ponedjeljak, 28. travnja 2025

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

KADROVI U TURIZMU

Zadarski hotelijeri o pripremama za predsezonu: "Oslanjamo se isključivo na domaću radnu snagu"

Autor: Nikolina Lucić

31.03.2025. 17:32
Zadarski hotelijeri o pripremama za predsezonu:

Foto: Mislav Klanac



Razgovori o turizmu danas ne mogu teći, a da se ne spomene pitanje zapošljavanja te manjka kvalificirane radne snage koja bi trebala iznijeti teret rastućih zahtjeva gostiju za kvalitetnim programima i uslugama. Domaća turistička industrija je već godinama na ivici, ovisna prvo o radnoj snazi iz nama susjednih zemalja, a danas i o radnicima iz trećih zemalja. Od komunikacijskih problema, do neusuglašenih radnih navika i poteškoća s prilagodbom na domaće tržište, poduzetnici u turizmu sa stranim su radnicima na sto muka, ali svi se slažu, bez njih se ne može.


Uzajamnim se poštovanjem i marljivošću nadiđu svi nedostatci. Bilo da rad u turizmu domaćoj radnoj snazi jednostavno više nije atraktivan, naročito ako govorimo o sezonskom zapošljavanju, bilo da su im plaće ili uvjeti rada neodgovarajući, negativni trendovi odljeva mozgova u turizmu u godinama pred nama uvelike bi mogli utjecati na promjenu imidža kojeg Hrvatska ima na međunarodnom turističkom tržištu. U našoj se županiji u turističkom sektoru najviše traže konobari i kuhinjski radnici, a ne nedostaje niti oglasa za čistačice i recepcionere.


Foto: Luka Jeličić


Atraktivni uvjeti


Turizam je gospodarska grana koja se temelji na iskustvima i sjećanjima, koja potiču povratak turista u destinaciju. Bez toga bili bismo ovisni o jednokratnim turistima, koji u našu zemlju dođu jednom i više se ne vrate. Sva naša popularnost, prirodne i kulturne ljepote te bogat zabavni kalendar tada nam ne bi pomogli dići se na noge. Upravo zato uspjeh turizma ovisi o radnoj snazi, neovisno iz koje zemlje ona bila, koja je obrazovana, sposobna i marljiva, jer potrebe i zahtjevi tržišta sve su veći, a ritam rada sve brži. Provjerili smo zato sa zadarskim hotelijerima kako se pripremaju za nadolazeći period predsezone i upitali muče li muku s ekipiranjem kadra.




Elena Rušnjak, generalna direktorica baštinskog hotela Almayer, kazala nam je kako je nove djelatnike Almayer počeo tražiti još u prosincu 2024. godine. Njihov je tim tako pojačan s tri nove djelatnice koje su zaposlene u veljači ove godine. Radi se o stalnim radnicima na pozicijama u hotelskom domaćinstvu i na recepciji hotela.


Foto: Arhiva ZL


– U ovom trenutku Almayer ima gotovo sva radna mjesta popunjena i to isključivo domaćom radnom snagom. Krajem ožujka potraživat ćemo dodatno pojačanje na puno radno vrijeme u hotelskom domaćinstvu. S obzirom da se radi o baštinskom objektu oslanjamo se isključivo na domaću, lokalnu, radnu snagu kojoj nudimo kompetitivne uvjete i stalno zaposlenje, naglasila je Rušnjak, dodavši kako su fer i korektna plaća, ali i uvjeti rada poput slobodnih dana i godišnjih odmora, neophodni za zadržavanje i privlačenje novog i kvalitetnog kadra.


Interes za Zadar


– Sinkronizacija potreba za kadrom u ugostiteljstvu i turizmu i obrazovanja u srednjoškolskim ustanovama, ali i na fakultetima, i više je nego neophodna s obzirom da ‘produkcija’ kadrova koji na kraju ne rade u struci koju su izučili, jer u istoj ne mogu pronaći adekvatno zaposlenje, nema baš nikakvog smisla. S druge strane, bez ulaganja u edukaciju i osposobljavanje vlastitog kadra, što kroz stipendiranje učenika, što kroz obuku u sklopu stručne prakse i praktične nastave, turističke tvrtke nemaju pravo očekivati svjetlu budućnost, upozorila je Rušnjak.


Iako je, kako ističe, ožujak za sada po popunjenju lošiji od onog prošle godine. Razlog možemo pronaći i u kasnom terminu Uskrsa, ali i kasnijem početku letova prema Zadru.


– Travanj i svibanj popunjeni su i do 20 posto bolje nego u isto vrijeme 2024. godine s izrazito dobrim najavama i za sam vrh turističke sezone. Najveći broj naših gostiju dolazi s tržišta Sjeverne Amerike i iz Ujedinjenog Kraljevstva, a gosti iz Njemačke na trećem su mjestu, pa smo u stalnom kontaktu sa svojim partnerima u turističkim agencijama koji, bez obzira na crna predviđanja, optimistično gledaju na predstojeću sezonu. Brojke koje s nama dijele online turističke agencije isto tako pokazuju porast interesa za Zadrom kao destinacijom, a otvaranjem novih hotela visoke kategorije u samom Zadru i neposrednoj okolici, očekujemo i porast gostiju nešto više platežne moći koji samim time više troše i na izvan pansionske usluge, zaključila je Rušnajk.


Edukacija djelatnika


Najveći dio radnika već je stigao u hotel Hyatt, koji bi se trebao otvoriti za oko mjesec dana. Direktorica sektora ljudskih potencijala Nives Kalac kazala nam je kako su u završnoj fazi procesa zapošljavanja. Pitali smo kako pomiriti potrebe tržišta rada u turizmu sa zadaćom osiguravanja stručnih i obrazovanih djelatnika u turističkim tvrtkama.


– Istaknula bih Hyattov način rada, osobito našu svrhu, koja u svojoj srži sadrži brigu ne samo za goste već i za zaposlenike. Naš cilj nije pružiti samo osnovnu uslugu ili osigurati radno mjesto, već graditi kulturu međusobne podrške, autentičnosti i izvrsnosti. Vjerujemo da je ovo pravi put za privlačenje i zadržavanje zaposlenika, rezimirala je Kalac.


Nives Kalac, direktorica sektora ljudskih potencijala u hotelu Hyatt/Foto: Luka Jeličić


Ključ pomirenja potreba tržišta rada u turizmu s osiguravanjem stručnih i obrazovanih djelatnika, dodala je, leži u kontinuiranom ulaganju u razvoj zaposlenika.


– Turizam kao industrija mora biti spreman ulagati u obrazovanje i razvoj ljudi kako bi se zadovoljile tržišne potrebe, ali i očuvala visoka razina stručnosti i kvalitete usluge. Samo tako možemo dugoročno osigurati motivaciju i lojalnost zaposlenika te održati standarde koji nas čine prepoznatljivima, istaknula je Kalac, naglasivši kako će u hotelu raditi oko 150 zaposlenika, a s tim da je više od 80 posto domaćih djelatnika.


– S prvim radnim danom velikog broja novih kolega, započeli smo i ciklus edukacija i treninga koji će trajati nekoliko tjedana, sve do otvaranja hotela, zaključila je Kalac.