Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Slavlje raznolikosti

Dvije talijanske tvrtke svake godine objavljuju kalendare koji imaju kultni status

Autor: Sanda Milinković

22.12.2022. 07:19
Dvije talijanske tvrtke svake godine objavljuju kalendare koji imaju kultni status

Foto: Lavazza

Lavazzin jubilarni 30. kalendar potpisuje fotografkinja Alex Prager i u fokus stavlja emocije, a Emma Sumerton za Pirelli je pak osmislila koncept zvan »Ljubavna pisma muzi«



Postoji mjesto koje je uvijek otvoreno, mjesto gdje razlike ljude čine jedinstvenima. Uđite i pogledajte – uvodne su riječi promotivnog videospota Lavazza kalendara za 2023. godinu kojim poznata kompanija nastavlja tradiciju dugu 30 godina.


Njihov prvi kalendar snimio je fotograf Helmut Newton u Parizu, a kalendarom se željela reflektirati strast za kavom na iskren i provokativan način, što se postiglo crno-bijelim fotografijama na kojima su glavnu riječ vodili modeli Simonetta Gianfelici i Barbara Borghesi.


Slavni modni fotograf Newton toliko je oduševio prvim kalendarom da mu je pripala čast snimiti i onaj za 1994. Tada je za lokaciju odabrao Monte Carlo i snimio niz fotografija kojima su glavna okosnica bili strast, erotika i vitalnost.


Spajanje snova




Trideset godina kasnije Lavazza je zaokrenula smjer od puke erotičnosti prema erotičnoj uključivosti, nastavljajući i dalje prikazivati strast prema kavi i životu senzualnim fotografijama i snimkama.


»Ljudi poput tebe uvijek će na vratima moći pročitati – da, otvoreni smo!«, glasi poziv u promotivnom videu koji naglašava poruku bijelim tiskanim slovima na crnoj pozadini ne bi li ostavila što snažniji učinak.


Nakon poruke videosnimka u prvi plan stavlja separe iz prošlosti u koji ulazi kauboj, a zatim se kroz kadrove izmjenjuju svakojaka lica: od pantomimičara i vojnika do likova koji izgledaju kao da su sa šalicom Lavazza kave doputovali iz osamdesetih.


Posebno zanimljiva je scena koja iz separea i disko-kluba vodi u beach bar gdje se ispod slamnatih suncobrana druže izrazito nabildani tamnoputi muškarac, vremešni bijelac, koji je toliko izgorio na suncu da mu se ocrtavaju linije majice po tijelu, te nekoliko dama koje sjede za stolom i uživaju u prizoru.


– Postoji mjesto gdje se ljudi mogu okupiti spontano i gdje su svi dobrodošli, a to mjesto je kafić. Gosti nisu samo gosti, oni su i glumci koji igraju glavnu ulogu u svojim pričama. U trideset godina Lavazza kalendara ispričali smo svačiju priču. Od 1993. do 2023. godine spojili smo snove i stvarnost oko šalice kave.


Za Lavazzu kafići su metafora za idealan svijet gdje svaki pojedinac može biti ono što želi i osjećati se kao kod kuće. Uz izdanje koje potpisuje fotografkinja Alex Prager i sloganom da smo otvoreni, želimo ponoviti slobodu misli i ekspresije i podsjetiti svakoga da je Lavazza upravo to – otvorena od 1895. godine, kazala je povodom izlaska novog kalendara Francesca Lavazza.



Američki mit


Prager je objasnila da joj je misija bila »napraviti nešto« po pitanju humanosti u svijetu koji je potpuno nepouzdan i prolazi kroz stalne promjene.


– Htjela sam istražiti načine na koje su se ljudi povezivali kroz prošlost i kako se to odražava na nas danas. Komunikacija je univerzalan način rješavanja problema i shvaćanja svijeta, spaja nas u situacijama koje su nam izvan kontrole i dozvoljava nam vidjeti svijet iz perspektive ljubavi i dobrote jednih prema drugima, kazala je Prager.


Pritom je istaknula da su bez obzira na različite pozadine, etnicitet, dob, religiju ili političko stajalište, emocije kod svih jednake i ono što ujedinjuje ljude u njihovoj različitosti.


– Američki mit je gotov. Ali još uvijek volim sretne završetke, dodala je fotografkinja koja je u 12 fotografija šalicu kave provela kroz nepogrešiv stil fotografiranja: njezin prepoznatljivi post-pop koji se savršeno stopio s nadrealnom atmosferom Hollywooda pedesetih.


Lavazza je u povodu okrugle obljetnice na svojoj mrežnoj stranici objavila i interaktivnu igru čija je svrha pronalaziti skrivene detalje na fotografijama. Šest tzv. »easter eggs«, odnosno »uskršnjih jaja« nalazi se na isto toliko fotografija, a svakim pronalaskom i klikom odlazite na jedno od Lavazzinih putovanja koje je posvetila desetogodišnjoj problematici održivosti.


Treća fotografija u igrici prikazuje isječak iz novog kalendara, a »uskršnje jaje« skriveno je na stolu u obliku menija. Kada ga pronađete i kliknete, vratit ćete se u 2019. godinu kada je Lavazza lansirala, a Ami Vitale snimila kalendar naziva »Good to Earth«.


Bio je to kompleksan projekt zbog kojeg je fotografkinja proputovala šest država diljem svijeta zajedno sa šest umjetnika čiji je zadatak bio prisjetiti se nevjerojatnih priča o konzervaciji i zaštiti Zemlje kroz njihov rad. Rezultat je šest fantastičnih priča u kojima je priroda postala besmrtna umjetnost zahvaljujući jedinstvenim fotografijama Vitale.


Fotografkinja Alex Prager, Foto: Lavazza


Pirellijeva oda


Spominjući kultne kalendare ne možemo zaobići onaj Pirellijev, a i u toj tvrtki su se u 2023. također odlučili za temu raznolikosti. Australska fotografkinja Emma Sumerton osmislila je koncept zvan »Ljubavna pisma muzi« u obliku serije portreta koji odaju počast ženama koje su je inspirirale. Kalendar je sniman na ulicama Londona i New Yorka, a krasi ga 14 modela i ukupno 28 fotografija.


Primjerice, »Fotografkinja« je Guinevere van Seenus, poznata po ljubavi prema fotografiranju. Sasha Pivovarova odabrana je za »Slikaricu« jer je Sumerton zaključila da izgleda kao da slika samu sebe, zbog čega je zidove seta za snimanje oslikavala svojim bohemianskim radovima.


Fotografkinja Emma Sumerton i model Lilla Moss, Foto: Pirelli


I ostale su žene dobile svoje uloge, pa je glazbenica, manekenka i glumica Cara Delevingne postala »Izvođačica« koja zabavlja publiku, dok je iskrena oko vlastitih životnih borbi. Karlie Kloss je »Tehnološka genijalka« koja je osmislila tečajeve kodiranja za djevojke, a Ashley Graham je »Aktivistica« koja je pozirala na kauču u skulpturiranom oklopu.


Bella Hadid postala je »Vila« koja o sebi otkriva samo ono što želi da znate, a Lauren Wasser je »Sportašica« fotografirana u gotovo pa mjesečevom krajoliku poput kraljice vanzemaljaca spremna za bitku. Adut Akech je »Sanjarica« koja utjelovljuje poetičnost vlastite izazovne životne priče, ADwoa Aboah je »Kraljica« čije kraljevsko držanje vješto pokriva unutarnje bitke koje podnosi s izrazitom elegancijom. Lilla Moss je »Vidovnjakinja«, Emily Ratajkowsi »Pisac«, Kaya Wilkins »Glazbenica«, »He Cong« »Kadulja«, a Precious Lee je »Pripovjedačica« čije riječi prate putovanje kroz sve medije, uključujući i film.


Cara Delevingne u Pirellijevom kalendaru za 2023., Foto: Pirelli


– Na mojim fotografijama granica između uloge koju modeli imaju i onoga što zaista jesu nije jasno definirana, pa se sve spaja i stvara magični realizam, kazala je fotografkinja.


Osobni pristup fotografkinje Sumerton naišao je na pohvale modela koje su iskustvo snimanja i suradnje opisale kao magično, sanjivo i u nekim trenucima vrlo emotivno.


Hrvatske tragedije

»Ne spajamo«, »Za koga sam ja dizao kat« i »Moram ugasit klimu na uzbrdici« neki su od izraza koje ste zasigurno čuli ili rekli. Tradicionalno nezadovoljstvo što praznik ne pada u petak ili ponedjeljak, pa se zbog toga neće moći »spojiti« više neradnih dana uz vikend, žalopojka starijih generacija koje su »dizale kat kuće« sinovima koji nikako da se skrase ili su se skrasili negdje drugdje, te »gašenje klime na uzbrdici« rezervirano za gotovo sve vozače starijih automobila, samo su neki od kultnih domaćih izreka koje možete pronaći u kalendaru »Hrvatske tragedije«.