Četvrtak, 16. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

POŽELJNE ADVENTSKE KUĆICE

MORALNO UPITNO U četiri tvrtke ponuditelja koje su dobile zakup javljaju se isti vlasnici

Autor: Nikolina Lucić

16.11.2023. 08:40
MORALNO UPITNO U četiri tvrtke ponuditelja koje su dobile zakup javljaju se isti vlasnici

Foto: TZG Zadar



Za 25 se adventskih kućica za zadarski advent ove godine natjecalo čak 288 ponuditelja, a u četiri se tvrtke ponuditelja koje su dobile zakup javljaju isti vlasnici. Riječ je o tvrtkama Naša ideja d.o.o. i Zrće tours d.o.o., kojima se u vlasničkoj strukturi javlja ime Darka Božićeva, te tvrtkama Zalogaj d.o.o. i Urban picnic d.o.o., kojima se, prema sudskom registru kao osnivač ili osoba zadužena za zastupanje javlja ime Ivana Karačića.


Uvjeti Javnog poziva su isti već zadnje tri ili četiri godine, a oni nalažu kako jedan kandidat može dobiti jednu kućicu, a jednim kandidatom se smatra tvrtka ili obrt. Dakle, nije zabranjeno da se na isti Poziv javljaju dvije tvrtke koje, primjerice, imaju istog vlasnika.


Pravo na javljanje na Javi poziv za zakup drvenih montažnih kućica koji raspisuje Tržnica Zadar d.o.o. tako imaju fizičke i pravne osobe registrirane za djelatnost ugostiteljstva ili trgovine. Nadalje u Pozivu piše da će se, ako jedan ponuditelj dostavi ponude za više kućica i ako za više njih bude utvrđen kao najpovoljniji ponuditelj, istom dati u zakup kućica za koju je ponudio najviše, dok će se ostale dati u zakup prvom sljedećem ponuditelju koji je ponudio najviše.




Kao ponuditelj smatra se pravna ili fizička osoba, a ne ona koja stoji iza određenog poslovnog subjekta. Prema tome je razvidno kako određeni pojedinac preko više poslovnih subjekata može licitirati za zakup kućica i dobiti ga za više jedinica ako ponudi najveći iznos.


Četiri povezane tvrtke


Prolazeći kroz listu ovogodišnjih zakupaca adventskih kućica tako smo utvrdili da tvrtke Naša ideja d.o.o. i Zrće tours d.o.o. imaju istu zagrebačku adresu, a kao zastupnik i direktor u obje se spominje ime Darka Božićeva. Za tvrtku Zrće d.o.o., koja je inače svoju kućicu dobila licitirajući 13.977 eura + PDV, Božićev je naveden kao osnivač i direktor, dok je u tvrtki Naša ideja d.o.o. koja je svoju kućicu platila najviše od svih – 15.777 eura + PDV – naveden kao zastupnik-direktor, dok se kao vlasnik tvrtke vodi KLEMM SIGURNOST društvo s ograničenom odgovornošću za tjelesnu i tehničku zaštitu.



Ista je situacija i kod tvrtki Zalogaj d.o.o. i Urban picnic d.o.o. s istim sjedištem u Zadru u ulici Vukovarska 4J, gdje je za tvrtku Zalogaj d.o.o. koja je kućicu platila 8.362 eura + PDV kao vlasnik naveden Vedran Božićev, a kao zastupnik i član uprave Ivan Karačić. Karačićevo je ime povezano i s tvrtkom Urban picnic d.o.o. u svojstvu vlasnika i osnivača, koji je za kućicu u ime te tvrtke dao 6.496 eura + PDV.


Daljnjim smo proučavanjem pronašli i kako su Darko Božićev i Vedran Božićev povezani preko dvije tvrtke registrirane na istoj zadarskoj adresi – ulici Branimira Gušića 18. One nisu navedene kao kandidati za zakup adventskih kućica, ali u tvrtki Disruptive model d.o.o. Darko Božićev naveden je kao član društva, a Vedran kao član i direktor, dok je u drugoj tvrtki Platinum d.o.o. Vedran Božićev naveden kao vlasnik tvrtke i član uprave i Darko Božićev kao član društva i član uprave.


Osim u četiri već spomenute tvrtke, Vedran Božićev u Sudskom je registru naveden i kao član tvrtke Omsica projekt d.o.o. s adresom Gupčevo polje 3 u Gračacu, Manufaktura okusa j.d.o.o. s gore spomenutom adresom u ulici Branimira Gušića 18, te tvrtki Priroda i društvo i zabava d.o.o., gdje je naveden kao jedini član tvrtke adresirane na Vukovarsku 4J, gdje sjedište imaju i tvrtke Zalogaj d.o.o. i Urban picnic d.o.o. Član tvrtke priroda i društvo i zabava d.o.o. također je i Ivan Karačić, član tvrtke Urban picnic d.o.o.


Što se pak tiče Darka Božićeva, on je osim u već gore navedenim tvrtkama aktivan u još jednoj – Disruptive Entertainment d.o.o. sa sjedištem u ulici Branimira Gušića 18.


Tržnice Poziv provele po Zakonu



U ovo smo se proučavanje dali nakon razgovora s direktorom Tržnica Zadar d.o.o. Tomislavom Letinićem, koji je nezadovoljan tonom pisanja našeg medija, ali i kolega iz drugih medija upravo o ovoj temi, poručio kako se prijedlozi pristigli na Javni natječaj nikako ne mogu smatrati nelegalnima, jer kako nam je kazao, Javni poziv je provjerila i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, koja im je i predložila da se Poziv ne mijenja.


– Prema pisanju medija Tržnica Zadar d.o.o. ispala je kriva za nezadovoljstvo pojedinih poduzetnika ili obrtnika koji nisu izabrani u zakup. No, mi se strogo držimo pravila i savjeta Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Iz te su nam institucije savjetovali da Poziv ostane u ovom obliku, jer bi ograničenja koja se tiču samih osoba koje upravljaju tvrtkama ili obrtima moglo rezultirati nepoštenom tržišnom utakmicom.


U tom bi se slučaju, bilo da žalbu na izabrane subjekte uloži netko od drugih ponuditelja ili neka institucija uoči neku nepravilnost samo održavanje Adventa dovelo u pitanje, poručio je Letinić, koji nam je kazao kako na njegovu adresu do sada nije stigla niti jedna službena pritužba.


– Iako pitanje povezanih osoba u tvrtkama može smatrati nelojalnom konkurencijom, mi stojimo iza toga da smo Poziv proveli u skladu s propisima. Iskreni smo prema javnosti i ista pravila vrijede za sve potencijalne ponuditelje. Princip odabira zakupca ide temeljem najviše ponuđene ponude, koja se može odnositi na samo jednog subjekta. Mi nemamo učešća niti možemo odlučivati o tome da li osobe koje iza njih stoje mogu biti povezane s više od jednog zakupa, pojasnio nam je Letinić, zaključivši kako je na njegovu inicijativu, radi povećanja transparentnosti cijelog procesa uvedeno javno otvaranje ponuda.


A da se Tržnica Zadar o provedbi Javnog poziva posavjetovala s Agencjiom za zaštitu tržišnog natjecanja potvrdila nam je Vjekoslava Belovari, voditeljica njihova Odjela za komunikacije pojasnivši nam kako je AZTN 19. listopada 2020. godine primio upit Tržnice Zadar d.o.o. kojim se traži njihovo očitovanje o sukladnosti Javnog poziva za prikupljanje ponuda za zakup kućica za obavljanje ugostiteljske djelatnosti i djelatnosti trgovine za vrijeme održavanja manifestacije »Advent u Zadru« s propisima o zaštiti tržišnog natjecanja.



– Slijedom navedenog, AZTN je podnositelju zahtjeva dostavio očitovanje kako 15 bodova, od ukupno 20 najviše bodova, koji se odnosi na iskustvo ponuditelja kao kriterij bodovanja za ocjenu najkvalitetnije ponude, može predstavljati ograničavajući kriterij, odnosno uvjet predmetnog Javnog poziva s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja.


Naime, AZTN smatra kako iskustvo ponuditelja ne bi trebalo biti odlučujući kriterij, odnosno kriterij bodovanja za ocjenu najkvalitetnije ponude koji omogućuje stjecanje najvećeg broja bodova u Javnom pozivu, napisala je u svom odgovoru Belovari.


Kompromisno rješenje


– Iskustvo ponuditelja kao kriterij bodovanja koji omogućuje stjecanje najvećeg broja bodova u Javnom pozivu, s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, izvjesno ograničava mogućnost za odabir kao najpovoljnije ponude, ponude novoosnovanih pravnih i fizičkih osoba (poduzetnika) i poduzetnika koji djeluju na predmetnom tržištu manji broj godina, iako svojom ponudom moguće imaju kvalitetu, autohtonost i raznovrsnost ponude jednaku ili veću (konkurentniju) od poduzetnika koji imaju više iskustva u radu, navela je nadalje u svom odgovoru, dodavši kako je stoga, s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja preporuka da uvjeti, odnosno kriteriji za sudjelovanje i odabir u Javnom pozivu koji se odnose na iskustvo ponuditelja, u pravilu budu kao alternativni ili dodatni uvjet/kriterij u određenim slučajevima, primjerice kod dvije ili više jednakovrijedne ponude. Slijedom navedenog, AZTN je preporučio da se smanji broj bodova za radno iskustvo kako taj kriterij ne bi imao prevladavajući učinak u odnosu na ostale kriterije.


Za komentar smo se obratili i Robertu Kovačeviću, predsjedniku Ceha ugostitelja pri Udruženju obrtnika Zadar, koji nam je kazao kako je teško komentirati nastalu situaciju pošto nije došlo do kršenja Zakona.



– Nezakonito bi naravno bilo ograničiti pravo nuđenja predstavnicima samo jedne djelatnosti, na primjer ugostiteljstva, što je jedno vrijeme bila inicijativa u gradu, ali ona nije naišla na jednoglasnu reakciju ugostitelja. Većina je naših ugostitelja umorna i potkapacitirana nakon sezone, tako da vjerojatno sami i ne bi mogli ispuniti sva slobodna mjesta.


Iako nam je Grad jedno vrijeme izašao ususret i pokušao pomoći, manjak adekvatnog odgovora s naše strane je ugasio taj prijedlog. Ono što možda jeste upitno s moralne strane upravo je činjenica da jedna osoba može preko više tvrtki profitirati od Adventa, kazao je Kovačević, poručivši kako bi, ukoliko ikada dođe do promjene u okviru Javnog poziva za istim stolom trebali sastati predstavnici Grada, Tržnica i poslovnih subjekata.


– Bilo da se radi o filtriranju kvalitete ili pokušaju da se osigura čim veća prisutnost domaćih poduzetnika, unifikacija ponude do koje može doći ukoliko više poslovnih subjekata dijeli istu viziju i ponudu na svojim kućicama, može ići protiv inicijalne ideje same manifestacije, a to bi trebala biti prezentacija kvalitetne lokalne ponude, poručio je Kovačević, dodavši kako su Advent i slični programi savršeni za poticanje poslovanja u zimskim mjesecima, kada se Zadrom tradicionalno šeće mali broj turista.


– Situacija do koje je došlo povezanošću tvrtki nusproizvod je samog zakonskog okvira i ne mora nužno biti loša za Advent ukoliko su ponuditelji spremni posjetiteljima ponuditi kvalitetnu i bogatu lepezu proizvoda. Ja sam osobno mišljenja kako je zadarska adventska ponuda iz godine u godinu sve kvalitetnija i šarolikija, tako da je trenutna situacija i izgled javnog poziva jako dobro kompromisno rješenje, jer Advent je bio i ostao savršeno mjesto na koje se strane turiste može uputiti u svako doba dana. A, upravo je dobra posjećenost Adventa jedan od naših najvažnijih gospodarskih pokazatelja, zaključio je Kovačević.