Subota, 14. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

OBRAČUN NA SKUPŠTINI

Frane Vučetić: Tko pokriva taj kriminal, lopovluk i otimačinu?

Autor: Iva Bucić

27.09.2024. 16:45
Frane Vučetić: Tko pokriva taj  kriminal, lopovluk i otimačinu?

Foto: Luka Jeličić



S obzirom na to da se više ne susreću na sjednicama Općinskog vijeća, virska vlast i oporba obračunala se tijekom protekle sjednice Skupštine Zadarske županije. I vlast i oporba u Skupštini, naime, imaju po jednog vijećnika – prezimenjake, Antonija i Franu Vučetića, a u fokusu su im se ovoga puta našle tri teme – prometna infrastruktura, gradnja nove škole te blokirani općinski proračuni.


Nestranački Antonio Vučetić, s čijim je Klubom vijećnika DSU-a, HNS-a, HSLS-a, HDZ prije tri godine umalo završio u koaliciji, inače aktualni predsjednik virskog Općinskog vijeća, prvi se osvrnuo na prometnu nesreću na Viru u kojoj je ljetos peteročlana obitelj stradala u naletu pijanog vozača, pa ponovno ustvrdio da za to nisu krive ni Županija ni Općina Vir, nego alkoholizirani vozač. S njim se složio i župan Božidar Longin, koji je utvrdio da »sigurno nije krivac onaj koga su prozvali po novinama«.


Kamere, novac


No Frane Vučetić, nestranački član Kluba vijećnika MOST-a, a na Viru jedan od najglasnijih oporbenjaka, utvrdio je da je tragediji i stradavanju jedne obitelji, kumovala, naravno, i brzina, ali je upozorio da je nedostatak infrastrukture zabrinjavajući i da će upravo to dovesti do novih takvih slučajeva.




– To nije izoliran slučaj, to je nešto što će se događati u budućnosti, a sve zato što pravna država nikada nije prošla Virski most, kazao je, pa zaključio da je nedostatak prometne i komunalne infrastrukture rezultat »kriminalnih aktivnosti zločinačke organizacije koja vlada Virom više od dva desetljeća«.


– Umjesto da se proračunska sredstva usmjere na nogostupe, školu, dvorane, igrališta i druge projekte koji su i više nego potrebni, koji bi trebali biti u funkciji podizanja kvalitete života na otoku, oni su u zadnjih 20 godina pronevjerili između 120-150 milijuna eura, kazao je Vučetić.


Iako se po statistici PU zadarske u ljetnim mjesecima na Viru dogodilo 70-ak prometnih nesreća, procijenio je da na svaku od tih nesreća treba dodati još 2,3 koje nisu zabilježene. Osvrnuo se, potom, i na kameru za nadzor prometa, koja je na Viru postavljena nakon nesreće.


Antonio Vučetić/Foto: Luka Jeličić


– PU zadarska, u suradnji s mozgovima iz Općine Vir, postavila je jednu sofisticiranu kameru koja će pratiti promet u Viru – jer probleme će riješiti kamera, a ne proširenje koridora ceste – ali kameru nisu uspjeli spojiti na električnu mrežu da počne funkcionirati. Vjerojatno ih je strah da, ako spoje kameru, da im se ne rastope trafostanice, jer je i to jedan jako dobar projekt napravljen preko HEP-a i Općine Vir, kazao je sarkastično Frane Vučetić.


Iako je nakon tragične nesreće ravnatelj ŽUC-a Branko Kutija dao izraditi studiju stanja županijskih i lokalnih cesta u pogledu sigurnosne situacije, pa će se, kako je župan kazao »pristupiti projektiranju i realizaciji poboljšanja cestovne infrastrukture ne samo na Viru, nego u cijeloj Županiji«, SDP-ova vijećnica Vedrana Mišković istaknula je kako je šteta »što se to radi ex post facto, a ne prije nego li se neki događaji dogode«.


Ravnatelj Županijske uprave za ceste Zadarske županije pred županijskim se vijećnicima požalio na nedostatak novca. Kako je objasnio, u hrvatskoj postoji 20 ŽUC-eva, no, primjerice, riječki ŽUC ima tri puta više sredstava po dužnom kilometru od zadarskog ŽUC-a, a sve ovisi o broju registrirani vozila.


Frane Vučetić/Foto: Luka Jeličić


ŽUC i »kokošari«


– Naknada koja se plaća pri registraciji vozila na tehničkom pregledu praktički je naš jedini izvorni prihod, kazao je Kutija pa istaknuo da ŽUC ne može biti korisnik EU fondova.


– ŽUC-evi upravljaju s nešto manje od 18 tisuća kilometara lokalnih i županijskih cesta. Državne ceste imaju oko 7.500 kilometara, ali oni imaju nekoliko puta veće prihode po dužnom kilometru u odnosu na ŽUC-eve, a ŽUC-evi čine najveću mrežu javnih cesta u RH. pojedine kolege imaju bolju situaciju nego mi, mi smo 15. po prihodima u RH. Naš ŽUC-a upravlja s 1.171 kilometrom što lokalnih, što županijskih cesta, a od toga je 215 i dalje makadam. Na godišnjoj razini trošimo oko tri milijuna eura na redovno održavanje, a na građenje i izvanredno održavanje na raspolaganju imamo 2,6 milijuna eura. Po dužnom metru, odnosno kilometru rasporedite sredstva i stavite se u moju poziciju, kazao je Kutija.


Načelnik Općine Poličnik i HDZ-ov županijski vijećnik Davor Lončar stao je u obranu ŽUC-a istaknuvši da državna ulaganja u cestovnu infrastrukturu čine manje od 10 posto ulaganja.


– Bitno je da mi svi s razine općina i županije iznađemo načina, ako treba izvršimo i pritisak, da se određena sredstva daju u sanaciju, izgradnju i rekonstrukciju tih cesta. Pa ne može se dogoditi da netko ulaže u puste ceste oko nas, a da mi uz toliko prometa i prometne čepove stojimo tu di jesmo. Nedavno samo bio u Hrvatskim cestama sa županom i upravo zbog pritisaka koje sam ja vršio zbog državne ceste D8 su nas čekali određeni ugovori za D8, kazao je Lončar pa pozvao općine i gradove da dostave planove s prioritetima nužnima za optimalno i sigurno odvijanje prometa.


– Želimo da se cestovna infrastruktura ove županije stavi u plan što prije i da se taj plan dostavi institucijama koje bi trebale podržati rekonstrukciju, gradnju i sve ostalo kad su ceste u piranju. Gužve na svim prometnicama ove županije su toliko velike, a te su ceste građene krajem 50-ih i početkom 60-ih godina. Svi elementi, izuzev sitnih zahvata oko nogostupa ili dodatnih traka, nisu mijenjani, zaključio je Lončar.


Osim na zapuštenu prometnu infrastrukturu, virski je oporbenjak županijske kolege podsjetio na stanje s virskim općinskim proračunom.


– Gradskom vijeću Grada Zadra prijetilo je raspuštanje i prijevremeni izbori zbog neizglasavanja proračuna za 2024. godinu, a na Viru ne da nemamo proračun za 2024., nego nemamo ni proračun za 2023. godinu, ali oni planiraju proračun za 2025. godinu. Tko stoji iza toga? Tko pokriva taj kriminal, lopovluk i otimačinu, ne vrijede li ista pravila na Viru kao u Zadru, pitao je Frane Vučetić pa HDZ-u predbacio što su s Nezavisnom listom kojoj je na čelu bio Antonio Vučetić prije tri godine pregovarali oko formiranja većine u Skupštini Zadarske županije, zaključivši da je upravo zbog »koketiranja dijela županijske vlasti s virskim kokošarima« uslijedio »nezapamćeni kriminal«.


Pumpa i škola


– Problemi se sada ogledaju u tome da su sada u Zadarskoj županiji određeni pročelnici i službe pod istragom, a problem su građevinske dozvole. Što se tiče građevinskih dozvola, nije samo problem dozvola za virsku benzinsku pumpu, za puno je dozvola i Općina dala suglasnost, a nema pristupne ceste, kuće nisu ucrtane u katastar, a imaju sve priključke, bilo bi zanimljivo da uđu malo službe u prostorno-plansku dokumentaciju, vidjeli bi da nije samo pumpa problem, kazao je pa županu postavio i pitanje.


– Je li vam s protekom većim od tri godine lakše i jeste li zadovoljni jer nikada niste ušli u koaliciju s takvim mozgovima koji 25 godina vode Općinu Vir? Zamislite da se taj nakaradni model s Vira preslikao na cijelu županiju, kazao je Frane Vučetić.


U odgovoru na vijećničko pitanje, Longin je odgovorio da po o pitanju proračuna u Viru, Županija tu ne može puno napraviti.


– A koalicija je bila predmet jednog razgovora u početku, ja sam s tim ljudima ostao u dobrom, tu su vijećnici Klanac, Stojanov i Vučetić, koalicija nije uspjela, puno toga u životu uspije, a nešto ne uspije. Možda će biti više sreće drugi puta, tko zna, kazao je župan.


Treća tema oko koje su se sukobili prezimenjaci s Vira bila je gradnja nove područne škole. Naime, kako je utvrdio Antonio Vučetić, ta škola izgrađena je u vrijeme Austro-Ugarske i od tada nije renovirana te ne pruža adekvatne uvjete za djecu.


– Pa tko je zadnjih 25 godina obnašao vlast na Viru, je li moguće da u 25 godina niste pokrenuli inicijativu? Mislim da bi župan mogao reći, sredstva za školu bila su već osigurana, ali Općina nije uspjela riješiti zemljište, ima 10 godina, i ta su sredstva na kraju završila u nekoj drugoj lokalnoj samoupravi, istaknuo je Frane Vučetić.


No Antonio Vučetić istaknuo je da je Općina 2009. godine otkupila pet tisuća kvadrata i ima idejni projekt za izgradnju škole od onda, o čemu je obaviješteno i resorno ministarstvo, pročelnik i Zadarska županija.


– Prema informacijama iz OŠ Privlaka, u tijeku je postupak nabave za izbor projektanta, ta područna škola bi trebala krenuti. U ovom trenutku imamo suglasnost za gradnju 10 škola i dvorana iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Uvjeren sam da ćemo doći do 15 škola i da će u tih 15 škola biti uključena i škola u Viru, kazao je Longin.