Foto: Mislav Klanac
Iako su početkom tjedna u zadarskoj podružnici Samostalnog sindikata radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima RH kazali da je štrajk u zadarskoj Čistoći sasvim izgledan, direktor Ivan John Krstičević i tehnički direktor Boris Skroće ističu da za sada nisu zaprimili nikakvo očitovanje sindikalista.
Iako su otvoreni za razgovor, naglašavaju da dogovoreno povećanje plaća od 10 posto ovisi isključivo o Gradskom vijeću Grada Zadra, a za dodatno povećanje plaća Čistoća za sada nema mogućnosti.
Nakon godinu dana dugih pregovora, za vrijeme kojih je inflacija prema podacima Državnog zavoda za statistiku porasla za 4,7 posto, radnici Čistoće, inače najveće komunalne tvrtke u Hrvatskoj po obimu teritorija, potpisali su kolektivni ugovor u listopadu prošle godine.
Plaće su im nakon toga rasle neznatno više od stope inflacije – porasle su za pet posto, a još za deset posto trebale su se povećati nakon što Gradsko vijeće potvrdi povećanje cijena odvoza smeća, no to su oporbeni vijećnici krajem godine odbili, dok god se ne sanira odlagalište Diklo i u pogon ne pusti CGO Biljane Donje.
Sve u rukama Vijeća
No u Sindikatu tvrde da, sve i da Gradsko vijeće izglasa odluku o povećanju cijena odvoza smeća, o čemu ovisi 10-postotno povećanje plaća radnicima Čistoće – ni to ne bi bilo dovoljno te se zbog toga spremaju upravi predstaviti nove zahtjeve koje tek treba potanko definirati. Ali, direktor Čistoće tumači da, ne računajući dogovorenih 10 posto, za sada nema mogućnosti za daljnje povećanje plaća, no otvoren je za razgovor s predstavnicima sindikata.
– Trenutno rješenje našeg problema nije ni u mojim rukama, ni u rukama sindikata niti gradonačelnika, nego je u rukama Gradskog vijeća, odnosno većine u Gradskom vijeću. Ja bih bio najsretniji kad bi svima mogao povisiti plaću.Ti ljudi su non stop na terenu, na minus 10 ili plus 35, svaka proslava, svaka elementarna nepogoda, oni prvi izlaze na teren, kaže Krstičević.
No, trenutno prema Zakonu o gospodarenju otpadom, cijenu obvezne minimalne javne usluge određuje predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave pa su tako krajem studenog prošle godine radnici Čistoće kao kolateralne žrtve ostali bez dogovorenog povećanja plaća jer gradski vijećnici nisu prihvatili Prijedlog Odluke o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Grada Zadra, koji je uključivao nove minimalne cijene za odvoz otpada – konkretno 9,82 eura za kućanstva, odnosno 15,57 eura za nekućanstva.
Gradski su vijećnici odbili povećanje cijena dok god se stvari ne pomaknu s mrtve točke, odnosno dok god se ne sanira odlagalište Diklo i u pogon ne pusti CGO Biljane Donje. No, po svemu sudeći, ovakvi se scenariji u budućnosti neće ponavljati.
Plaće jesu male, ali…
Naime, kako kazuje direktor zadarske Čistoće, silna je energija utrošena u izmjene i dopune Zakona o gospodarenju otpadom, o čemu je nedavno razgovarao i s ministrom gospodarstva i održivog razvoja Damirom Habijanom.
– Cijena minimalne javne usluge koja je obvezna u odluci je nešto što dominira i to će sigurno nakon parlamentarnih izbora ići u javno savjetovanje, pa onda u izmjenu. Nema smisla da sam ja odgovorna osoba, da odgovaram za plaće, odgovaram za eventualne štrajkove, a da su mi ruke zavezane, objašnjava Krstičević.
Iako Krstičević kaže da se mora složiti sa sindikalnim povjerenikom u tome da su plaće male – plaće zaposlenika u tehničkom sektoru kreću se od 800 do 850 eura sa dodacima – podsjeća da su plaće djelatnicima za 10 posto rasle u srpnju 2022. godine, potom je kroz novu sistematizaciju u travnju 2023. operativi plaća dodatno porasla za šest posto.
Zadnje povećanje od pet posto bilo je u kolovozu prošle godine, a na sva povećanja trebali bi dobiti još spomenutih 10 posto. Osim toga, ističe Krstičević, rasli su i neoporezivi dodaci, na koje je lani utrošeno milijun kuna više nego godinu prije.
– Ja ne mogu prihvatiti teze da nemam sluha za djelatnike, jer se nenormalno puno napravilo u nabavi i obnovi vozila, radnih strojeva, komunalne opreme, radne obuće i odjeće te u zaštitu na radu općenito, kazuje Krstičević.
Traži se 30 radnika
Čistoća trenutno traži 30 vozača, transportnih radnika i pometača, a dosad je stiglo ukupno 20 prijava. Kako govori direktor Krstičević, u srijedu je obavljen razgovor s 15 kandidata, zaposleno će biti desetero, od čega trojica vozači.
Ova gradska firma, poput mnogih drugih u javnom sektoru, imaju problema s pronalaskom radne snage. Jedan od većih problema je tromost sustava, smatra Krstičević ističući da privatnici mogu puno brže reagirati i prilagoditi se.
– Uslužne djelatnosti u realnom sektoru su puno brže išle i bolji su uvjeti i zato su ljudi otišli u taj dio sektora. Ja kao direktor i odgovorna osoba firme moram brzo reagirati, a u biti su mi ruke zavezane, tumači Krstičević.
Na pitanje kako blokada proračuna utječe na poslovanje ove gradske firme, Krstičević ističe da se Čistoća financira prvenstveno od korisnika.
– Udio koji mi dobijemo od Grada Zadra odnosi se na plaćanje usluge čišćenja i održavanja grada, a iznos koji dobijemo predstavlja malo više od pet posto svih naših prihoda. Tako da nam zapravo veći problem predstavlja činjenica da naše cijene nisu u skladu sa zakonom zbog toga što Gradsko vijeće u studenom nije izglasalo odluku o povećanju cijena odvoza. Cijene su iz siječnja 2018. godine, a u međuvremenu su brojne stavke otišle gore, zaključuje Krstičević.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
Ništa od Pantovčaka
Kolakušić nije skupio dovoljno potpisa za predsjedničku kandidaturu
Hrvatska
DANCON Marchu
Pripadnik Hrvatske vojske trijumfirao u Iraku na izazovu izdržljivosti
Zadar & Županija
ZA PROMJENE
Kapović na neformalnom predstavljanju nove platforme okupio i desnicu i ljevicu
Kultura
»Otmica nevjeste«
Don Anđelko Kaćunko u Zadru predstavio novu knjigu: Javnost je već upoznata s mojom kritičnošću
Kultura
»Gradu za dar«
Zadarski tanac proslavio svoje prvo desetljeće
Crna Kronika
u tijeku očevid
STRAVIČNA NESREĆA Ralicom u Gračacu naletio na pješakinje, jedna teško ozljeđena
Zadar
hotelski lanac
Hyatt Regency Zadar u potrazi za 150 radnika, u četvrtak organiziraju Dan karijera
Županija
opasne ceste
Devetero pješaka ozlijeđeno u naletima automobila na zebri
Županija
Javna rasprava do 27.12.
Nezadovoljstvo s Prostornim planom u Jasenicama. Baričević: ‘Izmjenama se napravilo pet koraka unazad’
Zadar & Županija
Više sreće drugi put