Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Energija LNG

Izrađuje se Studija utjecaja na okoliš plinske stanice u luci Gaženica

Autor: Marina Šaponja

08.03.2023. 15:21
Izrađuje se Studija utjecaja na okoliš plinske stanice u luci Gaženica

Foto: Arhiva ZL



Zadar će se uskoro upisati na plinsku kartu Europe, potvrdili su u tvrtki LNG Hrvatska. U službenom priopćenju LNG Hrvatska navodi kako je u tijeku izrada Studije utjecaja na okoliš za izgradnju mjesta za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom i stlačenim prirodnim plinom na području teretne luke Gaženica u Zadru.


Ova informacija nije novina, javnost je za nju doznala prije nešto manje od godine dana, no tada, kao ni danas, nitko od vladajućih nije imao komentar na buduću izgradnju stanice za ukapljeni prirodni plin (UPP) u Zadru.


Sudeći prema informacijama tvrtke LNG to je gotova stvar.


Rast važnosti UPP-a




– Shodno razvoju tržišta UPP-a u posljednjih nekoliko godina te povećane kratkoročne (i srednjoročne) potrebe za UPP-om na području EU-a, luka Gaženica odabrana je kao prva ciljana lokacija za izgradnju mjesta za opskrbu UPP-om, dok će se ostale lokacije razvijati sukladno interesu tržišta. Dinamika i opseg radova definirat će se sukladno idejnom projektu, priopćili su iz LNG-a Hrvatska.


Što konkretno znači izgradnja terminala za ukapljeni plin za grad Zadar te hoće li utjecati na onečišćenje okoliša i mora, pitanje je koje smo postavili ovoj domaćoj tvrtki.


– Izgradnjom mjesta za opskrbu UPP-om i SPP-om, sukladno smjernicama NOP-a i rastućoj važnosti UPP-a kao pogonskog goriva na razini Europske unije, dodatno bi se potaknuo razvoj tržišta UPP-om u Hrvatskoj. Zadar bi postao važno čvorište energetske infrastrukture. Predmetno mjesto za opskrbu UPP-om i SPP-om izgradit će se po najvišim standardima industrije i korištenjem najnovijih tehnologija, tako da neće biti negativnog utjecaja na okoliš i more, navodi se u priopćenju.



Budući da je Zadar grad koji teži turizmu, tek ostaje za vidjeti kako će i hoće li ova odluka, odnosno gradnja terminala za ukapljeni plin uzburkati duhove u gradu i županiji.


I dok iz Grada Zadra i Zadarske županije nema povratnih informacija na ovu temu, iz LNG Hrvatska saznajemo kako su u ovoj ranoj fazi svi sudionici upoznati su s detaljima projekta.


Čeka se stav Ministarstva


Željko Knežević, ravnatelj Lučke uprave Zadar, objašnjava kako je riječ o neslužbenim informacijama.


– Za sada imamo tek neslužbenu informaciju da postoje kontakti između tvrtki Luka d.d. Zadar i LNG Hrvatska oko moguće suradnje na koncesioniranom području. Dakle, riječ je o privatnoj inicijativi na prostoru Luke d.d., dijela obale koja je u koncesiji privatne tvrtke. Ovakve ozbiljne projekte obično mora odobriti resorno ministarstvo, a kada i ako dođe do konkretizacije projekta, Ministarstvo će donijeti stav o mogućim daljnjim aktivnostima te izvijestiti javnost, rekao je Knežević.


Upit smo poslali i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, a odgovor ćemo objaviti kada ga dobijemo.


U LNG-u su najprije smatrali kako je terminal za ukapljeni plin najbolje graditi na lokaciji Mlaka jer je najbliže terminalu na Krku, a kao opcija se spominjao i grad Ploče, no odluka je pala na Zadar.


Mjesto za opskrbu ukapljenog prirodnog i stlačenog plina sastojalo bi se od pristaništa za brodove za prekrcaj, spremnika, vagona cisterni, a prijevoz bi se distribuirao cestovnim, pomorskim i željezničkim prometom, iako je ovo posljednje za Zadar upitno budući da željeznički promet godinama ne funkcionira.