ponedjeljak, 25. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

razgovor s povodom

Rektor Faričić otkrio: ’Sveučilište pokrenulo inicijalne akreditacije za studij logopedije’

Autor: Doris Babić

30.09.2024. 08:08
Rektor Faričić otkrio: ’Sveučilište pokrenulo inicijalne akreditacije za studij logopedije’

Foto: Luka Jeličić



Rektor Sveučilišta u Zadru, prof. dr. sc. Josip Faričić sredinom listopada prošle godine preuzeo je upravljanje ovom visokoobrazovnom ustanovom, a ujedno je i sutrašnji početak nove akademske godine odlična prilika za razgovor o dosadašnjim postignućima i izazovima s kojima se suočava Sveučilište, posebice u kontekstu ubrzanih promjena u obrazovnom i zakonodavnom sustavu te društvenih i gospodarskih prilika.


Rektor Faričić objasnio je strateške iskorake u obrazovnim i znanstvenim projektima, unaprjeđenju studentskog standarda te razvoju novih studijskih programa. Također, komentirao je i etičke izazove koji su, između ostalog, obilježili prvu godinu njegovog mandata, a provjerili smo i koji su ključni koraci u daljnjem razvoju Sveučilišta.


Strategija razvoja


Što biste istaknuli kao najveća postignuća u dosadašnjem mandatu?




Jedna godina nije dovoljna da bi se ispunili svi planovi, čak ni razborita očekivanja. Proteklih su godina pod vodstvom dosadašnjih rektora prof. dr. sc. Damira Magaša, prof. dr. sc. Ante Uglešića i prof. dr. sc Dijane Vican postavljeni temelji na kojima je omogućeno graditi novo i lako mijenjati već izgrađeno.


Prva godina mandata nove uprave podudarila se s početkom novoga strateškog razdoblja za koje smo priredili strategiju razvoja.


U njoj smo naše Sveučilište definirali kao društveno odgovornu akademsku ustanovu koja je generator znanja i pokretač inovativnih promjena zasnovanih na znanstvenoj izvrsnosti, potrebama društva te načelu jednakih mogućnosti i visokih etičkih standarda.


S obzirom na novi zakonodavni okvir u sustavu znanosti i visokog obrazovanja, brze društvene i gospodarske mijene te naše strateške ciljeve Sveučilište u Zadru tijekom protekle akademske godine ostvarilo je iskorake u temeljnoj djelatnosti uspješnom provedbom više znanstvenih projekata i projekata transfera tehnologija, organizacijom brojnih međunarodnih i domaćih znanstvenih skupova o kojima je javnost redovito obavještavana putem brojnih objava u tiskanim i digitalno dostupnim medijima te na društvenim mrežama, zatim objavljivanjem brojnih znanstvenih publikacija te izvedbom studijskih programa i programa cjeloživotnog obrazovanja.



K tome, uspješno smo dovršili prvi ciklus diplomskog studija Marine Biotechnology koji smo provodili sa Sveučilištem u La Rochelleu i s Katoličkim sveučilištem u Valenciji.


Uspješno smo, nakon prenošenja osnivačkih prava s Grada Zadra, integrirali Znanstvenu knjižnicu kao sastavnicu Sveučilišta s pravnom osobnosti. Nadam se da je primjetno kako ta važna knjižnica funkcionira u drugačijem, za korisnike i djelatnike ugodnijem, ozračju.


Na svemu tome zahvaljujem prorektorima, članovima senata, pročelnicima sveučilišnih odjela, voditeljima znanstvenih i nastavnih centara te kompetentnim i radišnim znanstvenicima, nastavnicima, i, posebno, djelatnicima u administrativnim i tehničkim centrima, službama i uredima.


Oni su neumorni graditelji i poticajni suradnici, a ujedno i uzori na koje bi se trebali ugledati oni koji nisu angažirani u mjeri u kojoj bi trebali, a često zamišljaju da Zemljina rotacijska os prolazi kroz njihova trenutačna stajališta.


Revizija studijskih programa


Jeste li već uspjeli poduzeti korake koji se odnose na reviziju postojećih studijskih programa, kao i pokretanje novih?


Uzimajući u obzir potrebe tržišta rada, pokrenuli smo inicijalne akreditacije za prijediplomski sveučilišni studij logopedije u Zadru i prijediplomski sveučilišni studij predškolskog odgoja u Gospiću.


U tijeku je izrada elaborata za prijediplomski sveučilišni studij mehatronike za koji imamo snažnu podršku brojnih tvrtki iz Zadarske županije.


Istodobno smo izmijenili neke postojeće i usvojili nove sveučilišne akte koji nam omogućuju izmjene i dopune postojećih studijskih programa i programa cjeloživotnog obrazovanja. Pokrenute su i pripreme za nove studijske programe koji će se provoditi na engleskom jeziku.


Godinama su upisne kvote slabo popunjene, što je prema Vašem mišljenju uzrok i što je moguće poduzeti po tom pitanju, bi li veća prilagodba trenutnom tržištu rada pomogla u ovom izazovu?


Sudeći po rezultatima upisa na prijediplomske studije u akademskoj godini 2024./2025., zaustavljen je trend pada broja studenata iz prethodnih godina.


Međutim, ni u nadolazećoj akademskoj godini nismo popunili sve upisne kvote, posebno na studijima koji se provode u području humanističkih znanosti.


Uzastopni deficiti na pojedinim studijskim programima odraz su demografske katastrofe u cijeloj državi, ali i slabljenja interesa za profesije u kojima nije moguće postići balans između uloženoga znanja i vremena te lake i velike zarade.


To je s druge strane poticaj da se studijski programi revidiraju, upisne kvote dijelom preraspodjele na atraktivnije studije te pokrenu programi na engleskom jeziku s ciljem privlačenja stranih studenata.



Smještajna infrastruktura


Uoči inauguracije kazali ste kako je jedan od ciljeva što veći angažman studenata te podizanje studentskog standarda. Kada govorimo o studentskom standardu, nezaobilazno je pitanje studentskog smještaja. Jasno je da je to dugotrajan proces, no možemo li istaknuti određene iskorake po tom pitanju?


Unaprjeđenje studentskog standarda je permanentan proces u kojem nije dovoljno pratiti potrebe studenata, već ovisimo i o nacionalnim i europskim izvorima financiranja. Priredili smo svu tehničku dokumentaciju i ishodovali građevinsku dozvolu za dvojni objekt STEM odjela i dormitorija, a priredili smo i projekt cjelovite obnove staroga doma na tzv. Novom kampusu.


Prijavit ćemo se na pozive za financiranje studentske smještajne infrastrukture, ali ishod nije izvjestan. Uzimajući to u obzir, nastojali smo relaksirati financijsko opterećenje studentima koji su smješteni u privatnim smještajnim jedinicama tako da smo u dogovoru s predstavnicima Studentskog zbora donijeli odluku o subvenciji takvog smještaja za 100 studenata u iznosu od 100 eura.


Isto tako, za iduću smo akademsku godinu dijelom preinačili kalendar nastavnih aktivnosti tako da svi ispitni termini u ljetnom ispitnom roku budu gotovi do kraja lipnja.


Tako smo riješili velik problem nemogućnosti osiguravanja smještaja velikom broju studenata koji u vrhuncu turističke sezone ne mogu boraviti u Zadru u vrijeme polaganja ispita.


Kakva je trenutno uloga našeg Sveučilišta u znanstvenom polju?


Sveučilište u Zadru u sve većoj mjeri sudjeluje u međunarodno relevantnim znanstvenim aktivnostima. Utemeljeno na istraživanjima na nacionalnim i međunarodnim kompetitivnim projektima, ali i na individualnom marljivom radu, velik dio naših znanstvenika objavljuje rezultate istraživanja u vrhunskim svjetskim publikacijama, a na dobrim temeljima razvijamo i vlastitu izdavačku djelatnost.


Među našim znanstvenim časopisima nekoliko ih je nedavno uvršteno u vodeće svjetske citatne baze (WoS i Scopus) čime su rezultati znanstvenih istraživanja u većoj mjeri vidljivi, provjerljivi i relevantni na svjetskoj znanstvenoj sceni.


To je i poticaj za onaj dio znanstvenika koji stjecajem raznih okolnosti nisu dovoljno produktivni. Uz temeljna i primijenjena znanstvena istraživanja sve smo aktivniji i u pogledu popularizacije znanosti.


Među mnogim takvim aktivnostima, na temelju izvrsnih iskustava iz prethodne godine i ove smo organizirali Europsku noć istraživača s mnoštvom posjetitelja svih naraštaja, od djece predškolske dobi do osoba u starijoj životnoj dobi.


Pobudili smo ovom prigodom interes naših građana za klimatske promjene, potrebu zaštite morskoga i pripadajućega obalnog okoliša i na razumljiv i zabavan način ih uputili u mnoge druge relevantne znanstvene teme.



Etička načela


U prošlom intervju kazali ste nam kako ćete voditi računa o uvažavanju i implementaciji najviših etičkih standarda te o čuvanju institucijskog ugleda i dostojanstva te ugleda i dostojanstva svakog člana zajednice, ne zbog toga što je važno imati dobru sliku o Sveučilištu, već zbog toga što je akademska i profesionalna etika sastavni dio naše kulture rada i našega identiteta. Međutim, ubrzo nakon Vašeg stupanja na dužnost, došlo je do uhićenja bivše rektorice Vican, a nedavno su uhićeni i profesori dr. Konjevoda i dr. Čanović. Kako to komentirate? Smatrate li da se radom tih profesora, s obzirom na njihovu presumpciju nevinosti, studentima šalje krivu poruku?


Odgovarajući pravni postupci kojima su obuhvaćeni spomenuti naši profesori su u tijeku i ne mogu se izjašnjavati o tome. Međutim, i ovo je prigoda da iskažem očekivanje ne samo poštivanja, već i promicanja etičkih standarda u svim aspektima našega života i djelovanja.


Trebali bismo biti primjer našim studentima i svim drugim građanima jer nam je povjeren plemenit posao u kojem na mnoge načine možemo i trebamo konkretno prakticirati najbolju primjenu moralnih načela.


Na koncu, što biste izdvojili kao najvažnije buduće planove?


Pripremili smo mnoge projekte i elaborate za nove već spomenute studijske programe. Potrudit ćemo se raditi što je više moguće na svemu što je u domeni Sveučilišta kao javne ustanove kojoj je osnivač država.


Nadamo se učinkovitoj suradnji s tijelima lokalne, županijske i nacionalne uprave te s ustanovama, udrugama i tvrtkama u znanosti, kulturi i, posebno, gospodarstvu.


Za kvalitetna znanstvena istraživanja i suvremenu nastavu na svim razinama visokoškolskog obrazovanja glavni su preduvjet kvalitetni znanstvenici i drugo osoblje, a njima treba osigurati kvalitetne materijalne uvjete rada, kao i što bolje radno ozračje koje čine dobri međuljudski odnosi, odnosno međusobno uvažavanje svih dionika bez obzira na hijerarhijsku ljestvicu na kojoj se nalaze.


Očekujemo dovršetak pregovora s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i mladih u vezi izgradnje STEM zgrade s dormitorijem (barem onog dijela koji se odnosi na infrastrukturu STEM odjela), zatim realizaciju projekata izgradnje Citadele nove na mjestu radionica nekadašnje Tehničke škole (s predviđenim većinskim sufinanciranjem iz tzv. IZU mehanizma namijenjenog razvoju urbanih područja), rekonstrukciju vojarne u uvali Lučina u Molatu na istoimenom otoku te rekonstrukcija osnovne škole na Ošljaku kao konačno izgledne implementacije programa Arhipelogos (s predviđenim većinskim sufinanciranjem iz tzv. ITP mehanizma namijenjenog razvoju otoka).