Srijeda, 12. veljače 2025

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

ŽELJEZNICA ZVANA ČEŽNJA

BIBINJCI NE ŽELE REKONSTRUKCIJU: 'Ako se ne izmjesti pruga, to će biti smrt za Bibinje!'

Autor: Nina Vigan

04.02.2025. 08:14
BIBINJCI NE ŽELE REKONSTRUKCIJU: 'Ako se ne izmjesti pruga, to će biti smrt za Bibinje!'

Foto: MISLAV KLANAC



Dugoočekivani projekt obnove pruge Knin – Zadar obuhvatit će kompletnu sanaciju gornjega pružnog ustroja, odnosno tračnica i pragova, prolaznih kolosijeka i skretnica na prolaznim kolosijecima u kolodvorima te sanaciju željezničko-cestovnih prijelaza. Dionica je to duga 95 kilometara, a jedan od najvažnijih zahvata na pruzi, uz izgradnju novog teretnog kolodvora Gaženica, odnosi se na izgradnju nove željezničke obilaznice naselja Bibinje, ukupne duljine oko 7 kilometara.


Presijeca selo


Mještani Bibinja, već dugi niz godina slušaju o izmještanju pruge koja presijeca selo na pola i tako koči razvoj mjesta, a osobito cestovnu infrastrukturu. Mještani su skeptični prema najavama da će se pruga izmjestiti pa su tako u studenom prošle godine poručili kako nikakva popravljanja, rekonstrukcije i modernizacije pruge ne dolaze u obzir na području Bibinja, već su zatražili početak radova na obećanoj obilaznici.


Prilikom našeg boravka u Bibinjama, šetajući po pruzi, sreli smo par mještana koji su s nama podijelili mišljenja o obnovi.




– Stavili su na jednu stranu, kod igrališta, između tračnica šine, željeza, a na drugu stranu betonske pragove. Obnavljat će čini se prugu, a obilaznicu ko zna kad ćemo imati. Već godinama nam tako pričaju da će se izmjestit, al’ ništa još od toga, kazao nam je Silvijo Fuzul dodavši da se cijelo mjesto veselilo kad su čuli da će se izmjestiti pruga, ali da ipak ne vjeruje da će to biti uskoro. Ništa optimističniji nije ni drugi mještanin s kojim smo razgovarali, ali kako nam je kazao – nada umire zadnja.


– Već dvadesetak godina uvijek isto pričaju, da će pruga ići gore iznad sela. Uvijek isto, a teško da će se to dogoditi. Ako se ne izmjesti pruga, to će biti smrt za Bibinje! Za naš turizam. Nadam se da će je napraviti, a sad što će biti… kazao nam je jedan mještanin koji živi tik uz prugu. Također nam je kazao kako je bilo bučno dok su vlakovi prometovali, a jednom se jedan vagon i prevrnuo.


Malo strpljenja


Kako bismo dobili bolji uvid u proces obnove, obratili smo se Josipu Bilaveru, državnom tajniku u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, koji je mještanima poručio kako nema mjesta za bojazan te kako se radi na projektu izmještanja pruge iz centra, samo je potrebno malo strpljenja. Također, najavio je da će radovi na pruzi od Zadra do Benkovca biti gotovi već do kraja 2025. godine, dok će ostatak pruge do Knina biti gotov i prije predviđenih rokova, do kraja 2026. godine.


– U razgovorima s vijećnicima Općine Bibinje, s načelnikom, kao i s mještanima, uvažena je želja da se dionica kroz samo mjesto ne obnavlja dok konkretni radovi izmještanja pruge kroz budući tunel »Bibinje« ne započnu, kazao je Bilaver dodavši da je izrada Studije utjecaja na okoliš pri kraju, kao što se očekuje i idejno rješenje kroz dva ili tri mjeseca nakon čega HŽ infrastruktura planira raspisati natječaj za izmještanje tunela.


– Teoretski, ovisno o žalbenom postupku, možemo imati izvođača radova za tunel do kraja ove godine, kao i osigurana financijska sredstva za taj projekt. Sve ide po planu, kako je dogovoreno, iako razumijem mještane Bibinja i njihovu zabrinutost. Međutim, sve rješavamo zajedno s HŽ infrastrukturom, Općinom i vijećnicima kojima smo uslišali molbe da se odgodi dionica kroz mjesto i mogu biti sigurni da ćemo izvršiti ono što smo obećali, kazao je Bilaver.


Silvijo Fuzul


Prijava projekta


S obzirom na to da smo na pruzi iznad magistrale sreli radnike izvođača, tvrtke Swietelsky, hrvatske podružnice austrijskog poduzeća, koji su radili na procesu iskolčenja pruge upitali smo Bilavera o čemu se točno radi.


– Projekt nismo mogli prijaviti Europskoj investicijskoj banci (EIB) bez da prijavimo cijelu dionicu, koja naravno uključuje i tih nekoliko kilometara koje idu kroz Bibinje. Kad se projekt prijavljuje, prijavljuje se u cijelosti. Da bismo dobili europska sredstva za izmještanje pruge i izgradnju tunela, moramo imati funkcionalnu prugu do Knina. Morali smo krenuti u obnovu i modernizaciju postojeće pruge, a prugu, pak, ne možemo napraviti bez da smo je prijavili u cijelosti. Onog trenutka kada budemo imali obnovljenu prugu i tunel, ovaj dio koji se odnosi na Bibinje će se u dogovoru s mještanima ili ostaviti za lokalnu upotrebu ili u potpunosti ukloniti i upotrijebiti za neke druge dionice u RH koje održava HŽ infrastruktura, kazao je Bilaver dodavši da je najvažnije da mještani znaju da se nakon godina razgovora i priča konačno ozbiljno pristupa problemu i rješavanju istog, te će u konačnosti pruga konačno biti izmještena iz Bibinja.


Državni tajnik Josip Bilaver


PROJEKT OBNOVE


Projekt obnove pruge Knin – Zadar obuhvatit će kompletnu sanaciju gornjega pružnog ustroja, odnosno tračnica i pragova, prolaznih kolosijeka i skretnica te sanaciju željezničko-cestovnih prijelaza. Dionica je to duga 95 kilometara, a jedan od najvažnijih zahvata na pruzi, uz teretni kolodvor Gaženica, je izgradnja nove željezničke obilaznice naselja Bibinje, duljine oko 7 kilometara