Foto: Luka Jeličić
S obzirom na to da se više ne susreću na sjednicama Općinskog vijeća, virska vlast i oporba obračunala se tijekom protekle sjednice Skupštine Zadarske županije. I vlast i oporba u Skupštini, naime, imaju po jednog vijećnika – prezimenjake, Antonija i Franu Vučetića, a u fokusu su im se ovoga puta našle tri teme – prometna infrastruktura, gradnja nove škole te blokirani općinski proračuni.
Nestranački Antonio Vučetić, s čijim je Klubom vijećnika DSU-a, HNS-a, HSLS-a, HDZ prije tri godine umalo završio u koaliciji, inače aktualni predsjednik virskog Općinskog vijeća, prvi se osvrnuo na prometnu nesreću na Viru u kojoj je ljetos peteročlana obitelj stradala u naletu pijanog vozača, pa ponovno ustvrdio da za to nisu krive ni Županija ni Općina Vir, nego alkoholizirani vozač. S njim se složio i župan Božidar Longin, koji je utvrdio da »sigurno nije krivac onaj koga su prozvali po novinama«.
Kamere, novac
No Frane Vučetić, nestranački član Kluba vijećnika MOST-a, a na Viru jedan od najglasnijih oporbenjaka, utvrdio je da je tragediji i stradavanju jedne obitelji, kumovala, naravno, i brzina, ali je upozorio da je nedostatak infrastrukture zabrinjavajući i da će upravo to dovesti do novih takvih slučajeva.
– To nije izoliran slučaj, to je nešto što će se događati u budućnosti, a sve zato što pravna država nikada nije prošla Virski most, kazao je, pa zaključio da je nedostatak prometne i komunalne infrastrukture rezultat »kriminalnih aktivnosti zločinačke organizacije koja vlada Virom više od dva desetljeća«.
– Umjesto da se proračunska sredstva usmjere na nogostupe, školu, dvorane, igrališta i druge projekte koji su i više nego potrebni, koji bi trebali biti u funkciji podizanja kvalitete života na otoku, oni su u zadnjih 20 godina pronevjerili između 120-150 milijuna eura, kazao je Vučetić.
Iako se po statistici PU zadarske u ljetnim mjesecima na Viru dogodilo 70-ak prometnih nesreća, procijenio je da na svaku od tih nesreća treba dodati još 2,3 koje nisu zabilježene. Osvrnuo se, potom, i na kameru za nadzor prometa, koja je na Viru postavljena nakon nesreće.
– PU zadarska, u suradnji s mozgovima iz Općine Vir, postavila je jednu sofisticiranu kameru koja će pratiti promet u Viru – jer probleme će riješiti kamera, a ne proširenje koridora ceste – ali kameru nisu uspjeli spojiti na električnu mrežu da počne funkcionirati. Vjerojatno ih je strah da, ako spoje kameru, da im se ne rastope trafostanice, jer je i to jedan jako dobar projekt napravljen preko HEP-a i Općine Vir, kazao je sarkastično Frane Vučetić.
Iako je nakon tragične nesreće ravnatelj ŽUC-a Branko Kutija dao izraditi studiju stanja županijskih i lokalnih cesta u pogledu sigurnosne situacije, pa će se, kako je župan kazao »pristupiti projektiranju i realizaciji poboljšanja cestovne infrastrukture ne samo na Viru, nego u cijeloj Županiji«, SDP-ova vijećnica Vedrana Mišković istaknula je kako je šteta »što se to radi ex post facto, a ne prije nego li se neki događaji dogode«.
Ravnatelj Županijske uprave za ceste Zadarske županije pred županijskim se vijećnicima požalio na nedostatak novca. Kako je objasnio, u hrvatskoj postoji 20 ŽUC-eva, no, primjerice, riječki ŽUC ima tri puta više sredstava po dužnom kilometru od zadarskog ŽUC-a, a sve ovisi o broju registrirani vozila.
ŽUC i »kokošari«
– Naknada koja se plaća pri registraciji vozila na tehničkom pregledu praktički je naš jedini izvorni prihod, kazao je Kutija pa istaknuo da ŽUC ne može biti korisnik EU fondova.
– ŽUC-evi upravljaju s nešto manje od 18 tisuća kilometara lokalnih i županijskih cesta. Državne ceste imaju oko 7.500 kilometara, ali oni imaju nekoliko puta veće prihode po dužnom kilometru u odnosu na ŽUC-eve, a ŽUC-evi čine najveću mrežu javnih cesta u RH. pojedine kolege imaju bolju situaciju nego mi, mi smo 15. po prihodima u RH. Naš ŽUC-a upravlja s 1.171 kilometrom što lokalnih, što županijskih cesta, a od toga je 215 i dalje makadam. Na godišnjoj razini trošimo oko tri milijuna eura na redovno održavanje, a na građenje i izvanredno održavanje na raspolaganju imamo 2,6 milijuna eura. Po dužnom metru, odnosno kilometru rasporedite sredstva i stavite se u moju poziciju, kazao je Kutija.
Načelnik Općine Poličnik i HDZ-ov županijski vijećnik Davor Lončar stao je u obranu ŽUC-a istaknuvši da državna ulaganja u cestovnu infrastrukturu čine manje od 10 posto ulaganja.
– Bitno je da mi svi s razine općina i županije iznađemo načina, ako treba izvršimo i pritisak, da se određena sredstva daju u sanaciju, izgradnju i rekonstrukciju tih cesta. Pa ne može se dogoditi da netko ulaže u puste ceste oko nas, a da mi uz toliko prometa i prometne čepove stojimo tu di jesmo. Nedavno samo bio u Hrvatskim cestama sa županom i upravo zbog pritisaka koje sam ja vršio zbog državne ceste D8 su nas čekali određeni ugovori za D8, kazao je Lončar pa pozvao općine i gradove da dostave planove s prioritetima nužnima za optimalno i sigurno odvijanje prometa.
– Želimo da se cestovna infrastruktura ove županije stavi u plan što prije i da se taj plan dostavi institucijama koje bi trebale podržati rekonstrukciju, gradnju i sve ostalo kad su ceste u piranju. Gužve na svim prometnicama ove županije su toliko velike, a te su ceste građene krajem 50-ih i početkom 60-ih godina. Svi elementi, izuzev sitnih zahvata oko nogostupa ili dodatnih traka, nisu mijenjani, zaključio je Lončar.
Osim na zapuštenu prometnu infrastrukturu, virski je oporbenjak županijske kolege podsjetio na stanje s virskim općinskim proračunom.
– Gradskom vijeću Grada Zadra prijetilo je raspuštanje i prijevremeni izbori zbog neizglasavanja proračuna za 2024. godinu, a na Viru ne da nemamo proračun za 2024., nego nemamo ni proračun za 2023. godinu, ali oni planiraju proračun za 2025. godinu. Tko stoji iza toga? Tko pokriva taj kriminal, lopovluk i otimačinu, ne vrijede li ista pravila na Viru kao u Zadru, pitao je Frane Vučetić pa HDZ-u predbacio što su s Nezavisnom listom kojoj je na čelu bio Antonio Vučetić prije tri godine pregovarali oko formiranja većine u Skupštini Zadarske županije, zaključivši da je upravo zbog »koketiranja dijela županijske vlasti s virskim kokošarima« uslijedio »nezapamćeni kriminal«.
Pumpa i škola
– Problemi se sada ogledaju u tome da su sada u Zadarskoj županiji određeni pročelnici i službe pod istragom, a problem su građevinske dozvole. Što se tiče građevinskih dozvola, nije samo problem dozvola za virsku benzinsku pumpu, za puno je dozvola i Općina dala suglasnost, a nema pristupne ceste, kuće nisu ucrtane u katastar, a imaju sve priključke, bilo bi zanimljivo da uđu malo službe u prostorno-plansku dokumentaciju, vidjeli bi da nije samo pumpa problem, kazao je pa županu postavio i pitanje.
– Je li vam s protekom većim od tri godine lakše i jeste li zadovoljni jer nikada niste ušli u koaliciju s takvim mozgovima koji 25 godina vode Općinu Vir? Zamislite da se taj nakaradni model s Vira preslikao na cijelu županiju, kazao je Frane Vučetić.
U odgovoru na vijećničko pitanje, Longin je odgovorio da po o pitanju proračuna u Viru, Županija tu ne može puno napraviti.
– A koalicija je bila predmet jednog razgovora u početku, ja sam s tim ljudima ostao u dobrom, tu su vijećnici Klanac, Stojanov i Vučetić, koalicija nije uspjela, puno toga u životu uspije, a nešto ne uspije. Možda će biti više sreće drugi puta, tko zna, kazao je župan.
Treća tema oko koje su se sukobili prezimenjaci s Vira bila je gradnja nove područne škole. Naime, kako je utvrdio Antonio Vučetić, ta škola izgrađena je u vrijeme Austro-Ugarske i od tada nije renovirana te ne pruža adekvatne uvjete za djecu.
– Pa tko je zadnjih 25 godina obnašao vlast na Viru, je li moguće da u 25 godina niste pokrenuli inicijativu? Mislim da bi župan mogao reći, sredstva za školu bila su već osigurana, ali Općina nije uspjela riješiti zemljište, ima 10 godina, i ta su sredstva na kraju završila u nekoj drugoj lokalnoj samoupravi, istaknuo je Frane Vučetić.
No Antonio Vučetić istaknuo je da je Općina 2009. godine otkupila pet tisuća kvadrata i ima idejni projekt za izgradnju škole od onda, o čemu je obaviješteno i resorno ministarstvo, pročelnik i Zadarska županija.
– Prema informacijama iz OŠ Privlaka, u tijeku je postupak nabave za izbor projektanta, ta područna škola bi trebala krenuti. U ovom trenutku imamo suglasnost za gradnju 10 škola i dvorana iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Uvjeren sam da ćemo doći do 15 škola i da će u tih 15 škola biti uključena i škola u Viru, kazao je Longin.
najnovije
najčitanije
Feelgood
svima nešto zeleno
Imamo tri originalne ideje za božićne poklone
KK Zadar
ABA liga, 12. kolo
Jusupovi rezervisti bez žuljeva ušli u cipele nositelja
Svijet
nastavak
Izraelci tijekom noći ponovno napali Siriju
Zadar
jaka kiša
Poplavilo novo raskrižje na Bilom Brigu!
Ostali sportovi
veleslalom
Zubčić sedmi nakon prve vožnje, Odermatt prvi
Zadar
VEĆ TRADICIONALNO
Sveta Luca darovala djecu na Pedijatriji
Nogomet
Legendarni zadarski (malo)nogometaš
Frane Fatović: ” Želim pokazati mladima da i s više od 40 godina mogu uživati u sportu”
Zadar
kandidat za župana
Jure Zubčić: ‘Zbog aktivizma stvari gledam iz drugog kuta, a znate li tko mi je javljao afere?’
Nogomet
talenti na okupu
Devet igračica i četiri igrača iz Zadarske županije u selektivnom kampu HNS-a
Crna Kronika
navodni sukob