Foto: Luka Jeličić
Proteklih dana, ali i mjeseci, svjedoci smo brojnih izvještaja Policijske uprave zadarske o prometnim nesrećama u kojima su sudjelovali vozači električnih romobila. Često i sami na javnim površinama nailazimo na situacije u kojima je vidljivo nepoštivanje zakona, najčešće odredbe nošenja kacige vozača.
Osim toga, na romobilu često susrećemo maloljetnike koji se zajedno voze na jednom romobilu čime ugrožavaju svoju i tuđu sigurnost. Romobil danas posjeduje sve više osoba, a među maloljetnicima je i svojevrsni statusni simbol s obzirom na to da se cijene romobila kreću od 300 do 1000 eura.
Tim romobilima nerijetko prevaljuju veće udaljenosti, od sela do sela ili od kvarta do kvarta, opet napominjemo, u grupama po dvoje na jednom romobilu.
Iako korištenje električnog romobila ima svoje pozitivne strane, poznato je kako ovakvi izleti često završavaju i posjetom Odjela za radiologiju Opće bolnice Zadar, budući da, kako neslužbeno doznajemo, sve više osoba dolazi na Odjel upravo zbog ozljeda nakon pada s romobila.
Bez kacige
Od početka srpnja zabilježeno je ukupno devet prometnih nesreća uslijed vožnje električnog romobila, a u samo tjedan dana ozlijeđene su četiri osobe.
Tako se 20. srpnja u Ulici Antuna Gustava Matoša dogodila prometna nesreća u kojoj je teške tjelesne ozljede zadobila maloljetna hrvatska državljanka koja se kao putnica vozila na električnom romobilu kojim je upravljala druga maloljetna hrvatska državljanka.
Uslijed vožnje po nogostupu obje su maloljetnice s romobilom pale na kolnik. U Ulici Put Plovanije, 20. srpnja, 58-godišnji hrvatski državljanin je iz za sada neutvrđenog razloga pao na kolnik te se ozlijedio.
Zbog zadobivenih ozljeda prevezen je u Opću bolnicu Zadar gdje su mu utvrđene teške tjelesne ozljede te se u OB Zadar bori za život, a 18. srpnja u mjestu Kali dogodila se prometna nesreća u kojoj su ozlijeđene dvije maloljetne hrvatske državljanke zbog neprilagođavanja brzine osobinama i stanju ceste uslijed čega je izgubila kontrolu nad upravljačem te su obje, s romobilom, pale na kolnik.
Za vrijeme vožnje na osobnom prijevoznom sredstvu, niti vozačica niti putnica nisu koristile zaštitnu kacigu.
Policijska uprava Zadarska apelira na vozače da se tijekom vožnje propisno kreću pješačkim nogostupom pri čemu, osim o svojoj sigurnosti, moraju brinuti i o sigurnosti pješaka te da tijekom vožnje koriste sigurnosnu kacigu.
– Policijska uprava zadarska podsjeća vozače električnih romobila da su se dužni kretati biciklističkom stazom, a u slučajevima kada biciklistička staza ne postoji, tada se trebaju kretati nogostupom, odnosno površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa.
Vozači romobila prilikom kretanja na nogostupu i pješačkim zonama moraju voditi računa o sigurnosti pješaka, smanjiti brzinu kretanja prilikom nailaska na pješake te zvučnim znakom, koji je obvezan uređaj na romobilu, prethodno upozoriti pješake na svoj nailazak, naglasila je Ivana Grbin, glasnogovornica Policijske uprave zadarske.
71-godišnjak bez kacige
Policijska uprava zadarska izvješćuje kako je najviše utvrđenih prekršaja kod vozača romobila – zbog nenošenja zaštitne kacige.
Od početka 2024. godine policijski službenici Policijske uprave zadarske su ukupno prekršajno sankcionirali 114 prekršaja kod vozača osobnih prijevoznih sredstava – romobila i to 106 prekršaja nenošenja zaštitne kacige vozača romobila, jedan prekršaj zbog prijevoza više osoba na romobilima te sedam prekršaja zbog nepropisnog kretanja kolnikom.
Analizom statističkih podataka, najviše prekršaja počinili su vozači romobila u dobnoj skupini od 20 do 30 godina. Najviša evidentirana starosna dob osobe zatečene u prekršaju nenošenja zaštitne kacige je 71 godina.
Važna pravila
Podsjećamo da električnim romobilom ne smiju upravljati osobe mlađe od 14 godina, a vozači romobila na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje. Također je bitno naglasiti da romobilom ne smije upravljati osoba koja u organizmu ima više od 0.5 promila, koja je pod utjecajem droga ili pod utjecajem lijekova koji utječu na sposobnost vožnje.
Na električnom romobilu može se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom. Mora upravljati romobilom tako da se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu.
Noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti vozači električnih romobila moraju biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
Osim toga, noću i danju u uvjetima smanjenje vidljivosti na električnom romobilu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Predosti romobila
Željko Marušić, profesor i prometni stručnjak, mišljenja je kako je riječ o novom vidu prometa koji je doživio ekspanziju razvojem tehnologije, naprednih baterijskih i elektromotornih sustava, mikroprometu koji treba poticati.
– Broje se nesreće tog vida prijevoza, ali se zanemaruje činjenica da velik dio korištenja tih romobila zamjenjuje vožnju automobilima ili motornim vozilima. Korištenjem romobila s jedne strane smanjuje se još veći rizik i korištenje tog vida prometa, stoga može biti iznimno korisno.
Pristalica sam poticanja toga prijevoza jer je interes svih da koriste to prijevozno sredstvo koje se, za razliku od bicikla, može ponijeti u ured ili kafić, bez rizika krađe i problema parkiranja. Kada su počeli regulirati taj sustav, kad je uvedena obveza nošenja kacige, bio sam uvjeren da je to pogrešan put jer, iako sprječava teže ozljeđivanje, uništila je posao iznajmljivanja romobila te tako propadaju benefiti korištenja romobila.
Gledajte, posao iznajmljivanja nema šanse ako je na snazi obveza nošenja kacige jer nitko neće nositi svoju kacigu da bi iznajmio romobil, niti će koristiti korištenu, znojnu prethodnog korisnika. Kaciga sprječava fatalne ozlijede, ali prilikom vožnje romobila veći su rizici od ozljeđivanja ekstremiteta koji nisu indicirani na životnu ugrozu.
Bez obzira na sve, protiv sam obveze nošenja kacige upravo zato da se smanji broj automobila i vožnje u kojoj pogiba daleko više ljudi. Mikropromet je opasan sam po sebi, ali benefiti su višestruko veći i to je glavna poruka.
Moja ideja bi čak bila da se onom tko se odrekne automobila, subvencionira kupovina električnog romobila. Štoviše, neka Zadar bude prvi koji će kazati: »Ne – mi ukidamo kacige!«, neka budu primjer i da poticaje onima koji bi krenuli u posao iznajmljivanja romobila i tako smanjili broj automoblia i nesreća na kolnicima, predlaže Marušić.
Ograničena brzina
– Statistički, liberaliziranjem ovog prijevoza postigao bi se desetorostuko veći sigurnosni utjecaj. Možda smo korištenjem ovog vida prometa spriječili tri puta više ozljeđivanja ili smrti prilikom vožnje u automobilu.
Zato apeliram da se liberalizira mikropromet koji je iznimno važan kako u metropoli, tako i u dalmatinskim gradovima, kao vid smanjenja broja vozila u prometu.
Glavni problem naših gradova je prevelik broj vozila u prometu što postojeća infrastruktura ne može pratiti. Stvari ne treba gledati izdvojeno. Bitno je da bi propise trebalo poštovati na način da se koristi zaštitna opremu i prilagodi brzina u pješačkoj zoni.
Trebaju se poštivati temeljna pravila i brzina mora biti ograničena na 25 km/h, sve drugo treba biti zabranjeno. Kaciga ne bi trebala biti obvezna, a brzinu vozila na nogostupu treba prilagoditi uvjetima.
Ono što također treba kažnjavati je vožnja dviju osoba na jednom vozilu, kazao je Marušić poručivši roditeljima koji kupuju djeci romobile da imaju na umu da osobe ispod 14 godina ne bi smjele voziti električni romobil, osobito na kolniku.
– Djeca ne smiju na kolnik jer su u većem riziku nego na nogostupu. Da, mogu napraviti štetu na nogostupu, ali na kolniku mogu izgubiti glavu.
Nemojte ni u kojem slučaju kupiti romobil koji može ostvariti velike brzine jer je to zbilja opasno. Za kupnju standardnog romobila nema problema, glavno da se koristi kako treba, naglasio je Marušić.
SAMO JEDNA OSOBA
Podsjećamo da električnim romobilom ne smiju upravljati osobe mlađe od 14 godina, a vozači romobila na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje. Također je bitno naglasiti da romobilom ne smije upravljati osoba koja u organizmu ima više od 0.5 promila, koja je pod utjecajem droga ili pod utjecajem lijekova koji utječu na sposobnost vožnje. Na električnom romobilu može se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom.
najnovije
najčitanije
Košarka
Kvalifikacije za EP
Božić i Smith predvodili Sesarovu družinu do važne pobjede kontra Bosne i Hercegovine
Košarka
Službena potvrda
Pep Guardiola produžio ugovor s Manchester Cityjem
Svijet
otkrio putin
Rusija ispalila hipersoničnu raketu na Ukrajinu kao upozorenje Zapadu
Plodovi zemlje i mora
korisni savjeti
Preporučuje se obaviti jesensku gnojidbu tla
Zadar
crpna postaja maestral
Odvodnja uputila javni poziv stanovnicima dviju zadarskih ulica
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja