ponedjeljak, 29. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

zabrinjavajući podaci

ALARMANTNO U Zadarskoj županiji raste broj djece s teškoćama u razvoju!

Autor: Đurđa Baljak

10.04.2024. 07:00
ALARMANTNO U Zadarskoj županiji raste broj djece s teškoćama u razvoju!

Foto: Mislav Klanac



U Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru, održan je okrugli stol pod nazivom »Izazovi porasta broja djece i mladih s teškoćama u Zadarskoj županiji«, kao dio 2. Dana djece s teškoćama u razvoju i njihovih obitelji. Cilj ovog okruglog stola bio je unaprijediti podršku i inkluziju u lokalnoj zajednici te senzibilizirati javnost i osiguravatelje resursa za izazove s kojima se suočavaju djeca i mladi s teškoćama u razvoju, kao i članovi njihovih obitelji te djelatnici ustanova koje pružaju usluge i stručne službe.


Organizatori ovih Dana su Odjel za zdravstvene studije Sveučilišta u Zadru, Udruga za autizam Zadar, Udruga Cukrići Zadar, Udruga za Down sindrom Zadarske županije, Dječji vrtić Latica, Osnovna škola Voštarnica Zadar i Centar za pružanje usluga u zajednici Mocire.


Studij logopedije


Profesorica dr. sc. Anita Pavić Pintarić, prorektorica za studente i studije Sveučilišta u Zadru na samom početku okruglog stola pozdravila je prisutne i kazala kako podrška i inkluzija djece i mladih s teškoćama u razvoju i njihovih obitelji predstavlja važnu temu.




– Svakim danom broj djece i mladih koji se suočavaju s različitim izazovima u razvoju sve više raste, što zahtijeva veću angažiranost nego ikada prije. Svatko od nas ima ulogu u stvaranju okruženja koje će biti inkluzivno i podržavajuće za našu djecu i mlade.


Cilj ovog okruglog stola je identificirati izazove s kojima se susreću te pružiti konkretne prijedloge i rješenja za poboljšanje njihovog života i podrške. Ključno je pružiti podršku obiteljima koje se suočavaju s tim izazovima te osigurati pristup resursima koji su im potrebni.


Također, važno je raditi zajedno na stvaranju okoline u kojoj će se svako dijete i mlada osoba osjećati dobrodošlo, prihvaćeno i podržano, kazala je prorektorica Pavić Pintarić te dodala kako to uključuje poboljšanje pristupa obrazovanju, osiguranje kvalitetnih zdravstvenih usluga te promicanje svijesti o inkluziji i smanjenje stigme koja često prati osobe s teškoćama.



– U tom smislu, Sveučilište u Zadru prepoznaje svoju ulogu i kontinuirano radi na tome da njihov kampus bude što pristupačniji, da nastava bude prilagođena različitim potrebama te da svi studenti osjete podršku i poticaj za uspjeh.


Trenutno intenzivno radimo na završetku elaborata za pokretanje prijediplomskog studija logopedije, što će biti još jedan korak prema osiguranju boljih uvjeta za razvoj djece i mladih, kazala je Pavić Pintarić iskazujući nadu da će okrugli stol osvijestiti javnost o potrebama djece i mladih s teškoćama u razvoju te da će potaknuti daljnju suradnju svih dionika, od stručnjaka i ustanova koje pružaju usluge do osiguravatelja resursa i lokalnih vlasti.


Važan rad Kabineta


Ivana Šunjić, voditeljica Kabineta za ranu intervenciju Caritasa Zadarske nadbiskupije, održala je kratko predavanje u kojem je predstavila rad Kabineta koji već deset godina pruža besplatnu rehabilitaciju djeci s teškoćama u razvoju od rođenja do 3 ili 4 godine te podršku njihovim obiteljima.


– Tijekom proteklih nekoliko godina bilježimo značajan porast broja korisnika našeg Kabineta za ranu intervenciju. Naime, u 2020. godini imali smo 105 korisnika, dok se taj broj u 2021. godini povećao na 231, od kojih je 134 bilo potpuno novih. Nadalje, u 2022. godini imali smo ukupno 223 korisnika, od čega je njih 120 već bilo poznato iz ranijih godina budući da neki ostaju kod nas nekoliko godina.


To je rezultat dugotrajne podrške koju pružamo djeci koja su već ranije koristila naše usluge i ostaju s nama kroz njihov razvojni put.


Međutim, tijekom 2023. godine broj korisnika je smanjen na 160, pri čemu su bila 103 nova korisnika, kazala je Šunjić te pojasnila kako je ovo smanjenje dijelom rezultat odsutnosti nekih kolegica zbog porodiljskog dopusta, što je ograničilo kapacitet u tom periodu i onemogućilo pružanje podrške većem broju korisnika.



Robot


– Suočeni s nedostatkom stručnjaka, shvatili smo da je važno kontinuirano raditi na edukaciji i suradnji s ostalim dionicima. Jedna od pozitivnih promjena koju smo uveli u naš rad je eliminacija liste čekanja. Kroz uvođenje savjetovanja, omogućili smo roditeljima savjete i podršku dok čekaju na razvojnu procjenu za svoje dijete. Ovo je posebno važno jer svjesni smo da vrijeme igra ključnu ulogu u razvoju djece s teškoćama, stoga smo osigurali da ne gube dragocjeno vrijeme dok čekaju na naše usluge, naglasila je Šunjić.


– Robota ćemo koristiti kao komunikacijskog posrednika, posebno s obzirom na činjenicu da djeca s teškoćama iz spektra autizma često reagiraju pozitivno na takve robote. To je zbog činjenice da facijalna ekspresija robota može biti prihvatljivija i ugodnija za njih u određenim situacijama.


No, važno je naglasiti da ova tehnologija nije dugoročno rješenje, već će se koristiti kao dodatna podrška u procesu komunikacije. Naglasak ostaje na komunikaciji sa živim ljudima, jer je to ključno za razvoj djece s teškoćama u komunikaciji, kazala je Šunjić.


Transformacija Latice


Ravnateljica Dječjeg vrtića Latica, Anita Rudić, održala je predavanje pod nazivom »Transformacija Dječjeg vrtića Latica«. Na početku je iznijela kratku povijest vrtića. Nakon toga, uslijedio je prikaz podataka o broju djece s teškoćama u određenim godinama.


– Dječji vrtić Latica trenutno broji 163 djeteta, od čega je njih 60 uključeno u Inkluzivno-edukacijsko-rehabilitacijski program podrške. Osim toga, imamo 53 djeteta raspoređena u tri redovne inkluzivne skupine, te 50 djece raspoređenih u 10 posebnih (tranzitivnih) skupina.



Od tih 10 skupina, tri su namijenjene djeci s višestrukim teškoćama, pet skupina je za djecu s poremećajem iz spektra autizma, dok su dvije skupine namijenjene djeci s intelektualnim teškoćama.


Prema našim podacima, tijekom proteklog desetljeća primijetili smo značajan porast broja djece s teškoćama u razvoju, pri čemu posebno dolazi do izražaja porast poremećaja iz spektra autizma, istaknula je ravnateljica Rudić, naglašavajući kako je u središtu njihovog rada inkluzija.


Osnovna škola Voštarnica Zadar predstavlja važnu ustanovu u Zadarskoj županiji, pružajući posebno prilagođeno obrazovanje za učenike s većim teškoćama u razvoju. Ravnateljica Irena Dukić, magistra edukacijske rehabilitacije i specijalistica vođenja i upravljanja odgojno-obrazovnom ustanovom te ravnateljica savjetnica, održala je predavanje na temu »Rast broja učenika s poremećajem iz spektra autizma u OŠ Voštarnica Zadar«.


U svom predavanju Dukić je apelirala na sveučilišta da počnu proizvoditi kadar jer se kronično suočavaju s nedostatkom stručnjaka. S obzirom na rastući broj učenika s poremećajem iz spektra autizma u OŠ Voštarnica Zadar, važno je osigurati dovoljno obučenog kadra koji će moći pružiti adekvatnu podršku i obrazovanje tim učenicima.


U Voštarnici 140 učenika


– Naša škola trenutno broji 140 učenika, od kojih je njih 76 s teškoćama u razvoju, dok 64 učenika ima intelektualne teškoće. Imamo ukupno 32 odgojno-obrazovne skupine i razredna odjela, od kojih je 16 skupina namijenjeno učenicima s poremećajima iz spektra autizma, 12 skupina je za učenike s intelektualnim teškoćama, dok su 4 kombinirana razredna odjela.


Također, imamo i jednu odgojno-obrazovnu skupinu za PSP. Rast broja učenika s poremećajima iz spektra autizma je postala aktualna tema već godinu dana unazad. Zbog toga smo proveli analizu koju ćemo detaljno izložiti Gradu Zadru i Zadarskoj županiji, jer je jasno da se problemi trebaju rješavati kroz mrežu škola.



Također, u proteklih 6 godina, kontinuirano radimo na edukaciji našeg osoblja i implementaciji novih metoda rada, naglasila je Dukić te dodala kako se suočavaju s ograničenjima prostornih i kadrovskih resursa.


– Imamo 15 učionica i samo 2 logopeda. Također, nedostaje nam suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja za tri učitelja edukatora rehabilitatora, kao i 6 PUN. Imamo i problem s nestručnim učiteljima koji obavljaju poslove učitelja edukatora rehabilitatora.


Organizacijsko znanje u metodama kao što su ABA, PECS, TEACH i VB MAPP programu nije ujednačeno. Također, imamo veliku fluktuaciju učitelja edukatora rehabilitatora, pri čemu je u protekloj godini otišlo 13 takvih stručnjaka.


Trenutno nam nedostaje 21 edukator rehabilitator, od kojih bi 15 trebalo biti na neodređeno, a 6 na određeno za nastavu u kući, izložila je ravnateljica Dukić, dodajući kako ERF ne pruža dovoljno znanja za rad s učenicima s poremećajem iz spektra autizma te da je potrebno ulagati u dodatne edukacije i osposobljavanja kako bi se osigurala kvalitetna podrška za sve učenike.


Dodatni prostor, novi odjeli


Također, Dukić je dala nekoliko prijedloga za poboljšanje situacije. Jedan od njih je dogradnja zgrade OŠ Voštarnica Zadar kako bi imala ukupno 38 učionica, što bi omogućilo smještaj 180 učenika u jednoj smjeni ili 300 učenika u dvije smjene. Također, predlaže stvaranje područnih odjela odgojno-obrazovnih skupina, sukladno članku 9. u redovnim školama.


Osim toga, kako kaže, planiraju tražiti dodatni prostor od Grada Zadra kako bi se osigurali potrebni resursi za pružanje kvalitetnog obrazovanja svim učenicima.


– Uz navedene prijedloge, redovne škole ili osnivači imaju mogućnost otvaranja posebnih odjela sukladno članku 8. u redovnim školama. Time bi se naši učenici iz razrednih odjela mogli premjestiti u te posebne odjele, a naša škola bi se oslobodila učenika koji su trenutno prema članku 8. učenici.


Također, moguće je otvaranje odgojno-obrazovnih skupina sukladno članku 9. u redovnim školama. Dodatno, postoji opcija otvaranja još jedne posebne ustanove na razini Zadarske županije. Ove su mogućnosti dodatni koraci koje možemo poduzeti kako bismo osigurali potrebne resurse i podršku za naše učenike s teškoćama u razvoju, zaključila Dukić.