Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Ometanje zrakoplova

Klišmanić: U Zračnoj luci Zadar bismo znali da nas netko ometa laserima

Autor: Marina Vlakić

25.08.2023. 19:02
Klišmanić: U Zračnoj luci Zadar bismo znali da nas netko ometa laserima

Foto: Luka Jeličić



U prethodne dvije godine u Republici Hrvatskoj zabilježeno je ukupno 59 slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina, a taj se trend nastavlja i u 2023. gdje je zaključno s 30. srpnjem zabilježeno već 18 novih slučajeva.


Laserske su zrake najčešće korištene u blizini Zračne luke Zadar, čak 41 posto svih prijavljenih događaja u periodu od 2021.-2023. Slijede Zagreb 19 posto, potom Dubrovnik i Split 12 posto te Osijek 10 posto posto, priopćeno je u četvrtak iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (HACZ).


Komentirajući ovo priopćenje HACZ-a o ugrožavanju sigurnsoti zračnog prometa upotrebom laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina u Zračno luci Zadar kažu kako nemaju nikakvih saznanja o tome.


ZL Zadar nije obaviješten




Da se tako nešto zaista događa, u Luci napominju kako bi o tome imali nekih informacija, službenih ili neslužbenih, međutim nikakvu obavijest o tome nisu dobili, kaže nam direktor ZL-a Zadar Josip Klišmanić.


– Znali bismo da nas netko ometa na ovakav način, ali do mene takva informacija nije došla, niti o tome imamo ikakvu dojavu, kaže Klišmanić.


Oni koji se bave ovako opasnim stvarima svjesni su toga da im prijete visoke novčane kazne, pa čak i zatvor, jer ugrožavaju sigurnost putnika i posade zrakoplova kojom bljesak lasera odvlači pažnju. Međutim, potreba za ovakvim manipulacijama u nekih je jača od odgovornosti, pa ne slušaju niti apele Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.


Poznat je i slučaj mještanina Velog Iža protiv kojega je čak podignuta optužnica zbog ometanja zrakoplova laserom i koji će i sudski biti procesuiran, unatoč tome što je ovo radio ne iz hobija nego, kako je kazao, ne mogavši više izdržati buku vojnih aviona iznad njihova otoka.


Iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo upozoravaju kako je ugrožavanje zračnog prometa najizraženije tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, pri čemu se izvor laserskih zraka, prema tvrdnjama pilota, nalazi u bližoj okolici aerodroma.


Odvlačenje pažnje pilota


Usmjeravanje zrake prema zrakoplovu ili samoj pilotskoj kabini može rezultirati odvlačenjem pažnje pilota, jakim bljeskovima na vjetrobranskom staklu, mogućnosti zasljepljenja te nekontroliranim reakcijama pilota.


– Upravo stoga ovakve radnje, odnosno samo usmjeravanje laserske zrake prema zrakoplovu, namjerno ili nenamjerno, bez posljedica koje se mogu okarakterizirati kao fizičke ozljede, nasilje i drugo predstavljaju ozbiljno ugrožavanje sigurnosti leta zrakoplovom, ističu u HACZ.


U velikom broju država prisutan je rastući trend namjernog ili nenamjernog usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu, a Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo u suradnji s MUP-om istražuje takve događaje i pokreće mjere za detekciju konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu.


Posljedice za počinitelje mogu biti novčane kazne u visini od 5.000 (664 eura) do 15.000 kuna (1990 eura) odnosno, u slučaju kvalifikacije događaja kao kaznenog dijela protiv sigurnosti opće opasnom radnjom, kazna zatvora od šest mjeseci do pet godina, navodi se u priopćenju HACZ-a.