Subota, 27. travnja 2024

Vrijeme danas

12 C°

PREDBLAGDANSKA PONUDA

BILI SMO NA ZADARSKOJ TRŽNICI I RIBARNICI: 'Prodaja ide slabo, mislim da su centri učinili svoje...'

Autor: Nina Vigan

29.03.2024. 09:07

Foto: LUKA JELIČIĆ

Zadrani se ovih dana pripremaju za najveći i najstariji blagdan, Uskrs. Mnogi su već počeli pripremati i puniti svoje košare za blagoslov ili kupovati sastojke za uskrsni ručak. Na zadarskoj tržnici, ali i ribarnici, prevladava bogatstvo boja i mirisa dok se u zraku već osjeća predblagdansko raspoloženje. Prodavači na tržnici su nam rekli kako se nadaju da će sljedećih dana biti više gužve i turisti su već stigli, ali ne prodaje se baš puno jer kako nam kažu, mnogi čekaju subotu.

– Prodaja ide slabo, čini mi se radi toga što su budžeti prazni, eventualno se neko zaleti pa kupi par vezica kapulice. Mislim da su centri učinili svoje, ali i sam sistem. Kako će doći na pijacu netko tko je cili dan na poslu, a takvih ima puno. Inače, kupci pred Uskrs kupuju najviše kapulice, rotkvice, šparoga, cvića i limuna ako je domaći. Prije su ljudi malo više kupovali, čak i ono što im nije trebalo. Danas nema puno ljudi na pijaci, možda će u subotu biti, možda će se za nijansu osjetiti ta gužva ako bude lipo vrime, kazala je Ruža.

Foto: Luka Jeličić

Grana vrbe

Rada nam je rekla kako ljudi najčešće traže mladu kapulicu, šparoge i salatu. Na štandovima se također mogu naći grane koje neki nazivaju šibe ili mace. Grane su to koje se prigodno dekoriraju uskrsnim motivima, a koje ostaju kao lijep ukras i nakon blagdana. Rada nam je također savjetovala da će duže trajati ako ih ne stavimo u vodu. Susreli smo na tržnici i mamu koja je s djetetom odabrala granu vrbe za uskrsni dekor.

– Uzeli smo grane vrbe na koje ćemo objesiti jaja, kao dekoraciju za uskrsni stol. Jaja bojamo koristeći prirodne sastojke, vino i ocat pa ta jaja možemo kasnije i jesti. Inače, jaja koja obojimo sakrijemo u vrt i onda ih sin traži, kazala je Kate dodavši da će za Uskrs imati klasičan ručak uz janjetinu, kolače i pogače.

Jedna od prodavačica nam je kazala kako nema baš puno kupaca na tržnici, kako većina čeka zadnji dan, dok nam je druga prodavačica rekla kako se za Uskrs ipak sve proda.

– Svi se spremaju za Uskrs, neko kupi malo, neko puno i sve se proda nekako. Za ovaj dan će se naći novaca, ljudi kupe kako tko ima para, ali svi kupe na kraju. Do Uskrsa će se valjda sve prodati, kazala je Boja.

Anu smo zatekli kako bira kapulu, ali ne za uskrsni ručak.

– Volim miris kapule i luka, nema veze s Uskrsom. Dapače, za Uskrs se ni ne pripremam. Za mene je to dan ko dan, kuham fažol za ručak, možda gulaš. Za Uskrs se više sjećam dana kad je Isus umro za nas, nego Uskrsa kao blagdana kad svi jedu i piju. Čovjek je umro u mukama za nas i sjećanje na to je ono kako trebamo obilježiti taj dan, kazala je Ana.

Njena imenjakinja koju smo zatekli za istim bankom, izabrala je mladu kapulicu i naručila na ribarnici ribu za današnji Veliki petak.

– Za Veliki petak kuham bakalar, već sam ga potopila prije tri dana. Pa će biti i lignjice i svakome jedna orada s blitvom. To je baš naš domaći specijalitet, a bakalar ću na lešo spremati. Na njemu sam se i odgojila. To nekada nije bilo nešto posebno, to je nešto što smo radnicima spremali. Sad je to delikatesa, skupa delikatesa koju je teško priuštiti, pogotovo s malim mirovinama. Na Uskrs ćemo spremati pašku janjetinu, najslađu i najbolju mladu janjetinu s krumpirima i to uz domaći kruh. Baš nam bude lijepo. Danas sam došla na ribarnicu naručiti ribu da mi bude friška za sutra, a onda ode kod ove cure koja ima svoju proizvodnju uzimam povrće kao što je kapula, rotkvica i peršin, kazala nam je jučer Ana.

Violeta

Veliki gof 70 eura

Na ribarnici su nam otkrili kako cijene variraju, tako su kovači i škarpine od 35 do 40 eura, a orade od 10 do 12 eura. Pažnju nam je privukla jedna velika riba, za koju nam je prodavačica rekla da je riječ o gofu koji je upravo prodan. Gof je prodan po 25 eura kilo, što je na kraju iznosilo 70 eura za ovaj primjerak.

Prodavačica Marta, kazala nam je kako će mnogi izdvojiti novac za ribu jer je dio tradicije da se riba jede na Veliki petak.

– Inače, ljudi kupuju sve sad za ove blagdanske dane. Vidi se na boji ribe da je sve lipo i friško i ljudi će izdvojiti novce za ribu jer ljudi hoće jesti ribu petkom. Onaj tko voli ribu, voli ju jesti i na Veliki petak, dok neko ko ne voli ribu al je vjernik, njemu je petak pokornički dan jer poštuje svoju vjeru pa će, ajde, pojesti tu ribu, kazala je Marta.

– Za Veliki petak spremam brudet od ugora, škarpoča i grdobine. Pomišaš što više ribe, to je brudet bolji. Škarpoč daje mirisa, a riba koja ima kosti daje još na kvaliteti brudeta. To bi bilo idealno, što više ribe pomišat, kazao je Mile Prtenjača.

Srdela je 4 eura po kilogramu, a prodavačica Sandra Miočić nam je kazala kako se solidno prodaje.

– Ne možemo se žaliti, ali ipak očekujemo da bude veće prodaje sutra jer svi jedu ribu petkom. Danas još to nije to, nekako svi kupuju zadnji dan. Najviše se u ovo vrime kupuju brancini, orade, lignje, sipe i hobotnice. Cijene su uvijek iste, od 10 do 12 eura po kilogramu, kazala je Miočić.

Njena kolegica, kazala nam je kako ljudi kupuju više ove jeftinije ribe poput trlje, srdelica i skuša.

– Kovači i škrpine su malo skuplji, pa se to malo teže i prodaje. Ali klasika je ovdje bakalar u Dalmaciji. Naš mentalitet je takav, to je ono što naši ljudi najviše vole. Mladi malo manje, al isto se tradicija održava. Jede se i pečena i frigana riba, brudet i svašta. Ja ću isto bakalar spremit, a navečer lignje. Ići ćemo u crkvu i Bogu fala. Za uskrsni ručak bit će janjetine, kapule, ali i teletine. Normalno i pogače ćemo spremati, pa nek se tradicija održava. Neka mladi nauče, tako da mogu svojim generacijama prenijeti te običaje. Sićan se kad sam kao dite bila u Salima, digli bi se ujutro u tri, četiri ure i čekali red za peći pogače u krušnim pećima. To je doživljaj koji je ostao sa mnom cijeli život, iako se ta tradicija više ne njeguje, a nema ni tih krušnih peći, kazala je Dubravka.

Dubravka

Najvažniji blagoslov

Mićo nam je kazao kako u ponudi ima skuplju ribu, te nam objasnio kako se kreću cijene.

– U ponudi imam samo skupu ribu i mogu reći da prodaja jako loše ide. Ružno je vrime, neke sitne ribe ni nema, di koji arbunčić i tako to. U ponudi imam kovača, škarpine i zubatac koji su po 35 eura, a ova malo manja riba je 30. Romb je 25 eura. Trebalo se to danas dobro prodati, ali nema baš ljudi, nema gužve. Bolje je bilo prije tri dana nego danas, a ako ljudi neće sad kupiti ribu, niti neće do kraja tjedna. Ljudima je skupo, jedna obitelj triba dvi ribe, a to bi bilo oko 80 eura za ovu skupu ribu. Riba je lipa, friška, ulovljena u našem akvatoriju, ali nema ljudi, kazao je Mićo.

Violeta Burčul, na ribarnicu je došla kupiti lignje, a otkrila nam je kako priprema svoju košaru koju nosi na blagoslov.

– Za kćer koja sutra dolazi iz Rijeke spremam lignje na žaru, to ćemo za ručak, a za večeru ćemo neki riblji namaz. Za uskrsni ručak, spremit ćemo odojka, juhu i krumpire. Najvažniji nam je blagoslov, a u košaru za blagoslov spremamo šunkicu, kruh, pogaču, sol, jaja i to je to, kazala je Burčul.

Branka i Zdenko, stigli su na ribarnicu po ribu za Veliki petak. Branka je živjela u Australiji, gdje je riba, kako kaže, preskupa, pa su joj cijene ovdje razumne.

– Za Veliki petak kupujemo skromno, ništa previše. Ovaj put smo uzeli skušu koju ćemo spremiti u pećnici s maslinovim uljem i češnjakom, a kupili smo i blitvu uz to. Što se tiče cijene ribe, to je ok jer odakle ja dolazim je riba puno skuplja, dok je povrće ovjde na tržnici preskupo. Za Uskrs ćemo imati doručak uz šunku, jaja i mladi luk. Za ručak ćemo, naravno, neko meso, najvjerojatnije janjetinu, tradicionalno. Isto tako, sutra ćemo se posvetiti bojanju jaja, dok pogače ipak nećemo stići napraviti, kazala nam je Branka.