Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

DKOM

Poznata zadarska brodarska tvrtka G&V Line Iadera ne da liniju Orebić - Korčula

Autor: Goran Šimunov

04.07.2025. 12:47
Poznata zadarska brodarska tvrtka G&V Line Iadera ne da liniju Orebić - Korčula


Poznata zadarska brodarska tvrtka, G&V Line Iadera, čiji je katamaran Melita pretrpio tešku havariju vozeći na brzobrodskoj liniji Sali – Zadar, nakon čega su iz ove tvrtke objavili kako odustaju od koncesije za ovu liniju, usporedno se bori za zadržavanje državne brodske linije Orebić – Korčula i obratno, koju održavaju zadnje četiri godine. Drugostupanjsko tijelo, Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM), prihvatila je prijedlog o određivanju privremene mjere u postupku javne nabave čiji je naručitelj Agencija za obalni linijski pomorski promet (AZOLPP) iz Splita. Prema pisanju medija brodska linija Korčula – Orebić druga je najprofitabilnija linija u Hrvatskoj.


Tri zadarske tvrtke


Poveznica priče o natječaju za ovu brodsku liniju sa Zadrom nije samo G&V Line Iadera, već i to što je njihov jedini konkurent, tvrtka Krilo Shipping Company, isprva konkurirala s brodom Mala sirena zadarske tvrtke Miatrade kao zamjenskim brodom, a kada je ostala bez mogućnosti da se natječe s tim brodom ponudila je drugi zamjenski brod, Aenona, treće zadarske tvrtke TP line.


DKOM je tako prihvatio prijedlog žalitelja, G&V Line Iadera te je odredio privremenu mjeru sprječavanja provedbe novog postupka javne nabave za isti ili sličan predmet nabave do dana objave odluke o žalbi na odluku o poništenju u postupku javne nabave.




Iz tvrtke G&V Line Iadera su u prijedlogu naveli kako je odluka Agencije ZOLPP o poništenju natječaja donesena nakon otvaranja ponuda u ovom postupku javne nabave te smatraju kako bi provođenjem novog postupka javne nabave za isti predmet nabave, a prije donošenja odluke po žalbi, bili dovedeni u neravnopravan položaj u odnosu na potencijalne ponuditelje na tržištu.


– Potencijalnim ponuditeljima i konkurentima na tržištu bi, nakon javnog otvaranja ponuda u ovom postupku javne nabave postala poznata cijena naše ponude, a što je jedan od kriterija ekonomski najpovoljnije ponude. Ako se žalba usvoji te se predmet vrati naručitelju na ponovno postupanje, a da prethodno nije određena privremena mjera, došlo bi do situacije gdje bi naručitelj imao dva postupka nabave za identičan predmet nabave, što je protivno načelima učinkovite javne nabave te ekonomičnog i svrhovitog trošenja javnih sredstava iz zakona, napominju u G&V Line Iaderi. Komisija je prihvatila njihovu žalbu potvrđujući kako bi zadarskom brodaru bez da se odredi privremena mjera mogla nastati šteta.


Obrazlažući razlog zbog kojeg je ponuda G&V Line Iadere proglašena nepravilnom iz Agencije ZOLPP navode kako je interna stopa profitabilnosti ponuditelja iz Zadra, radi se o stopi od 4,54 posto, veća od one propisane dokumentacijom o nabavi u kojoj stoji kako visina ove stope može iznositi najviše 3,75 posto godišnje.


Nepravilne ponude


I ponuda Krilo Shipping Companyja proglašena je nepravilnom, ali iz posve drugih razloga. Ova tvrtka je konkurirala s brodom Mala sirena kao zamjenskim brodom, da bi ih u međuvremenu iz tvrtke koja je vlasnik tog broda, Miatradea, obavijestili kako su ga prodali 7. travnja 2025. No zakon ne omogućuje mijenjanje ponude tijekom postupka, tako da Agencija nije mogla prihvatiti da nominiraju drugi zamjenski brod, a radilo se o brodu Aenona tvrtke TP line.


Treba reći kako država brodarima subvencionira većinu brodskih linija, a ključni uvjet je da ne ostvaruju prosječni godišnji promet putnika veći od 300.000 u posljednje dvije godine. Prema podacima Agencije brodar G&V Line Iadera je na brodskoj liniji 614 Korčula – Orebić u 2024. godini imao 250.889 putnika, što je neznatno manje nego godinu prije.


Agencija je lani objavila ponuđeni šestogodišnji iznos subvencija za brodske linije koji se kreću od 23,35 do 32,03 milijuna eura, ovisno o liniji. Konkurirajući na natječajima, tvrtke ih smanjuju pokazujući spremnost da linije održavaju i za manje iznose subvencija.


DRŽAVNE SUBVENCIJE


Država brodarima subvencionira većinu brodskih linija, a ključni uvjet je da ne ostvaruju prosječni godišnji promet putnika veći od 300.000 u posljednje dvije godine. Prema podacima Agencije brodar G&V Line Iadera je na liniji Korčula – Orebić u 2024. godini imao 250.889 putnika, što je neznatno manje nego godinu prije. Agencija je lani objavila ponuđeni šestogodišnji iznos subvencija koji se kreće od 23,35 do 32,03 milijuna eura, ovisno o liniji