Četvrtak, 12. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

POTIČU ODGOVORNOST

Na području Zadra utrostručen broj prometnih kamera od siječnja 2022.

Autor: Iva Bucić

01.09.2023. 14:25
Na području Zadra utrostručen broj prometnih kamera od siječnja 2022.

Foto: Arhiva ZL



Broj fiksnih kamera za nadzor brzine u na području grada Zadra narastao je od siječnja prošle godine za više od tri puta. Sada Zadar sa 17 postavljenih kamera prednjači među gradovima u Hrvatskoj, a usporedbe radi, cijeli Zagreb i Zagrebačka županija zajedno imaju tek jedan fiksni uređaj za nadzor brzine više od samog Zadra.


U toj računici valja istaknuti da je riječ zapravo o stacioniranim pozicijama, odnosno kućištima u koja se postavljaju nadzorne kamere, no vozači ne mogu znati koje je kućište prazno, a iz kojeg ih vreba kamera. Prometni stručnjak Željko Marušić ističe da su kamere neophodne za sigurnost prometa jer povećaju izvjesnost kažnjavanja, a to je, kako kaže, najvažnija mjera.


– Radarske kamere najučinkovitije su rješenje za povećanje prometne sigurnosti. One evidentiraju sve najteže prekršaje, poput prevelike brzine, nedovoljnog razmaka, prolaska kroz crveno svjetlo, korištenja mobitela ili nevezivanja sigurnosnim pojasom. U konačnici više vrijedi jedna radarska kamera na lokaciji gdje se često krše prometni propisi od sto upozorenja, apela i edukacija, govori Marušić.




Osim prebrze vožnje, nepropisnog pretjecanja, ugrožavanja pješaka i prolazaka kroz crveno svjetlo, jedan od glavnih problema prometne sigurnosti danas je korištenje mobitela za volanom.


– Mobiteli su opasniji nego alkohol, a jedina stvar koja je opasnija od alkohola je umor, upozorava Marušić.


S obzirom na to da napredak tehnologije smanjuje cijene sustava za video-nadzor, Marušić smatra da bi to trebao biti prioritet u ulaganjima u povećanje sigurnosti cestovnog prometa.


Dvije trećine kućišta za kamere je prazno


– Kamere treba postavljati na svim opasnim raskrižjima, posebice u područjima gdje ime više komunikacije djece, na dionicama gdje naša mladež komunicira tijekom noći vikenda i vozi se prebrzo. To treba biti nacionalni projekt jer se time poboljšava ne samo prometna, nego i opća sigurnost te se rasterećuje policija, kaže Marušić.


Naime, s većim brojem kamera, policija se može učinkovitije posvetiti nadzoru kamerama nepokrivenih lokacija.


– Mreža kamera praktično onemogućuje često kršenje prometnih propisa. Neodgovorni vozači bi se već nakon nekoliko dobivenih kazni počeli obuzdavati i voziti po propisima. To je i najučinkovitija »edukacija«. Prosječnog stanovnika Londona, Berlina ili Pariza na putu od mjesta stanovanja do posla snimi 50 kamera te nema šanse da se za počinjeni prekršaj prođe bez kazne, bilo da je riječ o nevezivanju, nepoštivanju pješaka, a posebice prebrzoj vožnji ili prolasku kroz crveno svjetlo, ističe Marušić.


Iako smatra da su kazne u Hrvatskoj dovoljno visoke, u nekim segmentima čak i veće nego u Njemačkoj, Francuskoj ili Austriji, naš sugovornik ističe da je problem što je mala izvjesnost kažnjavanja.


– Možete voziti autocestom od Zagreba do Splita, ili do Osijeka, a da niti na jednoj lokaciji nema rizika da ćete biti kažnjeni. Presretači su rijetki, a iskusni vozači će ih lako uočiti. Na koncu više vrijedi kazna od 50 eura koja će se naplatiti za prometni prekršaj, od kazne od 5000 eura koja nikada neće biti naplaćena, govori Marušić.


Zbog toga naše autoceste Marušić naziva Eldoradom za kršenje prometnih propisa.


– Čim naši vozači dođu u Sloveniju, voze znatno obazrivije, jer se plaše da će za prometne prekršaje biti i kažnjeni. I obrnuto, strani vozači u Hrvatskoj, posebice na autocesti često voze znatno manje obazrivo, prebrzo, ne drže razmak, nepropisno pretječu, naglašava ovaj prometni stručnjak.


Marušić smatra da kod nas problem nije edukacija, iako u Hrvatskoj vlada snažan lobi onih koji zagovaraju ulaganje u edukaciju.


– Tko ne zna da se ne zna se na znak STOP treba zaustaviti? Ili da ne smije voziti 100, ako piše 50? Stvari su jednostavne – kad nema kazni, nema ni kulture, zaključuje Marušić.


Dodatnih 11 lokacija po županiji


U Hrvatskoj postoje 363 lokacije na kojima se nalaze fiksna kućišta za kamere, no MUP raspolaže sa samo 115 uređaja za nadzor brzine, pa se onda kamere učestalo sele s lokacije na lokaciju. To znači da se kamera u prosjeku nalazi u svakom trećem kućištu.
Na području Zadarske županije kamere se mogu nalaziti na 28 lokacija. Osim na 17 lokacija u Zadru, postavljene su na još 11 lokacija, i to u Murvici, Pakoštanima, Poličniku, Posedarju, Selinama, Starigradu, Sukošanu, Svetom Petru, Bibinjama, Biogradu i u Dragama.