Foto: Luka Jeličić
Svečanim podizanjem zastave Glazbenih večeri u sv. Donatu, Simfonijski je orkestar HRT-a otvorio najpoznatiji zadarski glazbeni festival. Nakon prošlogodišnjeg spektakularnog otvorenja glazbeno-lutkarskim komadom »Petar Pan« prema baletu Brune Bjelinskog u koprodukciji Kazališta lutaka Zadar i HNK Zadar uz pratnju simfonijskog orkestra HRT-a i u režiji Roberta Boškovića, novo, 63. izdanje »Večeri« svečano je otvoreno u čast 150. godina rođenja Blagoja Bersa i 100. godina smrti Dore Pejačević, kao i nedavno preminulim zadarskim glazbenicima Antunu Doličkom i Valteru Dešpalju.
Antun i Valter zasluženo nose titule maestra glazbe i neponovljivih velikana i umjetnika, koji su ovom gradu podarili mnoge nezaboravne glazbene vrhuncezije ravnao je maestro Pavle Zajcev, a kao solisti nastupili su sopranistica Marta Hut, Branimir Pustički na violončelu i Mia Miljković Đuzel na klaviru.
Cijenjeni događaj
»Večeri« je službeno otvorila ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, istaknuvši kako još jednom svjedočimo tradiciji festivala koji je poseban.
– Dva velikana zadarske i hrvatske kulture i glazbe posebno su zadužili ovaj grad i festival. Antun i Valter zasluženo nose titule maestra glazbe i neponovljivih velikana i umjetnika, koji su ovom gradu podarili mnoge nezaboravne glazbene vrhunce. Želim svim umjetnicima i publici puno glazbenih užitaka, a zahvaljujem se Organizacijskom odboru i time službeno otvaram festival, kazala je ministrica.
Najpoznatiji zadarski festival klasične glazbe ovo se ljeto vratio u svom 63. izdanju, koje svojim reproduktivnim, muzikološkim, istraživačkim i edukativnim programom međunarodnog karaktera nastavlja njegovati i promicati umjetničke vrijednosti i naslijeđe hrvatske i svjetske glazbene baštine uz dvije programske odrednice – komornu glazbu uz naglasak na rad zadarskog komornog orkestra te ranu to jest srednjovjekovnu i renesansnu glazbu s posebnim naglaskom na lokalnu i nacionalnu baštinu istog područja.
Na svojim ljetnim glazbenim pozornicama, »Večeri« su sigurna platforma za nastupe svih akademski obrazovanih zadarskih glazbenika, ali i prigoda da se ne zaborave i oni koji su obilježili povijest glazbe, poput Blagoja Berse, Igora Kuljerića, Franza von Suppèa i drugih.
Dugogodišnji ravnatelj festivala Antun Dolički prerano nas je napustio, a pjesmom »Zadar grad«, koju je otpjevala sopranistica Marta Hut odano mu je zasluženo priznanje za sve što je učinio dugi niz godina ravnajući ovim cjenjenim događajem. Grad je ostao i bez još jednog erudita i nezaboravnog Zadranina, Valtera Dešpalja, kojemu je počast odana izvedbom »Šumskog mira« Antonina Dvořáka, a u izvedbi Branimira Pustičkog i Simfonijskog orkestra.
Glazbeno srce Zadra
Crkva sv. Donata je prije 63. godine inspirirala Pavla Dešpalja da pokrene ono što će s godinama postati jedno od najprepoznatljivijih gradskih kulturnih događanja.
Gradonačelnik Branko Dukić je tim povodom istaknuo kako su Glazbene večeri duboko usađene u emociju svih Zadrana i istinski spomenik hrvatske glazbe i identiteta grada.
– Brojni su Zadrani obilježili povijest glazbe, kako domaće, tako i međunarodne, a mi ih slavimo svake godine, dodao je gradonačelnik.
Danas Glazbene večeri u sv. Donatu uživaju ugled najstarijega zadarskog festivala i jednog od najstarijih hrvatskih glazbenih festivala, a zahvaljujući njima, Donatova pozornica, simbol Zadra, prepoznata je kao jedna od najvažnijih europskih glazbenih pozornica.
Orkestar koji već puno desetljeće otvara ovu najstariju zadarsku glazbenu manifestaciju u sanjivoj je atmosferi na zadarskom Forumu pokazao ono što rade najbolje. Osnovno obilježje programa, kao i svake godine je posvećenost Zadru – kako kroz brojne glazbenike vezane za Zadar, tako i kroz programe gdje su uvrštena djela. zadarskih autora.
I ove godine, »Večeri« naglašavaju snažnu vezu sa Zadarskim komornim orkestrom, koji je Pavle Dešpalj osnovao upravo za potrebe održavanja festivala i predstavio 1961. godine na prvom koncertu Glazbenih večeri.
Festival za sva vremena
Osim toga, festival je to koji unatoč tome što se vremena mijenjaju, a interes publike nije lako zadržati, želi ostati u središtu života svog grada, tako da tradicionalno koncert otvaranja programira posebno atraktivno, na središnjem gradskom prostoru, Rimskom forumu pred crkvom sv. Donata, besplatno za publiku.
Premda je u početku osmišljen kao festival srednjovjekovne i renesansne glazbe čiji su zvuci odzvanjali u specifičnoj akustici crkvenog interijera, s vremenom su Večeri proširene i na druge stilove klasične glazbe, pa je otvorenje njegova 63. izdanja donijelo presjek (neo)romantičnog stvaralaštva s kraja 19. i početka 20. stoljeća.
Od prvotne ideje da se u gradu razrušenom ratom, osim urbanističke, dogodi i kulturna obnova, »Večeri« su godinama gradile svoju jedinstvenu poziciju i tradiciju koju i ove godine njeguju koncertima hrvatskih i zadarskih skladatelja i glazbenika.
Program festivala
»Glazbeni biseri Serenissime« prvi je koncert koji daje uvid u kreativnost i estetiku venecijanske škole, na što se nastavlja »Dalmatinsko zrcalo« s liturgijskom glazbom s prijelaza iz 16. u 17. stoljeće. Drugu godinu zaredom imamo svjetsku premijeru hrvatske glazbe u Zadru i to sa stranim ansamblom, čime poštuju hrvatske skladbe, domaće glazbenike i njihove obljetnice, zadarske umjetnike i Komorni orkestar s idejom zadarske i hrvatske glazbene baštine.
Ljubitelje klasične glazbe ovaj tjedan tako očekuje koncert »Glazbeni biseri Serenissime« u ciklusu »Suvremenost rane glazbe« pod umjetničkim ravnanjem Katarine Livljanić.
Nova tema ciklusa je glazba Dalmacije i Venecije u ranom baroku, kroz dva koncerta. Prvi je »Glazbeni biseri Serenissime«, u izvedbi ansambla »Concerto Scirocco« pod umjetničkim vodstvom Giulie Gemini, s programom koji daje uvid u čudesnu kreativnost venecijanske škole, kombinirajući zahtjevnu virtuoznost stila moderna zajedno s dirljivom estetikom svojevrsnih »pjevajućih instrumenata«, neprestano oponašajući fleksibilnost, izgovor i izražajnosti ljudskoga glasa.
Sljedeći je koncert »UNESCO Musica«, koji se održava povodom godišnjice upisa zadarskog fortifikacijskog sustava na popis Svjetske kulturne baštine UNESCO – a. Na koncertu nastupa mlada talijanska pijanistica Chiara Bleve, izvodi djela Chopina, Schumanna, Granadosa, Ravela, Skrjabina i Prokofjeva.
»Rahmanjinov i Bersa 150«, zadnji je ovotjedni koncert hrvatskog bas – baritona iznimne međunarodne karijere Krešimira Stražanca i pijaniste Krešimira Starčevića, koji izvode djela dvojice skladatelja obljetničara rođenih iste godine – Sergeja Rahmanjinova i Blagoja Berse.
najnovije
najčitanije
Zadar
NOVI ČLANOVI
Odlukom župana Božidara Longina imenovani novi članovi Kazališnog vijeća
Svijet
predsjednički izbori
Kći bivšeg američkog republikanskog predsjednika podržala Kamalu Harris
Zadar
PROSLAVA
Svečana misa za 1000 lovaca po prvi put u Zadru, donosimo program
Košarka
NEBOJŠA BELIĆ
Muzej zadarske košarke prisjetio se legendarnog dužnosnika: ‘Počivao u miru Božjem…’
Svijet
stravična situacija
U španjolskim poplavama život izgubilo više od 50 ljudi
Hrvatska
obitelj ogorčena
Dječak jedva preživio nakon rutinske operacije: ‘Zašto mi ga puštaš dok krvari…’
Scena
MATS HUMMELS
Njemački nogometni velikan koji ima vile u Posedarju pozirao s novom curom
Zadar & Županija
suhe špine
U srijedu bez vode dio Zadra i Zemunika Donjeg
Županija
CESTA D8
Napokon završena prometna studija kritične točke u Murvici
Nogomet
1. ŽNL