Foto: Arif Sitnica
Na zadarskom Poluotoku suveniri se prodaju na svakom koraku. Kineski suveniri, uz pizza cut i izloge sa sladoledima, svuda u povijesnoj jezgri.
Neovisno o tome jesu li na Kalelargi, na Siciliji ili u francuskoj Provansi, posjetitelji će na štandovima primijetiti iste magnete, plišance i majice – suvenir od suvenira razlikuje se samo po natpisu s imenom odredišta, pa u konačnici rijetko imaju veze s lokalnom kulturom i tradicijom.
Osim bezličnog kiča, srećom, na Poluotoku postoji bogata ponuda suvenira koji odražavaju lokalnu kulturu i tradiciju. Primjerice, za ljubitelje arheologije i povijesti, suvenirnice nude razne kopije i reprodukcije arheoloških predmeta poput amfora, antičkog stakla ili prapovijesnog nakita. Suveniri su i Maraschino i drugi likeri koji se spravljaju već stoljećima, a po bogatom okusu i aromi naširoko su poznati i Paški sir i maslinovo ulje.
Gastro suveniri
Iako se na prvi pogled tako ne čini, domaći proizvođači izvornih hrvatskih suvenira ipak se uspješno nose s jeftinijom konkurencijom iz inozemstva. Turisti, naime, kao i domaći ljudi, sve više prepoznaju važnost unikatnih, ručno rađenih suvenira i domaćih proizvoda poput prirodne kozmetike, nakita i gastro proizvoda.
– Sol iz solane Nin, kao i prirodna kozmetika i drugi proizvodi lokalne proizvodnje prepoznati su jednako i među turistima i našim domaćim ljudima iz Zadra i županije. Popularne su čokolade sa soli, likeri, smokvenjaci, te naravno lokalna maslinova ulja i sol za kuhanje i kupanje, govori Sarita, prodavačica u trgovini Story of Salt Solane Nin, koja se smjestila nedaleko od Narodnog trga.
Ona naglašava kako je posebno je popularan cvijet soli. To je najkvalitetnija sol koja se koristi za dosoljavanje, a radi se zapravo o prvoj vidljivoj soli na površini mora, odakle se ručno ubire.
Na listu nezaobilaznih hrvatskih gastro suvenira treba svakako dodati i maslinovo ulje.
– Naše kvalitetno bračko ulje posebno se dobro prodaje u ručno rađenoj keramičkoj boci koja je prije nekoliko godina odnijela pobjedu na svjetskom natjecanju za dizajn ambalaže. Bočica u obliku ploda masline ne baca se kad se potroši ulje, nego se može koristiti unedogled, pokazuje nam Višnja Firić, prodavačica u trgovini Discover Croatia i objašnjava kako ljudima puno znači što imamo hrvatske proizvode i jer nudimo nešto što se ne može svugdje kupiti.
– Turisti uđu u dućan, razgledaju ili kupe nešto sitno, pa kad naprave đir opet se vrate još jednom kad sve obiđu i uvjere se da smo drugačiji, otkriva nam Firić.
S daškom povijesti
Autohtoni suveniri tipični su za pojedino podneblje i naglašavaju njegove lokalne značajke i tako predstavljaju identitet određenog mjesta. Oni moraju imati nešto autentično, nešto karakteristično za kraj koji predstavljaju, bilo da je riječ o prirodnim, povijesnim ili, pak, kulturnim značajkama.
Tako se, primjerice, u suvenirnici Arheološkog muzeja mogu pronaći odljevi i kopije raznih arheoloških predmeta poput amfora i starohrvatskih posuda, te replike nakita kao što su bizantske naušnice.
– Za ove naušnice dugo su postojale liste čekanja i možemo reći kako su još uvijek najtraženiji suvenir u našoj ponudi, kaže Marina Brkić, voditeljica Odjela za marketing i odnose s javnošću Arheološkog muzeja Zadar te objašnjava kako riječ o replikama naušnica iz osmog stoljeća koje su pronađene u Ninu i Visočanima.
– Ovaj suvenir ima kulturno-povijesnu vrijednost. Osim naušnica, u ponudi muzejske suvenirnice danas se može pronaći preko sto različitih vrsta ručno izrađenih suvenira od keramike, gipsa, kamena i metala, a većinom ih izrađuje naš muzejski tehničar Frane Šunić, kaže Brkić.
Podsjetnik na Zadar
Osim što potiču promociju turističke destinacije, važna je i emocionalna i socijalna vrijednost suvenira. Ručno rađeni suveniri, naime, često se kupuju kao poklon najdražima. Osim što se vidi vrijednost i trud uložen u njihovu izradu, takve rukotvorine imaju poseban šarm i autentičnost koja privlači ljude.
– Ja isto volim pokloniti suvenir kojeg će netko držati i izložiti, a ne spremiti u ladicu, kaže prodavačica Jasna iz trgovine Ars Natura i dodaje kako ručno rađeni suveniri jesu malo skuplji, ali ljudi ni ne pitaju za cijenu.
– Vidi se što je ručni rad, a što je ‘naštancano’ u Kini. Prepoznaju turisti što valja, pa i strani i naši domaći podjednako kupuju, od stakla, slika, posuđa, prirodne kozmetike, privjesaka i nakita od drva masline, kaže Jasna.
Suvenir je podsjetnik na jedinstvene trenutke i iskustva koja su turisti doživjeli na zadarskom području, a ako je suditi prema ocjeni naših sugovornica, kupci traže autentičnost i vrijednost izvornih domaćih suvenira koji odražavaju bogatu kulturu i tradiciju Zadra.
najnovije
najčitanije
Zadar
VODOVOD JAVLJA
VAŽNA OBAVIJEST Zbog radova dio Dikla tri dana bez vode!
Svijet
Gori tvornica oružja
Ukrajinci tijekom noći napali područje Kurska
Gastro
Chili con carne
Imamo fantastičan obrok s bundevom za tmurne dane
Zadar
humana misija
Ravnateljica Katarina Radeljić: ‘Crveni križ kupio 650 paketa pomoći socijalno ugroženima’
Hrvatska
Poražavajuća istina
Čak 86 posto mladih misli da je Hrvatska zatrovana korupcijom
Crna Kronika
strava u slavoniji
Nasred ulice izboden muškarac, preminuo u bolnici
Županija
kupnja
I ovu nedjelju otvoren određen broj trgovina u Zadru i županiji, donosimo popis
Zadar
glazbena diva
[FOTO] Doris Dragović napravila pravi spektakl na Višnjiku
Zadar
U OBJEKTIVU
MODNA ANALIZA Gradske ulice i ove su subote bile pune odličnih street style komada
Zadar
OBAVIJEST HEP-A