
Foto: Mislav Klanac
Organizirani turistički promet lani je ostvario oko 27 posto turističkih noćenja u Hrvatskoj, a riječ je o turističkom prometu koji se odrađuje preko turističkih agencija i touroperatera. Nešto manje od trećine svih noćenja, dakle, otpada upravo na organizirani promet, međutim, podaci Hrvatske turističke zajednice (HTZ) pokazuju kako u hotelima čak 54 posto noćenja otpada na organizirani promet, dok najmanji udio agencije imaju kod privatnog smještaja, tek 12 posto, a nešto više kod kampova, 27 posto. O aktualnom stanju u organiziranim prometu u Hrvatskoj bit će govora na Danima Udruženja hrvatskih putničkih agencija (UHPA) koji će se od danas do 28. ožujka održati u Petrčanima.
Privlačan posao
Govoreći o tome koliki značaj turističke agencije imaju danas u hrvatskom turizmu, Tomislav Fain, predsjednik UHPA-e, kazao nam je kako nakon COVID-a, zadnje dvije godine situacija ide u dobrom smjeru i što se tiče putovanja u inozemstvo, kao i dolazaka stranih gostiju.
– Imamo konstantan porast broja putnika, a iz godine u godinu i broj turističkih agencija raste. Jednostavno ljudi koji koji su radili u nekom većem sustavu ili agenciji, u nekom trenutku s obzirom na iskustvo koje imaju, odluče kako će krenuti samostalno u posao i nađu neku svoju nišu. Neki se vežu za outgoing, neki za određenu destinaciju, neki za luksuzni turizam, dakle, specijaliziraju se. Tako da iz godine u godinu imamo sve više manjih agencija. Naravno, i danas imamo velike agencije koje rade sve segmente, no i neke velike agencije se u destinacijama oslanjaju na male specijalizirane upravo za to područje jer onda ne moraju zapošljavati dodatne djelatnike, kazao je Fain. Što se tiče radne snage, a čiji je nedostatak veliki problem i turističkog sektora, Fain je kazao kako su agencije u pandemiji izgubile određeni broj jako kvalitetnih ljudi. No, i situacija s kadrovima se normalizirala s obzirom na to da je sam posao privlačan.
– Ono što je međutim kod nas specifično, jest to da ako hotelijer ima problem, prijevoznik ima problem, imamo ga i mi. Jer kada radimo putovanja, slažemo cijeli taj mozaik usluga i naravno da ako nekome do njih nedostaje ljudi u servisu, mi dobijemo loše povratne informacije od gostiju. Ako taj vozač autobusa nije dovoljno educiran ili nema dovoljnog broja ljudi na recepciji, agencija dobije loš feedback. Tako da generalno gledano, mi u agencijama nemamo problem s nedostatkom kadrova, ali ga indirektno osjećamo, pojasnio je predsjednik UHPA-e.
Dvojbeno pitanje
Osvrnuvši se, pak, na pitanje cijena u hrvatskom turizmu, naš je sugovornik komentirao da je teško reći što je skupo, a što jeftino. Pa tako ako jedna kava ima cijenu 50 centi, no ako ju je donio namrgođeni konobar u prljavoj šalici, neće opravdati svoju cijenu. S druge strane, ako je na nekoj poziciji ona bila 2 eura, a usluga je bila na nivou, onda ta kava neće biti preskupa. Najvažnije je, reći će, da se pazi na omjer cijene i kvalitete, a to su shvatili svi koji se bave turizmom. Jasno, uvijek će biti onih koji »love u mutnom«, ali tržište će regulirati takve ekstreme.

Foto: S. DRECHSLER
– Evidentno je, međutim, da je ponuda nadišla potražnju. Možda ne u hotelskim kapacitetima, ali u ostalim segmentima turizma da. I tu je borba za svakog gosta, što bi značilo, ako imamo istu ponudu, a ja radim kvalitetnije, da će moja ponuda proći na tržištu. Tržište će odrediti svoje i bit će puno nezadovoljnih jer su nama u privatnom smještaju zadnjih godina kapaciteti enormno rasli, u ugostiteljstvu kapaciteti rastu 10 do 20 posto svake godine, rastu i u prijevozu, ima sve više vodiča, agencija… Što bi značilo da će se na isti broj gostiju taj kolač drukčije dijeliti. I tu ćemo imati puno više nezadovoljnih. Isto tako, dosta se priča o cijenama. I sami putujemo u inozemstvo i tko god je bio na skijanju ili na nekom putovanju po Europi, vidi da su cijene rasle. Međutim, nama je u nekim segmentima, posebno u ugostiteljstvu, nabava skuplja i dvostruko u odnosu na druge europske zemlje. Osnovne životne potrepštine su kod nas osnovni problem, zaključio je Fain.
A za ovu turističku godinu, koja je i zbog globalne geopolitičke situacije krenula prilično izazovno, u turističkim agencijama očekuju kako će Hrvatskoj donijeti lanjski turistički promet, ili 2 do 3 posto manji. Što u danim okolnostima nije nikakva »drama«.
Hrvati otkrili putovanja
S više od 13 milijuna noćenja u prošloj godini, domaći gosti su ostvarili drugi najveći turistički promet, iza prve Njemačke. Hrvati su očito počeli putovati po svojoj zemlji, a iako su ljetne cijene za većinu nedostižne, domaći su turisti otkrili da se van sezone, pa i zimi, uz daleko niže cijene može istražiti hrvatske ljepote. Zanimljivo je, međutim, kako je lani u srpnju kod stranaca bilježen pad noćenja, no kod domaćih plus u odnosu na godinu ranije. Govoreći o domaćem tržištu, Tomislav Fain ukazao je na primjer jednog luksuznog lanca hotela u Dubrovniku u kojem su domaći gosti pri samom vrhu ostvarenog prometa.
– Hrvati su otkrili putovanja. I agencije koje se bave outgoingom, dakle, putovanjima u inozemstvo, bilježe rast. Putuje se više, iako jasno ima i dalje građana koji si to nisu i ne mogu priuštiti. A neki i nemaju tu naviku. No općenito bih rekao kako su naš ljudi počeli stjecati naviku putovanja i tko je jednom osjetio putovanje, taj se, ako si to financijski može dozvoliti, toga više nikad neće odreći. Treba reći kako se unatoč poskupljenjima ipak može putovati dosta jeftino, samo se treba prilagoditi terminom ili tipom smještaja, pojasnio je Fain.
najnovije
najčitanije
Feelgood
SPAVANJE
Ove voćke bi vam mogle pomoći da lakše utonete u san
Nogomet
OVACIJE
VIDEO Pogledajte kako je Bernabeu ispratio Modrića prilikom izlaska iz igre
Crna Kronika
UHIĆEN JE
Pijan u Viru vozio bez vozačke i svjetala, a onda izvrijeđao policajce!
Hrvatska
PREDSJEDNIK REPUBLIKE
Milanović u čestitki povodom Ramazanskog bajrama pozvao na promicanje razumijevanja
Svijet
RAZORNI POTRES
Pomoć stiže u Mjanmar nakon potresa, poginulo više od 1600 ljudi, razoreni gradovi
Crna Kronika
33-godišnjak
‘Pao’ još jedan zadarski diler. Pretragom doma policija pronašla razne droge
Hrvatska
politički analitičar
Puhovski: ‘Ako HDZ izgubi Zadar to će imati nacionalne posljedice’
Zadar & Županija
Nezavisni gradski vijećnik
Mate Lukić krenuo u utrku za župana: “Za zabranu sam uvoza nepotrebne strane radne snage”
Zadar
šetnja gradom
[FOTO] Sunce izmamilo Zadrane u subotnji đir
Plodovi zemlje i mora
“Trofej Dobroslava Elezovića”