Četvrtak, 10. travnja 2025

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

ODLUKA DKOM-a

PROBLEMI ZA TRŽNICU: Zapela nabava tipiziranih kioska: 'Navedene uvjete nikako ne možemo ispuniti...'

Autor: Goran Šimunov

22.02.2025. 08:45
PROBLEMI ZA TRŽNICU: Zapela nabava tipiziranih kioska: 'Navedene uvjete nikako ne možemo ispuniti...'

Foto: LUKA JELIČIĆ



Drugostupanjsko tijelo, Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM), je u žalbenom postupku zaustavila javni natječaj tvrtke Tržnica Zadar d.o.o. za nabavu tipiziranih kioska i nadstrešnica. Poništen je dio dokumentacije o nabavi koju, kako je rješenjem naložio DKOM, Tržnica Zadar mora izmijeniti i produljiti rok za zaprimanje ponuda na natječaj. Procijenjena vrijednost javne nabave iznosi 550 tisuća eura.


Poništava se dokumentacija o nabavi u dijelu »Ostale informacije i prilozi – Uvjeti i zahtjevi za izvršenje ugovora – točka A) Tipski projekt«, dok se u preostalom dijelu zahtjev žalitelja, tvrtke Euromodul d.o.o. iz Kukuljanova pored Rijeke, odbija kao neosnovan. Tržnica Zadar mora žalitelju naknaditi polovicu zahtjevanih troškova žalbenog postupka odnosno iznos od 1.110 eura.


Rokovi isporuke


Tvrtka Euromodul osporava zakonitost dokumentacije o nabavi, žalbenim zahtjevom traži da se poništi dio te dokumentacije, a Komisija je dio tog zahtjeva i prihvatila. Euromodul upućuje na dokument »Ostale informacije i prilozi« gdje je naručitelj propisao zahtjev za dostavom tipskih projekata i zahtjev za dostavom rješenja nadležnog tijela o tipskom projektu kao preduvjet isporuci i montaži/ instalaciji tipskih kioska i nadstrešnica.




– Navedene uvjete nikako ne možemo ispuniti iz razloga što je kao dan otvaranja ponuda i izbora najpovoljnijeg ponuditelja određen 23. prosinca 2024., a planirani početak ugovora je 2. siječnja 2025., pa zaključujemo da bi ponuditelj trebao u roku od desetak dana izraditi 19 tipskih projekata, što nije objektivno moguće, osobito u vrijeme blagdana. Za ispunjenje uvjeta, a koji se odnosi na dostavu rješenja nadležnog tijela o tipskom projektu, ostavljen je rok od 20 dana. Međutim, smatramo da je takav uvjet nemoguće zadovoljiti, budući da Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine ima rok od 60 dana koji se u pravilu ne poštuje zbog velikog broja predmeta za donošenje odluke o tome hoće li izdati rješenje ili će produljiti rok u kojem mora donijeti rješenje, ističu iz Euromodula dodajući kako se projektiranju i izvođenju radova može pristupiti tek po zaključenju ugovora te da svaka radnja prije zaključenja ugovora proizvodi troškove za izvoditelja koji nema sigurnost da će ugovor biti zaključen.


U odgovoru na žalbu Tržnica Zadar navodi da žalitelj pogrešno tumači rok za dostavu tipskih projekata, ističući da ponuditelj nije obvezan u razdoblju od 23. prosinca 2024. do 2. siječnja 2025. izraditi tipske projekte. Ističe da tipske projekte dostavlja odabrani ponuditelj nakon donošenja odluke o odabiru.


Realno izvedivo


– Od donošenja odluke pa do samog potpisa ugovora ostaje znatno dulji period, pri čemu je potrebno voditi računa da se u konkretnom slučaju obveza svodi na dostavu tipskih projekata kioska i nadstrešnice, bez ishođenja rješenja nadležnog tijela sukladno objavljenim nacrtima, dakle, manje složenom poslu. Postupak ishođenja rješenja o tipskom projektu realno je izvediv u predviđenim rokovima ako su projekti pravilno izrađeni, napominju u Tržnici Zadar.


Iz DKOM-a navode kako su utvrdili kako žalitelj netočno navodi da bi ponuditelj trebao u roku od desetak dana izraditi 19 tipskih projekata, što se ne može zaključiti iz dokumentacije o nabavi. Međutim, ocijenili su da je dokumentacija o nabavi u tom dijelu suprotna odredbama Zakona o javnoj nabavi.


– Tržnica Zadar u odredbama točke A) Tipski projekt samo je okvirno propisala da se tipski projekti moraju dostaviti nakon donošenja odluke o odabiru, najkasnije do potpisa ugovora o javnoj nabavi, bez da je jasno definirala rok za izradu tipskih projekata. Dakle, iz citiranih odredbi dokumentacije o nabavi nije jasno koji je rok za dostavu tipskih projekata, što dovodi do pravne nesigurnosti te zbog toga ponuditelji ne mogu izračunati cijenu bez preuzimanja neuobičajenih rizika i poduzimanja opsežnih predradnji. Nadalje, odredbe dokumentacije o nabavi kojima se od ponuditelja zahtijeva izrada tipske dokumentacije prije nastupa ugovornog odnosa i sklapanja ugovora, a što je ovdje slučaj, nije u skladu sa zakonom koji propisuje da postupak javne nabave miruje do izvršnosti odluke o odabiru te da javni naručitelj ne smije sklopiti, potpisati niti izvršavati ugovor o javnoj nabavi ili okvirni sporazum prije tog trenutka. Budući da se izrada tipskih projekata može smatrati izvršavanjem ugovora, navedeni zahtjev predstavlja nezakonito nametanje obveza ponuditeljima prije nego što ugovorni odnos formalno nastupi, ističu u Komisiji dodajući kako je žalbeni navod u tom dijelu ocijenjen kao osnovan.


Protiv ovog rješenja DKOM-a nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom.