Subota, 18. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

SIGURNA PLOVIDBA

Nesmotrena i opasna vožnja najčešći je uzrok pomorskih nesreća

Autor: Nikolina Lucić

21.07.2023. 15:45
Nesmotrena i opasna vožnja najčešći je uzrok pomorskih nesreća

Foto: Luka Jeličić



Svaka nova turistička sezona sa sobom donosi i brojne nesreće na moru. U posljednjih nekoliko dana dogodile su se dvije veće – jedna kod Svetog Petra, gdje je iz gorućeg plovila izvučeno sedam njemačkih državljana i ona tkonske ribarske posade, u Murterskom zalijevu u koju se velikom brzinom zabila jahta, a smrtno je stradao 61-godišnji kuhar iz Tkona.


Nesmotrena i opasna vožnja najčešći je uzrok pomorskih nesreća, kojima često kumuju i preveliko pouzdanje u vještinu plovidbe i manjak iskustva na moru. Upravo se zbog toga svako ljeto organizira središnja koordinirana akcija “Sigurna plovidba” Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kojom se pokušava utjecati na skipere i vlasnike plovila da poštuju pravila plovidbe i pridržavaju se sigurnosnih mjera u obalnom pojasu.


Akciju “Sigurna plovidba 2023” u zadarskom akvatoriju pratili su državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver i ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kapetan Siniša Orlić.





More prekršitelja


Akcija pojačanog nadzora održala se na području svih lučkih kapetanija i pripadajućih ispostava, od Pule do Dubrovnika. Cilj održavanja središnje akcije, uz preventivno djelovanje u svrhu sprječavanja prekršaja na moru ima i edukativnu komponentu.


Naime, pokušava se ukazati na važnost i potrebu nužne educiranosti u vođenju plovila i boravka na moru, poradi opće sigurnosti svih sudionika u pomorskome prometu, čime se uz sankcijsku komponentu ispunjava i edukativno – preventivni cilj same akcije.


Državni tajnik Josip Bilaver kazao je kako se akcija održava svake godine s ciljem slanja poruke da će Lučka kapetanija kažnjavati sve prijestupnike na moru.


– Još jednom apeliramo na sve sudionike prometa da poštuju pravila plovidbe, prate vremensku prognozu i provjeravaju ispravnost plovila i dozvola. Radimo na obnovi flote, tako da kontinuirano isporučujemo nova plovila i radimo na edukaciji djelatnika, koji bi trebali dobiti i povećanje plaća.


Tijekom proteklog ljeta zabilježeno je 5817 pregleda i više od 500 havarija, a dosadašnja je statistika u jednakoj razini. Najčešće su to prekršaji nedovoljno iskusnih skipera, koje nenajavljenim akcijama kontroliramo i educiramo, kazao je Bilaver.



– Svi oni koji idu na more moraju znati da je Lučka kapetanija pozorna i prisutna u svakom trenutku, zaključio je Bilaver, dodavši kako će 36 novih plovila do 2026. godine ploviti Jadranom.


Petak ujutro u zadarskom je kanalu prošao relativno mirno, bez velike akcije i teških prekršitelja. U kontroli je zaustavljena austrijska obitelj koja svako ljeto provodi na našoj obali. Lučka kapetanija je od njih zatražila kontrolu isprava.


– Uživamo na Jadranu, putujemo brodom, no pridržavamo se svih pravila plovidbe. U našem je interesu da imamo sve potrebne isprave i dozvole, jer ne želimo da nam išta pokvari odmor, rekao je Michael iz Graza.


Visoke kazne


Na gliseru s dvoje putnika, bračnim parom iz Italije, Kapetanija je pak ustvrdila plovidbu preblizu obale nedopuštenom brzinom i kaznila ih za taj prekršaj.


– Nismo primijetili da kršimo pravila, kazala nam je Alice, no ipak nisu uspjeli izbjeći kaznu.


– Iskusni smo u plovidbi, te se pokušavamo pridržavati svih pravila, dodala je.


No, gora je situacija po njih mogla nastati jer je za kormilom plovila bio njezin suprug Domenico, dok je zapovjednička dozvola registrirana na Alicino ime.



– Prvi je slučaj riješen, jer i suprug ima dozvolu. No, nepropisnom je brzinom upravljao preblizu obale. Kazna je 450 eura, a pošto su odmah platili kazna iznosi 300 eura, pojasnio nam je Damir Santini, kapetan ispostave Lučke kapetanije Biograd na Moru.


Kaže nam kako svaki dan ispiše nekoliko kazni, iako se svi čude zašto su kazne tako visoke. No, kako dalje navodi, one imaju svoju funkciju i svrhu. Pomorskih je nesreća ranijih godina bilo puno više, a kazne su, pojašnjava, samo jedan način kontrole ponašanja u plovidbi.


– Prekrcaj na moru i glisiranje najčešći su prekršaji. U biogradskom je akvatoriju velika gužva i puno plovila, što znači da je i šansa za prekršiteljima veća, dodao je Santini, naglasivši kako se broj prekršaja, nesreća i nasukavanja smanjio u zadnjih nekoliko godina.


– Očito je da kontrole, ali i kazne čine svoje. Nered s kojim smo se zadnjih godina nosili postupno se smiruje, no uvijek treba biti na oprezu. Vidite samo talijanski par, vozili su 12 čvorova oko 150 metara od obale, gdje je najveća dopuštena brzina osam čvorova.



Iskustvo i sigurnost


Mladi skiper koji je vozio grupu turista može očekivati poziv na saslušanje, jer je bio registriran kao gost na plovilu, a ne skiper. Dok je na gliseru uživala grupa turista iz Francuske s domaćim skiperom, rutinska kontrola dokumenata, koju mu je najavio lučki kapetan Alen Rukavina baš i nije najbolje sjela. Dozvolu ima tek mjesec dana, mlad je i neiskusan, te će mu razgovor i upozorenje dobro doći, pojasnio je Santini.


– Mladi ste skiper, pazite na ponašanje i odgovornost na moru. Educiramo, upozoravamo, pazimo i pomažemo riješiti sve nedoumice, poručio je Rukavina, dodavši kako je u rukama skipera sigurnost svih na plovilu.


– Na odmoru se lako može zaboraviti da je i na moru puno prometa, te da se nesreće mogu dogoditi i najiskusnijima, a kamoli ne skiperima početnicima, dodao je lučki kapetan.


Ovogodišnja središnja akcija odvijala se u koordinaciji sa Službom za nadzor i upravljanje pomorskim prometom, čiji su djelatnici u realnom vremenu obavještavali sudionike akcije o svim uočenim prekršajima u plovidbi, u područjima pojačanog pomorskog prometa.



Uvijek treba biti na oprezu


Kapetan Siniša Orlić je pak istaknuo kako je sigurna plovidba imperativ sigurne turističke sezone.


– U zadnjih smo nekoliko tjedana imali par teških nesreća. No, statistika kaže kako ih je trenutno 20 posto manje u odnosu na ranija razdoblja. Sa svakom nesrećom preispitujemo službe, uvjete i pravila, dodao je Orlić, naglasivši kako su na istraživanju kod stranih nautičara saznali kako je sigurnost plovidbe na visokom drugom mjestu po motivu putovanja, nakon razvedenosti naše obale.


– Kad analiziramo posljednje nesreće, vidimo da se radi o grubom nehaju i nemaru. Mijenjat će se stoga pravila za brodice i pravila dobivanja dozvola, u koje uvodimo i obvezu prakse, jer problem je neiskustvo i nemar više nego nepoznavanje pravila, istaknuo je Orlić.