se cijena tiče, one variraju od prijevoznika do prijevoznika. Također, razlika je između dnevne tarife i noćne, koja se često određuje po kilometrima. Upravo o cijenama i stanju u autotaksi službi, razgovarali smo s vlasnikom taxi tvrtke s otoka Vira, Goranom Vickovićem koji ima višegodišnje iskustvo u ovoj djelatnosti.


– Kao poslovođa u prvim taksi službama uvidio sam da je u zapadnom dijelu županije velika potražnja za taksi prijevozom. Tako smo 2016. godine krenuli s poslom i već osam godina poslujemo s pet automobila i kombijem za prijevoz putnika. Na samom početku, uložili smo jako puno u marketing, ljudi su odmah krenuli s narudžbama vožnji i čak nismo stizali sve pohvatati. Dok danas imamo oko 600-700 transfera sa zračne luke, do Zadra, Splita ili čak Zagreba. Radimo i zimi, a naše cijene su prihvatljive. Naša prva cijena za prvih pet kilometara je bila 30 kuna, a nakon osam godina, sad je ta cijena za prvih pet kilometara 7 eura. Svaki idući, je tri eura. S tim da imamo fiksne cijene do Nina, Zadra ili zračne luke. Na primjer, ako idemo iz Vira, onda je do Zadra naša fiksna cijena 50 eura, kazao je Vicković kojeg smo upitali o praksi određivanja cijena.




– Otkad je došla liberalizacija tržišta, 2018. godine, u zračnoj luci i nekim drugim mjestima, taksisti mogu formirati cijenu kako god hoće pa tu dolazi do problema, pljačke. Za istu tu relaciju, od Zračne luke do Vira oni uzimaju i do 200 eura. Po meni, tomu je kriva liberalizacija taksi prijevoza, da svatko može određivati svoju cijenu, kako god ‘oće. Otvorilo se jako puno taksi službi, a po meni nije normalno da svatko tko nema što radit – postane taksist. Podigli su se krediti za automobile i kombije pa te Uber i Bolt platforme, robovlasnička društva. Ljudi koji rade za njih voze po tim mizernim cijenama jer kad plati PDV, provizije Uberu i Boltu, radniku, radi za kikiriki, kazao nam je Vicković.


FOTO: T. PERINIĆ


Korektna cijena


U lipnju smo pisali o tome kako je više desetina vozača Ubera sa zadarskog područja potvrdilo kako će se organizirati prosvjed protiv tvrtke koja posreduje u poslovanju Uber i Bolt vozača u Hrvatskoj, a u razgovoru su istaknuli nezadovoljstvo vozača, posebno problem smanjenja tarife vožnje Uber vozilima za čak 41 posto. To bi bio već drugi prosvjed Uber vozača zbog istih razloga, nakon što je prva prosvjedna vožnja 1. lipnja u Splitu okupila veći broj ovih vozača, međutim ovaj u Zadru zasad još nije održan. Bacili smo oko i na trenutne cijene prijevoza preko spomenutih aplikacija. U jutarnjim satima, prijevoz do Zračne luke Zadar bi preko Bolt aplikacije bio 11,40 eura, a preko Ubera 13,38 eura, dok Smart lift ima fiksnu cijenu od 25 eura. Ako bi pak krenuli od Autobusnog kolodvora Zadar do Borika cijena bi preko Smartlifta bila 5.41 euro, preko Ubera 6,46 eura, a preko Bolta 6,10 eura.


Naš sugovornik nam je istaknuo kako su domaći ljudi više aktivni zimi, dok su ljeti uglavnom stranci ti koji koriste usluge prijevoza. Također napominje, kako je osim realne cijene, najvažnije upravo zadovoljstvo klijenata.


– Cijena treba biti korektna, da bude nešto zarade vlasniku i vozaču, ali prvenstveno, da je klijent zadovoljan. Mislim da bi na primjer, korektna cijena za noćnu vožnju za 5 kilometara bila 10 eura. Smatram da je to sasvim u redu, da su tu svi zadovoljni i da je to pristojno. Ljudi sve više koriste taksi prijevoz, ali više koriste platforme poput Ubera i Bolta. Zašto? Zato što je to dobra solucija za klijenta, ali nije dobra solucija za gazdu, za vozača. Također, kako u ovom zapadnom dijelu županije, a tako i u gradu Zadru, jako velik je problem rad na crno. Neki voze samo s taksi tablom, bez oznaka, u natikačama i kratkim hlačama. Također, vozači s debelim policijskim dosjeima voze taksi, katastrofa. Mislim da inspekcije ne rade svoj posao, iako, nisu ni oni krivi jer dva inspektora ne mogu pokrivati ovoliko veliko područje. Odgovornost je na Ministarstvu prometa koje treba slati pomoć. Mnogi vozači iz kontinentalnog dijela Hrvatske dolaze odrađivati sezonu ovdje kod nas, što po meni nije u redu. Dođu uzeti novac ta tri mjeseca i onda odu natrag. Sad ih javno pozivam da dođu i u siječnju, u veljači kad nije velika potreba. Nek s nama čekaju na taksi stajalištima po četiri ili pet sati za turu od 10 eura, istaknuo je Vicković dodavši kako ima rješenja za ove probleme, izlaza iz ove situacije.


Rješenje problema


– Država bi trebala staviti normalnu, fiksnu cijenu po kilometru, da se nađe zajednički jezik. Također, da možete poslovati samo u svojoj županiji. Da u drugu županiju, možete doći samo po narudžbi, i to po pismenoj narudžbi klijenta. To bi bilo fer i korektno prema ljudima, kazao je Vicković dodavši da posla za svih ima, samo neka svatko radi u svojoj županiji.