Nedjelja, 5. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

OTVORENJE IZLOŽBE

Muzej antičkog stakla pokrenuo je novu manifestaciju kao dar sebi i svima koji vole staklo

Autor: Nikolina Lucić

24.01.2024. 16:23
Muzej antičkog stakla pokrenuo je novu manifestaciju kao dar sebi i svima koji vole staklo

Foto: Luka Jeličić



Godinu u kojoj slavi 15. rođendan Muzej antičkog stakla otvara velikom bijenalnom izložbom suvremene hrvatske staklarske umjetnosti, na kojoj će biti predstavljena najbolja domaća ostvarenja u staklu. Od Noći muzeja, u petak, 26. siječnja do 26. ožujka posjetitelji će tako moći uživati u svim umjetničkim izričajima u kojima se staklo pojavljuje – bilo kao glavna zvijezda ili u sinergiji s drugim materijalima i umjetničkim formama.


Iza ideje bijenala te realizacije i ekstenzivnog kataloga stoji muzejska savjetnica dokumentaristica Jadranka Belevski, koja se već godinama bavi prezentacijom i okupljanjem suvremenih umjetnika u staklu iz Hrvatske i inozemstva. Upravo smo zato s njom porazgovarali o ovoj izložbi koja se otvara za dva dana, kao i o kreativnom procesu koji stoji iza nje.


Kruna profesionalnog rada


U godini u kojoj slavi 15 godina od otvorenja, Muzej antičkog stakla u Zadru pokrenuo je potpuno novu manifestaciju kao dar sebi, ali i svima koji vole staklo. Brojkom od više od pola milijuna posjetitelja u proteklih 15 godina, Muzej je pokazao da staklo u muzejskom konceptu, prvenstveno arheološkom, a tako i umjetničkom, nudi jednu novinu koja zanima javnost. Uz brojne izložbe antičkog stakla, ali i stakla kasnijih povijesnih razdoblja, Muzej je postao i mjesto susreta suvremenih umjetnika koji djeluju u mediju stakla. Vođeni željom da uz nove umjetničke koncepte i inspiracije predstavljaju i nove tehnike u radu sa staklom kao umjetničkim medijem, predstavio se veliki broj i hrvatskih i stranih umjetnika u izložbenim dvoranama Muzeja.




– Svečano otvorenje Muzeja od prije 15 godina mnogim je ljudima još svjež u pamćenju, no ipak je to jedno reprezentativno razdoblje u kojem smo opravdali svoju misiju i poslanje kroz brojne izložbe, predavanja, radionice i izdavačku djelatnost. Zato će nam 2024. godina biti programski jako zahtjevna i interesantna, a prvo bijenale hrvatskog umjetničkog stakla, nakon 56 izložbi suvremenih staklarskih umjetnika iz Hrvatske i inozemstva, svakako je kruna mog rada i ostvarenje projekta koji je jako dugo bio dijelom mojih profesionalnih snova, započela je Belevski, dodavši kako je 26 hrvatskih umjetnika svoje radove izlagalo na samostalnim i skupnim izložbama.


– Ideju njegovanja umjetničke staklarske forme započeli smo s idejom da prezentiramo i njegujemo domaću izvedbu u staklu, ali nakon nekog je vremena ipak došlo do zasićenja, jer produkcija umjetnina u staklu u nas ipak nije tako velika. Zato smo se okrenuli stranim umjetnicima, koji su nam otvorili vrata raznim konceptima i formama umjetnosti, pojasnila je Belevski, rekavši kako se uz eksperimentalnu arheologiju i klasično arheološko poslanje, suvremena umjetnost kroz godine iskristalizirala kao prirodni tijek rasta Muzeja kao jedinstvene kulturne institucije.


– Od zadarskih je umjetnika važno istaknuti radove naše staklopuhačice Antonije Gospić, a tu su i Zvonimira Karavida, Josipa Baljak i Monika Šangulin. Raspon godina naših umjetnika stvarno nas je pozitivno iznenadio, tako da je najmlađa umjetnica rođena 2001. godine, a najstarija 1937. godine! Tu su i Ljerka Njerž, Josip Botteri Dini, Dražen Trogrić, Petar Dolić i mnogi drugi, rekla je Belevski, zaključivši kako se svojim radovima predstavljaju i četiri studenta.


– Njihovi radovi tehnički su na početku, ali koncepti su im sjajni i pokazuju raspon njihove želje da uče. Pokazali smo da umjetnost nema granica, poručila je Belevski.


Najbolje od hrvatskog umjetničkog stakla


– Obrada stakla zahtjevan je, ali i iznimno interesantan proces. Dosta se umjetnika bavi umjetničkom keramikom i spajanjem stakla s drugim materijalima, tako da je staklo kao sirovina sve dostupnije u Hrvatskoj, a proces njegove obrade više nije stran. Zato smo se i odlučili za bijenale, kako bi vidjeli gdje Hrvatska stoji u ovom području umjetnosti i sve uspjeli realizirati u četiri kratka mjeseca. A Noć smo muzeja kao datum otvorenja izložbe odabrali upravo zbog naše domaće publike, koja je i prvenstveni konzument programa za Noć muzeja, rekla je Belevski, pojasnivši kako se Muzej u toj noći zapravo i treba predstaviti svom gradu.


– Pošto je ovo manifestacija samo za hrvatske umjetnike, vrlo nam je važno bilo u toj noći baš za Zadrane pripremiti najbolje od suvremene hrvatske umjetnosti u staklu. Predstavlja se zato 71 umjetnik, a radovi su jako raznoliki – kako tehnički, tako i konceptualno. Od klasičnih samostojećih skulptura, malih i onih samostojećih, do primijenjene umjetnosti, lampi i nakita i miješanja materijala kombiniranim tehnikama, sve će se to moći vidjeti u petak u 19 sati, najavila je Belevski, naglasivši kako se na bijenalu predstavljaju mnoga važna umjetnička imena.


– Dosadašnji su nas prijatelji muzeja podržali u ovom projektu, a javilo nam se i trostruko više umjetnika sa svojim novim ostvarenjima. Dosta njih komade je napravilo samo za ovu prigodu, što i jeste cilj bijenalne forme. Ovo je prvo bijenale zapravo revijalno, prvenstveno velika reklama prožeta afirmativnim odabirom radova, rezimirala je Belevski.


Protokom vremena te posredno boljim uvidom u hrvatsku umjetničku scenu, kroz brojne umjetničke suradnje i izložbe, ali i pozitivnom reakcijom publike na prezentaciju stakla kao umjetničkog medija, prirodno se razvila ideja o stavljanju fokusa na hrvatske umjetnike.


– Prikazujemo širinu rada u staklu, upoznajemo nove umjetnike i otvaramo si brojna nova vrata. S godinama smo iskoračili van uobičajene arheologije, iako smo ustanova specijalizirana za arheološko antičko staklo. Kolege su referentni stručnjaci svaki u svom polju i predstavljaju nas kao jedinstvenu kulturnu i znanstvenu instituciju, koja je poznata i van arheološke struke. Naša zbirka donacija umjetničkog stakla s godinama je postala vrlo prestižnom za umjetnika, zbog čega je jasno da smo na dobrom putu da naše putovanje podignemo na novu razinu, kazala je Belevski.


Od ukupnog broja pristiglih prijava za 1. hrvatski bijenale umjetničkog stakla, za izložbu je selektiran čak 71 rad hrvatske suvremene umjetničke produkcije u staklu. Ova uistinu respektabilna količina radova pokazuje veliku želju umjetnika da predstave svoj rad u ovom umjetničkom mediju, ali pokazuje još nešto podjednako važno, želju Muzeja antičkog stakla da potakne, pomogne i unaprijedi tu umjetničku scenu.


Budućnost suvremene umjetnosti


– Prvi ravnatelj Muzeja profesor Ivo Fadić, koji je povjesničar umjetnosti kao i ja, imao je senzibilitet prema ostalim oblicima našeg rada osim samog arheološkog, a razvoju naše umjetničke strane pridonio je i sam smještaj u reprezentativnoj palači Cosmacendi, koja je preuređena za nas. S novim smo nadogradnjama dobili dvije multifunkcionalne dvorane, koje su tražile nove projekte, van izložbi arheološkog stakla. Protokom smo vremena morali postati kreativniji i na atraktivniji način okoristiti se i našim pećima za taljenje. Suradnja s akademijama u Zagrebu i Rijeci samo je pokazala kako postoji potreba da se mladim umjetnicima, koji se već na studiju upoznaju sa staklom kao materijalom, dade prilika da iz prve ruke vide kako je staklo svestran materijal, podsjetila je Belevski.


Upravo je ovo prvo izdanje zamišljeno kao revijalna skupna izložba, bez dodjele nagrada, u svrhu promocije i najave ove manifestacije, koja će već s drugim izdanjem 2026. godine donijeti isključivo nove radove u staklu.


– U 15 smo godina lijepo zaokružili sve naše napore na umjetničkom i arheološkom polju upravo ovom bijenalnom izložbom. Moj najdraži dio posla upravo je spajanje izložaka u jednu jedinstvenu, konciznu cjelinu. Puno je tu posla i komunikacije sa svakim umjetnikom, kako bi njihove radove i umjetnički put pravilno prezentirali. U likovnom postavu svaka skulptura i komad dišu sami za sebe, ali se savršeno nadopunjuju s ostalim izlošcima, pojasnila je kustosica bijenalne izložbe.


Na ovoj velikoj skupnoj izložbi predstavljaju se tehničke mogućnosti izvedbe samog materijala uz bok originalnim konceptima umjetničkog djela.


Uistinu su zastupljene brojne tehnike u radu sa staklom, i topla i hladna obrada stakla, hibridni radovi uz druge materijale, ali i neki konceptualni kojima je staklo na neki način promotor temeljne ideje. Uz izložbu je izdan i veliki katalog na 144 stranice, u kojem su publicirani svi selektirani radovi, uz umjetničke izjave i životopise autora.


Bijenalna forma ove jedinstvene manifestacije bit će izvrstan okvir i poticaj hrvatskim umjetnicima za rad u ovom mediju i svojevrsna sigurnost za promociju novih radova. Ako pogledamo odaziv umjetnika na natječaj za 1. hrvatski bijenale umjetničkog stakla, može se sa sigurnošću reći da je ovo niša koju je trebalo popuniti i da ovaj pilot projekt ima svijetlu budućnost!