Foto: S. DRECHSLER
Početkom tjedna u Rijeci je svečano obilježeno uvođenje Helikopterske hitne medicinske službe (HHMS). Helikopterske baze smještene su na Braču, Krku te u Zagrebu i Osijeku. Treba tome pridodati i baza u Dubrovniku, koja je uspostavljena 2016. godine. No, s obzirom na to da je adekvatan radijus od najviše 80 kilometara u krugu baze – to je, drugim riječima, zona koju se može pokriti u okviru zlatnog sata – ispostavlja se da su nepokriveni ostali čitava Zadarska županija, dobar dio Šibensko-kninske županije, Lika, središnji dio Slavonije i sjeverno Međimurje. Zlatni sat je, valja napomenuti, međunarodni medicinski standard koji nalaže da se osobe kojima je ugrožen život unutar sat vremena dopreme do bolnice jer im se, u tom slučaju, šanse za preživljavanje povećavaju za 30 do 50 posto.
Prihvat helikoptera na otoke
Nakon desetljeća čekanja na uspostavu HHMS-a, više od 62 milijuna eura težak projekt se konačno počinje realizirati, no ne ide sve glatko. Osim što je dio teritorija RH ostavljen bez pokrivenosti HHMS-om, usluga helikopterske hitne medicinske službe non stop je dostupna samo u Splitu i Rijeci, dok će se iz baza u Osijeku i Zagrebu polijetati samo preko dana. Na te manjkavosti upozorava skupina udruga i inicijativa koja je prije desetak dana pokrenula potpisivanje peticije. Koalicija udruga u zdravstvu (KUZ), udruga Helikopterima liječnici pomažu (HELP), udruga Otočni Sabor, udruga »Hitna 194 uživo« i Inicijativa »Moja Hrvatska 2030«, od Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva zdravstva traže dva dodatna helikoptera i djelovanje HHMS-a 24 sata dnevno. Njihovu je peticiju do sada potpisalo skoro 1500 ljudi, a jedan od pokretača, predsjednik Udruge Otočni sabor, Denis Barić, kazuje da će se potpisi skupljati do formiranja Vlade te ističe da su po sadašnjem projektu nepokriveni ostali svi zadarski i šibenski otoci.
– Novoj ćemo Vladi predočiti cijeli naš prijedlog, a tražimo da svi građani imaju jednak pristup medicinskoj skrbi. Nakon pokretanja peticije počelo se govoriti se da je u planu raditi bazu u Zadru, ali kada? Uostalom, gdje će se graditi? Velika je razlika hoće li to biti u Zračnoj luci Zemunik, hoće li to biti Gaženica… Treba razmišljati i o tome jesu li naši otoci spremni za prihvat helikoptera, kazuje Barić.
Prvi specijalizirani medicinski helikopteri prilagođeni prijevozu hitnih pacijenata već su poletjeli u prve intervencije, a Barić ističe da je nužnost postojanja ovakve službe već potvrđena kroz pilot projekt. Za otoke je, kaže, helikopter neophodan, čak i uz novih šest brzih brodica u floti za pružanje hitne medicinske skrbi.
– Ovakva služba na otocima znači mogućnost boljeg razvoja turizma, jer stranim turistima znači puno da na otocima imaju pristup adekvatnoj zdravstvenoj skrbi. Ali jako je važna i za domicilno stanovništvo. Uz brodove, koji su isporučeni, helikopteri bi za jednu stepenicu digli zdravstvenu skrb na otocima, kazuje Barić.
Demografska mjera
Ističe, pri tom, da na brodici koji isplovljava iz Gaženice ne dolazi liječnik i medicinska sestra, nego ih brodica »kupi« po putu, što automatski produžuje vremenski period zbrinjavanja pacijenta.
U peticiji se traži dodatan helikopter na obali, za područje Šibenika, Zadra i Gospića, a drugi na kontinentu (auto-put – Slavonski Brod). Tek bi se sa sedam helikoptera, tvrde, osigurala jednaka dostupnost ove medicinske usluge za sve stanovnike RH.
– Uspostava HHMS značajna je za lokalno stanovništvo, ali i za brojne turiste koji takvu službu imaju u svojim državama i smatraju je neophodnom za zdravstvenu sigurnost. Ujedno, ova služba ima veliki značaj za dostupnost zdravstvene zaštite za starije stanovništvo i demografska je mjera na ruralnim područjima kao i na slabo naseljenim otocima, poručuju u peticiji.
Valja napomenuti da je u sve četiri baze na javnom je natječaju odabrana ista talijansko-španjolsko-hrvatska zajednica ponuditelja, a ugovori su planirani za razdoblje od sedam godina. Bazu u Dubrovniku, s druge strane, nastavlja održavati Ministarstvo unutarnjih poslova.
No potpisnici peticije poručuju da im nije prihvatljiv ustroj nove hitne helikopterske medicinske službe koncipiran na ovaj način, s letačkim aktivnostima ugovorenim za razdoblje od sedam godina, nakon kojeg će se razmotriti je li ovo optimalan model te po potrebi mijenjati položaj baza i drugih elemenata ove službe.
– Na ovaj način imamo ponovo ‘pilot projekt na sedam godina’ a ne, već sada, optimalno i funkcionalno rješenje, ističe se u peticiji.
najnovije
najčitanije
KK Zadar
Hvalevrijedan potez
Pavle Marčinković otpisao potraživanje prema KK-u Zadar
Crna Kronika
NESREĆE
U prometnim nesrećama u Zadru ozlijeđeni pješaci, završili u bolnici
Ostali sportovi
Prva ŽMNL
Prva pobjeda Dasiadda, utiha Fortune protiv KB-a
Hrvatska
OCJENE
TripAdvisor: Hrvatska s razumnim cijenama i iskustvima vrijednih novca
Footopis
cilj ostvaren
Vatrena misija u Ligi nacija bila je uspješna: Posebno su impresionirali igrači ‘iz drugog plana’
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja