Utorak, 26. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

RJEŠENJE PROBLEMA

NEDOSTATAK RADNE SNAGE Scan vozilo zamijenit će djelatnike Obale i lučica

Autor: Doris Babić

24.06.2024. 12:21
NEDOSTATAK RADNE SNAGE Scan vozilo zamijenit će djelatnike Obale i lučica

Foto: Luka Jeličić



Nedostatak radne snage sve je veći problem u mnogim zemljama, pa i u Lijepoj Našoj. Razlozi za ovaj negativni trend su višestruki – starenje populacije, smanjenje nataliteta, emigracija radne snage i promjene u obrazovnim sustavima koje uglavnom ne prate potrebe tržišta rada.


Dostatna radna snaga, kao i kvalificiranost radnika, posebno je važna i za gradska poduzeća s obzirom na to da su ključna za redovito i neometano funkcioniranje grada, kao i svakodnevni život građana.


Novost za Zadar


Elvis Perinčić, direktor tvrtke »Obala i lučice«, kazao je da, iako im se aktivnosti u sedmom i osmom mjesecu povećavaju za 30 do 40 posto, za sada nemaju problema s radnom snagom.




– S obzirom na kronični nedostatak radne snage u našoj državi, u sedmom ćemo mjesecu aktivirati scan vozilo, to će vozilo zamijeniti aktivnost troje, četvero djelatnika. Obavit ćemo jednako kvalitetan posao uz manji broj djelatnika, odnosno povećanje potrebnih djelatnika zamijenili smo uređajima i tehnikom, stoga neće biti potrebe za dodatnom radnom snagom, govori Perinčić.


Umjesto djelatnika koji kontroliraju vozila, upisuju registracije, provjeravaju je li vozač vozila platio parkirnu kartu, to će, objašnjava Perinčić, raditi vozilo u pokretu, skenirat će registraciju vozila te na temelju toga provjeravat će je li vozač platio parkirnu kartu ili nije. Ako nije, djelatnik će dobiti obavijest te će mu se ispod brisača ostaviti kazna u iznosu dnevne parkirne karte.


– Ovo je za Zadar novost, ali je praksa u nekoliko hrvatskih i brojnim europskim gradovima, želimo biti ukorak s inovativnim trendovima, ističe Perinčić.


Osim toga, zahvaljujući solidnim uvjetima i ugodnoj radnoj atmosferi, brojni su građani zainteresirani za rad u Obali i lučicama, stoga nemaju poteškoća ni potrebe za stranim radnicima.



– Uvjeti su zadovoljavajući, imamo dobru i ugodnu atmosferu, plaće možda ne prate inflaciju, no sve je ostalo izuzetno kvalitetno, prolazimo kompromis između onog što firma daje radniku i radnik daje firmi, kazuje direktor.


Podsjetimo, preuzeli su i druge komunalne zadaće Grada; uređenje i održavanje plaže Kolovare, Karmu te plažu Petrčane, stoga se dio njihovih snaga usmjerava na rad tehničke službe koja će obavljati poslove održavanja ovih plaža tijekom ljetne sezone.


– Uz vanjske suradnike sve funkcionira besprijekorno, uvijek ima problemčića, no to sve lako rješavamo. Na plaži Kolovare su suncobrani koje treba održavati, zimi pohraniti, popraviti ih i postaviti, treba nadohraniti plažu, postaviti tuševe…


Kolovare je ogledna gradska plaža, jedna od najboljih javnih i gradskih plaža u Hrvatskoj, imamo plavu zastavu, mjerenje kakvoće mora, sve što je potrebno. Imat ćemo spasioce na plaži koji će nadzirati kupanje, imamo lift za invalide, WC, špine za vodu, koševe za smeće…, nabraja Perinčić.


Vozači i čistači


S druge strane, Liburnija već dulje vrijeme ima problem s nedostatkom vozača koji nastoji riješiti mjerom financiranja troškova izobrazbe vozača.


U ljetnim mjesecima, saznajemo od Slobodana Erslana, voditelja Prometno-operativnog odjela Liburnije, u gradskom prijevozu uvode samo jednu dodatnu liniju za naselje Diklo i to tijekom vikenda.


No, u županijskom prijevozu putnika ukidaju sezonske linije koje se ponajprije odnose na prijevoz učenika osnovnih škola, riječ je o ukupno desetak linija županijskog prijevoza.


– Već nekoliko godina imamo problem s nedostatkom vozačkog osoblja. Još uvijek održavamo sve linije, međutim, imamo problem s pravovremenim omogućavanjem korištenja godišnjih odmora za postojeće vozače. Upravo zbog nedostatka vozača, velik broj trenutno zaposlenih vozača ima zaostale godišnje odmore iz prethodnog razdoblja.



Već godinu dana zbog namjere privlačenja novih vozača uveli smo mjeru financiranja troškova izobrazbe (vozačka dozvola D kategorije, KOD 95).


Budućeg vozača, bez obzira na dosadašnje obrazovanje, upućujemo u autoškolu te mu nakon završetka potrebnog obrazovanja podmirujemo kompletne troškove i nudimo zaposlenje na poslovima vozača autobusa na neodređeno vrijeme, govori Erslan i dodaje da su do sada samo putem ove mjere zaposlili tri vozača, a trenutno je u postupku stjecanja potrebnih kvalifikacija još dvoje vozača.


Također, Liburnija je potpisala ugovor s Agencijom za uvoz stranih radnika i spremni su zaposliti desetak stranih vozača s odgovarajućom izobrazbom i potrebnim kvalifikacijama.


U ljetnim mjesecima, s obzirom na povećanje broja ljudi koji borave na našem području, povećava se i opseg posla u Čistoći za tri do četiri puta više nego van turističke sezone. No, nažalost, unatoč povećanju plaća, još uvijek nemaju dovoljno potrebne radne snage.


– Vjerujemo da će se to promijeniti i da će se ljudi kojima je potreban posao odazvati na naš natječaj za radna mjesta vozača, transportnog radnika i pometača. Bitno nam je da i dalje možemo redovito i kvalitetno obavljati poslove za koje smo zaduženi, kaže John Ivan Krstičević, direktor Čistoće, u kojoj se nedavno pregovaralo oko iznosa plaća.


Manje odlazaka


– Radnici su svakako zadovoljniji nego što su bili prije povećanja, ne osjeti se više nezadovoljstvo među njima.


To pokazuje i činjenica da su se odlasci zaposlenika smanjili te da je prisutan interes za zapošljavanje u našem poduzeću, ističe Krstičević i dodaje da je iako su za sada fokusirani na domaću radnu snagu, moguće da će u budućnosti zapošljavanje stranih radnika na nekim od poslova biti jedna od opcija.



Na koncu, provjerili smo na koje načine građani mogu dati svoj doprinos za ljepši i čišći Zadar, kao i pomoći vrijednim radnicima u obavljanju zadataka.


– Svoj doprinos naši sugrađani mogu dati ponajprije brigom za okoliš u kojem žive, što, između ostalog, podrazumijeva odlaganje otpada u spremnike namijenjene tome (kantice za otpatke, spremnike za reciklabilni otpad i biorazgradivi otpad), a ne na ulice ili u prirodu.


Zatim pravilnim postupanjem s otpadom, odvajanjem korisnog otpada iz miješanog komunalnog otpada, kompostiranjem, korištenjem reciklažnih dvorišta, mobilnih reciklažnih dvorišta, kao i usluge besplatnog odvoza glomaznog otpada do 2 m3 za svako domaćinstvo.


Iznošenje spremnika iz kućanstava na vrijeme i prema rasporedu također je bitno da bi usluga odvoza bila pružena onako kako i treba biti.


Pored svega što je našim korisnicima na raspolaganju vezano za pravilno odlaganje otpada, zaista nema potrebe i opravdanja za traženje alternativnih, divljih odlagališta, odlaganje otpada u prirodu, šume, more, odnosno područja gdje mu svakako nije mjesto, kaže Krstičević i zaključuje da pravilnim postupanjem s otpadom zajedno možemo doprinijeti čistom i lijepom Zadru te brinuti ne samo za prirodu i okoliš, nego i svoje zdravlje.


U Nasadima se ne povećava opseg posla, samo se mijenja vrsta; manje je sadnje, rezidbe grmova i živice, sanacije stabala, više je zalijevanja, plijevljenja cvijeća i čišćenja zelenih površina.


Završava se sadnja, smanjuje se obim košnje i orezivanja grmova i živice, ali se povećava obim zalijevanja, okopavanja cvijeća i čišćenja zelenih površina zbog veće posjećenosti.


– Trenutno imamo dovoljno radne snage za obavljanje poslova održavanja, ali nemamo novih upita za zapošljavanje. Plaće u komunalnim društvima ne mogu konkurirati plaćama u turizmu, pa nismo atraktivni kao poslodavac, kaže direktor Nasada, Josip Krnčević i dodaje da trenutno ne zapošljavaju strane radnike, ali da ne isključuju tu mogućnost u budućnosti.