Foto: Turistička zajednica Zadarske županije
U dijelu smo godine kojega, osim uživanja u mirisima Božića, karakterizira i osvrt na godinu iza nas, ali i pogled prema onome što dolazi. U tom pogledu prema nadolazećoj godini, mnogi donose novogodišnje odluke, ali ih tek malobrojni uspijevaju i ostvariti. Među onima koji uspješno provode svoje planove u djela zasigurno je Turistička zajednica Zadarske županije.
Iako bitno ograničeni u radu pod okolnostima pandemije, pokazali su da se kvalitetnom pripremom i iz takve situacije mogu izvući dobri rezultati.
Ambiciozan plan
Ova je, pak, godina sa sobom donijela nove izazove. Tako je, između ostaloga, ovoga puta trebalo organizirati brojne događaje i aktivnosti koji su bili spriječeni zbog spomenutih okolnosti. Pritom su neke grane turizma potvrdile zadarskoj regiji status prvaka, dok su neke druge na dobrom putu da tom statusu također doprinesu. Ipak, sve to ne dolazi preko noći jer su uspješni rezultati, kažu u županijskom TZ-u, plod predanog rada i suradnje cjelokupne zajednice, ali i izvrstan poticaj za daljnja ostvarenja u nadolazećoj godini. Upravo smo tim povodom porazgovarali s direktoricom TZ-a Zadarske županije Mihaelom Kadijom koja nam je dala uvid u ono što ih čeka u novoj 2023. godini.
Iza vas je vrlo intenzivna, ali i uspješna godina. Proletjela je munjevitom brzinom, a 2023. samo što nije stigla. Samim time pripreme za rad TZ-a u nadolazećoj godini u punom su jeku. Koje biste aktivnosti naglasili kao fokus vašeg djelovanja za sljedeću sezonu?
– Turistička 2023. godina već je pred nama i opravdano očekujemo kako će biti barem jednako uspješna kao ova 2022. godina, a priželjkujemo da bude još i bolja. Mi u TZ-u Zadarske županije smo već duboko u 2023. godini, kako u planiranju, tako čak i u realizaciji. Imamo velike planove za 2023., a naše se aktivnosti unapređuju i rastu iz godine u godinu. Upravo sada vizuali naše regije prikazuju se na najfrekventnijim javnim mjestima u gradovima Austrije, Njemačke i Nizozemske, u kampanji na tržištima koja prepoznaju rani booking.
Program rada za 2023. godinu je ambiciozan, te donosi niz noviteta, rekla bih čak zaokreta, u našim aktivnostima, poput brendiranja eno-gastro destinacije, razvoja premium ponude, jače edukacije u smjeru zelenog i održivog, ali i osnaživanja malih djelatnosti u turizmu. To se odnosi u prvom redu na OPG-ove, kao i onih područja koja se suočavaju s posebnim izazovima poput ličkog dijela naše županije.
Forte ponude
Zadarska je županija prepoznata u svijetu kao vodeća hrvatska nautička destinacija, a tome su statusu uvelike doprinijele sustavne i inovativne aktivnosti TZ Zadarske županije. Koji su planovi po pitanju daljnjeg razvoja i jačanja ove grane?
– Nautički turistički proizvod već dugo je forte naše ponude. Prednjačimo u infrastrukturi, brojnim uređenim sidrištima i privezištima, a naš arhipelag za mnoge goste je raj. To se ne odnosi samo za jedrenje, već na razna istraživanja i izlete brodom s dodanim uslugama, poput ronjenja. U županiji posluje niz visokokvalitetnih marina i brojne charter kompanije. Oni zaista rade odličan posao. Vjerujem da vrlo uspješno promoviramo otoke i nautiku, a to je sukladno našoj brend-strategiji i jedan od prioritetnih proizvoda.
Nastavljamo snažnu zastupljenost nautike i otoka na našim web-stranicama, usmjerujemo brojne inozemne novinare, te ističemo naše potencijale kroz tiskane i online promidžbene prilike. Tiskamo nautičku kartu i novi katalog, a u 2023. ćemo nastupiti na nautičkom sajmu u Genovi. Kontinuirano osiguravamo prisutnost u časopisu More i njihovim inozemnim inačicama koje se distribuiraju na svim vodećim nautičkim sajmovima u Europi kao promo-materijal o hrvatskoj nautici. Također svake godine zakupljujemo po dvije emisije serijala o Hrvatskoj na Nautical Channelu koji se emitira u više od 100 zemalja svijeta te ima doseg veći od 300 milijuna gledatelja. Osim toga, ove će se godine posebno podržati Biograd Boat show koji nadilazi profil turističkog događanja te ulazi u sfere nositelja i promotora snage nautike u Zadarskoj županiji.
Uz nautički sektor sve je uočljivije i profiliranje eno-gastro turizma kao podjednako značajnog aduta naše regije. Kako doprinosite lokalnoj zajednici po pitanju razvoja u ovome polju?
– Uloga vina i gastronomije prilikom izbora odredišta rezultirala je rastom ponude temeljene na visoko kvalitetnim domaćim proizvodima. Prepoznajući potencijal, TZ Zadarske županije organizirala je i 1. izdanje susreta Dani vina i gastronomije Zadarske županije koji je okupio naše proizvođače i ugostitelje. Želja nam je da se ovaj susret popularizira među njima, ali i da postane neizostavno mjesto razmjene iskustava. Ovo je događanje samo dio brojnih aktivnosti koje kontinuirano provodimo u okviru projekta razvoja eno-gastro-destinacije. Tako smo vrlo rado svoju podršku pružili radu Udruzi vinara Zadarske županije u edukaciji i promociji. Pritom je neizostavno spomenuti i nominaciju čak osam kvalitetnih projekata iz županije za nagradu »Suncokret ruralnog turizma Hrvatske – Sunflower Award«.
Edukacijom do napretka
Ključan aspekt prethodno spomenutih turističkih dolazaka je kvaliteta smještaja. Dio redovitih aktivnosti TZ-a je projekt »Welcome« kojega provodite već sedmu godinu za redom. Koliko je prema vašem mišljenju bitna edukacija iznajmljivača i kakvi su se pokazali dosadašnji rezultati provedenih edukacija?
– Turistička zajednica Zadarske županije već niz godina provodi projekt »Welcome« kao dio sustava oznaka kvalitete zadarske regije. Osnova projekta je standardizacija kvalitete usluge koja rezultira diferenciranim proizvodom prepoznatljivim na tržištu, a edukacija koju provodimo svake godine jedna od ključnih aktivnosti. Ona je usmjerena većim dijelom k podizanju kvalitete, a u 2023. godini ćemo pokrenuti razvoj novih podbrendova kojima želimo doprinijeti boljem pozicioniranju i profesionalizaciji, kao i fokusu na održiv i zeleni turizam. Želimo identificirati, poticati i promovirati one koji slijede »zeleni plan« razvoja turizma, ali i one koji nude uslugu noćenja s doručkom koja spada u najtraženije usluge. Tu je i osnaživanje OPG-ova, odnosno domaćinstava registriranih za proizvodnju hrane te za prihvat gostiju koji će kušati i kupiti njihove proizvode.
Osim spomenute »Welcome« edukacije, kako ćete još podržati rad turističkih djelatnika?
– TZ Zadarske županije veliki broj aktivnosti oslanja upravo na edukacijski komponentu kao prvu točku razvoja programa, a posebno kod razvoja proizvoda. Nastojimo uvijek propagirati važnost kontinuirane suradnje između različitih dionika na destinacijama. Osluškujemo potrebe destinacija i djelatnika u turizmu, posebno agencijskih, te ćemo organizirati razne edukacije za usavršavanje vještina potrebnih za pružanje usluga proizvoda posebnih interesa poput edukacije za npr. ciklo ili planinske vodiče, vodiče za promatrače ptica, i druge slične.
U pripremi je Priručnik za doživljaje namijenjen sektoru i svima koji se dotiču turizma, ali i onima koji imaju ambicije razvijati ponudu u sferi doživljajnih programa. Priručnik će pružiti osnovne informacije kako započeti taj put, uklopiti se u regionalni turistički brend i kako zajedno možemo i moramo stvarati snažnu turističku destinaciju. Svojevrstan priručnik za specijalizaciju i kreiranje doživljajnih paketa – »kako prodati« Zadarsku županiju.
Također ćemo poticati organizaciju i održavanje stručnih skupova usmjerenih na ključne probleme turizma i vezane teme u skladu s Planom kao što su, primejrice, održivi turizam, zelena tranzicija i overtourism. Osim toga, već tradicionalno organiziramo studijsko putovanje za subjekte iz javnog i privatnog turističkog sektora u neku od konkurentskih ili turistički utjecajnih destinacija. Prethodna iskustva pokazuju kako su takve aktivnosti svima iznimno korisne i zanimljive osobito radi brojnih praktičnih primjera koji se u budućnosti mogu i kod nas primijeniti, kaže direktorica županijskog TZ-a.
Otklanjanje nedostataka
Provedena istraživanja TZ-a Zadarske županije pokazala su i neke nedostatke turizma u županiji. To se u prvom redu odnosi na nesrazmjer broja i kvalitete smještajnih kapaciteta u odnosu na sve veći broj turističkih dolazaka. Osim toga, kod turističkih je djelatnika primijećen i manjak same ponude. Uočivši navedene nedostatke, TZ se brojnim ativnostima i poticajima bacio na pronalazak rješenja.
Iako se bilježi sve veći broj turističkih dolazaka, Zadarska županija bilježi relativno nisku razinu turističke potrošnje. Kako komentirate tu pojavu i je li rješenje navedene problematike uključeno u plan vaših aktivnosti za sljedeću godinu?
– Prilikom planiranja budućeg razdoblja, pomno smo analizirali Plan razvoja Zadarske županije 2021-2027. On je konstatirao kako snažan rast broja turističkih dolazaka, nažalost, ne prati i rast u kvaliteti i promjeni strukture smještajnih objekata. Navedeno nam nije novost, ali s godinama postaje sve zabrinjavajući faktor koji utječe na naš turistički proizvod. To dovodi, kako je Plan detektirao, do značajnih pritisaka na destinacije u ljetnim mjesecima kada u priobalju posljedično dolazi do prekoračenja nosivosti kapaciteta pojedinih turističkih mjesta. Problem je to koji zahtjeva inicijative na višim razinama i raznim sferama javnog sektora. Stoga ćemo u smjeru održivog upravljanja destinacije izraditi studiju ocjene stanja i održivosti turizma Zadarske županije kroz koji će se analizirati niz faktora i utjecaja turističkog razvoja na prostor i infrastrukturne sustave te na kraju iznijeti mogući scenariji razvoja destinacije s razradom javnih politika i strategija.
Što se tiče turističke potrošnje, ona ovisi o ponudi i prodaji pružatelja usluga. Naš doprinos tome je što više promovirati i informirati potencijalne i postojeće goste. Jedna od tih aktivnosti jest ljetna kampanja kojom usmjeravamo turiste na široj destinaciji od naše županije na brojnu ponudu posebnih interesa, te izlazak van lokacija velikih opterećenja. Novost u 2023. godini u tom smjeru jest razvijanje projekta poticanja povećane potrošnje i to kroz labelling program »Premium Zadar Region«. Cilj je za početak identificirati atrakcije i pružatelje usluga, ugostiteljskih, smještajnih, agencijskih i drugih koji svojom ponudom mogu zadovoljiti zahtjevne goste i to kvalitetom, inovativnošću i pouzdanošću. U suradnji s njima želja nam je promovirati taj vrijedan, visokokvalitetan segment.
Ključni alati
U širenju prepoznatosti zadarske regije, oglašavanje je jedna od ključnih aktivnosti, a TZ Zadrske županije je pokazao da je s time itekako upoznat. Rezultati dosadašnjeg oglašavanja su se pokazali izuzetno uspješnima. Koje biste kampanje istaknuli, ali i koje aktivnosti planirate poduzeti u 2023. godini?
– TZ Zadarske županije provodi oglašavanje tijekom cijele godine kako kroz pojedinačna tiskana i digitalna izdanja vodećih medija na tržištima, tako i putem više kampanja oglašavanja. Početak za 2023. je upravo u tijeku. Kampanja krovnog naziva »See You Soon!« cilja postojeće i potencijalne goste Zadarske županije s tri ključna tržišta – Njemačke, Austrije i Nizozemske. Planirana na kraju godine, kada su na odabranim tržištima dani kratki, tamni i hladni, vizualna strategija ističe izuzetno plave, sunčane i morske motive kako bi se dobilo na dodatnoj vidljivosti. Time će se zasigurno istaknuti u odnosu na trenutne, uglavnom blagdanske, reklamne kampanje. Dodatnu posebnost čine vizualno jaki digitalni vanjski displeji na najfrekventnijim lokacijama u Beču, Stuttgartu, Amsterdamu i drugima, poput željezničkih kolodvora.
Potom ćemo pokrenuti glavnu godišnju, tzv. »awareness« kampanju čiji je naglasak na tzv. »native« oglašavanju, odnosno člancima (advertorialima) na vodećim portalima tržišta na kojima želimo jačati prepoznatljivost i prisutnost. Tu su i kampanje udruženog oglašavanja, kampanje sa strateškim partnerima iz avio-industrije, ljetna kampanja kojom ciljamo goste na destinaciji, i druge manje, specijalizirane ili prigodne.
Sudjelovanje na sajmovima nezaobilazan je dio rada TZ-a Zadarske županije. Koliko su posjetitelji sajmova upoznati s našom regijom i koje biste sajmove posebno istaknuli za nadolazeću godinu?
– Iako ponekad minorizirani u nekim krugovima, sajmovi i dalje ostaju važan element u promidžbi i prodaji. To dokazuje velik interes, ne samo publike, nego i izlagača koji očito vide priliku i posao u sklopu takvih nastupa. Svatko tko je odradio neki turistički sajam zna koliko je važan taj neposredni susret s potencijalnim gostom ili već dugogodišnjim zaljubljenikom u našu zemlju kojoj se redovito vraća, no možda će odabrati drugu destinaciju. TZ Zadarske županije u 2023. će nastupiti na čak 20 sajmova velikom većinom udruženo, bilo s HTZ-om, bilo s partnerima iz naše destinacije, ili s ostalim turističkim zajednicama županija u okružju pod brendom Dalmacija. Osim općih sajmova, nastupit ćemo i na specijaliziranim sajmovima, poput onog za aktivnu publiku, za nautiku ili kamping kojem su sajmovi važan prostor prezentacije.
Slavlje regije
S obzirom na godinu koja je iza vas, koja su vaša predviđanja za sljedeću turističku sezonu, ali i koji vas projekt posebno raduje?
– Postoji određena bojazan od energetske krize i inflacije koja pogađa naša ključna tržišta i to posebno naše glavno, njemačko tržište. No, smatramo prema najavama kako će naš turizam, otporan kakav je, biti barem jednako uspješan kao ove godine.
Veseli nas povratak inozemnih prezentacija, a posebno jer ćemo im u 2023. dati novi oblik i naglasak, a to je eno-gastro proizvod, odnosno namirnice i proizvodi isključivo iz naše županije. Bit će to posebni eventi koji slave najraznovrsniju hrvatsku regiju – Zadarsku regiju i donose dalmatinski stil života izravno u europske metropole, te govore o Zadarskoj regiji kao regiji punoj okusa, regiji koja je više od sunca i mora, u kojoj sunce i more stvaraju proizvode i jela iznimnih okusa.
najnovije
najčitanije
Zadar
TRG PETRA ZORANIĆA
[FOTO] Otvoren je Advent u Zadru!
Scena
OSLONAC U ŽIVOTU
Jelena Rozga više nije ‘solo igračica’: “Zaljubljena sam, sretna i ispunjena”
Ostali sportovi
SKIJANJE
Kolega: Nisam zadovoljan, jer znam da mogu bolje
Sport
u Malagi
Italija drugu godinu zaredom osvojila Davis Cup
Nogomet
HNL
Šibenik izborio minimalnu pobjedu protiv Gorice
Crna Kronika
strava u slavoniji
Nasred ulice izboden muškarac, preminuo u bolnici
Županija
kupnja
I ovu nedjelju otvoren određen broj trgovina u Zadru i županiji, donosimo popis
Zadar
glazbena diva
[FOTO] Doris Dragović napravila pravi spektakl na Višnjiku
Zadar
U OBJEKTIVU
MODNA ANALIZA Gradske ulice i ove su subote bile pune odličnih street style komada
Zadar
OBAVIJEST HEP-A