ponedjeljak, 12. svibnja 2025

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

"SEA, ECO, ART, ACTIVITY"

Završna konferencija važnog projekta OŠ Bartula Kašića: "Važno je implementirati plavo obrazovanje"

Autor: Đurđa Baljak

05.02.2025. 15:13
Završna konferencija važnog projekta OŠ Bartula Kašića:

Foto: Andrej Brašnjić



U Ogranku za mlade Gradske knjižnice Zadar, Osnovna škola Bartula Kašića održala je završnu konferenciju projekta »Sea, Eco, Art, Activity« financiranog europskim sredstvima u sklopu »SHORE« projekta.


Konferencija je bila podijeljena u dva dijela – u prvom je održan okrugli stol (panel rasprava), a zatim su uslijedile radionice o očuvanju mora za svu djecu i zainteresirane posjetitelje. Na okruglom stolu o plavom obrazovanju sudjelovali su izv. prof. dr. sc. Marica Mamut s Odjela za geografiju Sveučilišta u Zadru, doc. dr. sc. Melita Mokos s Odjela za ekologiju, agronomiju i akvakulturu Sveučilišta u Zadru, Katica Skukan, ravnateljica i mentorica OŠ Bartula Kašića, Dinko Marin, profesor i izvrsni savjetnik u OŠ Bartula Kašića, dok je moderatorica bila prof. Patricija Novačić Juričić.


Radionice


Voditelj projekta, profesor Dinko Marin, u uvodnom dijelu istaknuo je važnost plavog obrazovanja u današnjem globaliziranom svijetu.




– Važno je implementirati plavo obrazovanje jer prostora za to ima, a nije dovoljno zastupljeno u postojećem kurikulumu. U ovaj smo projekt uložili veliki trud, a trajao je svega šest mjeseci. Tijekom tog razdoblja odradili smo 36 sunčanih sati radionica. Osim toga, održali smo i niz dodatnih aktivnosti koje nisu bile izravno uključene u same radionice. Primjerice, na Punti Bajlo smo proveli radionice o geografskim, kemijskim i fizikalnim svojstvima mora, a u sve to integrirali smo i likovnu umjetnost. Naime, u posljednje vrijeme u STEM se dodaje i »A« – kao Art (umjetnost). Uključili smo oko 40 učenika, neki su bili aktivniji, neki manje, ali cilj je bio razvijati oceansku pismenost, ne samo kod učenika, već i kod učitelja. To smo ostvarili i putem diseminacijskih radionica u drugim školama, primjerice, u Gimnaziji Franje Petrića i Katoličkoj osnovnoj školi, naglasio je Marinte dodao kako kod nas situacija nije toliko loša, no ipak imamo veliki potencijal za rizik jer je Jadransko more zatvoreno.


Foto: Andrej Brašnjić


– More treba prestati shvaćati ‘zdravo za gotovo’! U sve to uključili smo i darovitu djecu, jednog dječaka iz Ukrajine, jednog iz Albanije te djecu s teškoćama. Željeli smo pružiti širinu i priliku svima, istaknuo je Marin te posebno pohvalio Eko-Zadar i ZADRU NOVU koji su im pružili podršku.


Očuvanje mora


Ravnateljica Katica Skukan osvrnula se na dugogodišnje iskustvo škole u provedbi različitih projekata.


– U našoj školi već niz godina provodimo razne projekte, na koje se rado odazivaju i učitelji. Najčešće je riječ o njihovoj inicijativi, dok je uloga škole osigurati administrativnu podršku – od financiranja iz EU fondova do usklađivanja sa standardima hrvatskog obrazovnog sustava. Primijetili smo da se učenici rado odazivaju na sve što izlazi iz okvira klasične nastave, a posebno vole terensku nastavu. Na Punti Bajlo su uživali, puno toga zapamtili i naučili. Ono što nauče, odmah mogu primijeniti. Oprema nabavljena kroz projekt ostaje na korištenje i budućim generacijama, što je velika prednost. Veliki je napor sve ovo raditi paralelno s redovnom nastavom. Bilo bi korisno kada bi se na razini cijelog obrazovnog sustava plavo obrazovanje integriralo u kurikulum, a ne da ovisi o dodatnim angažmanima učitelja i projektima, kazala je ravnateljica Skukan, dok je profesor Marin dodao kako bi provedba projekata bila lakša kada bi škola radila u samo jednoj smjeni.


Vanjske suradnice, izv. prof. dr. sc. Marica Mamut i doc. dr. sc. Melita Mokos, osvrnule su se na problem očuvanja voda i zastupljenost te tematike u obrazovanju.


– U svojim kolegijima nastojim kod studenata osvijestiti važnost mora i njegova očuvanja. Nisam sigurna da je ova tema dovoljno zastupljena u kurikulumu, a posebno je važno za Hrvatsku, koja je orijentirana prema moru. Ne smijemo govoriti o iskorištavanju mora, već o njegovom – korištenju. Naime, iskorištavanje podrazumijeva trenutačnu korist, dok korištenje uključuje razmišljanje o budućim generacijama, apostrofirala je profesorica Mamut.


Projekti, poezija….


S druge strane, doc. dr. sc. Melita Mokos istaknula je inicijative koje Sveučilište u Zadru provodi kako bi potaknulo oceansku pismenost među budućim učiteljima.


– U suradnji s Odjelom za izobrazbu učitelja i odgojitelja provodimo izborni kolegij koji omogućava budućim nastavnicima da steknu znanje o moru. Ako učitelj tijekom svog obrazovanja nije učio o moru, teško da će to znanje prenijeti učenicima. Uz to, imamo odličnu suradnju s Udrugom Aurelia i Društvom istraživača mora 20.000 milja, kazala je Mokos.


Ravnateljica Skukan podsjetila je da je škola već uspješno provela projekt »STEM COUNTY« i aplicirala na manje projekte Ministarstva znanosti i obrazovanja, poput onoga za rad s darovitim učenicima. Profesor Marin pojasnio je kako je »STEM COUNTY« bio odlična baza za »SHORE« projekt, jer su kroz njega stekli potrebna znanja i vještine, te povećali školsku opremu.


– Nakon ovih projekata počeli smo dobivati pozive iz drugih europskih škola da se pridružimo Erasmus programu. Također, za nekoliko mjeseci objavit ćemo zbirku poezije o moru s 50 pjesama, koju će pratiti likovni radovi naših učenika, najavljuje profesor Dinko Marin.