Utorak, 21. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

OSVRT

KASKADER: Zabava za brzi zaborav, ali i krajnji respekt

Autor: Ivica Perinović

30.04.2024. 08:45
KASKADER: Zabava za brzi zaborav, ali i krajnji respekt

Foto: Kaskader



Već desetljećima ili bolje rečeno, od samih začetaka filmske industrije, kaskaderi su bili ‘neopjevani heroji’ Hollywooda koji su spremno i pod cijenu vlastita života ‘uskakali’ u pogibeljne situacije sve kako bi određeni filmski prizori izgledali što atraktivnije i napetije, no prosječni gledatelji bi u konačnici umjesto tih ‘nevidljivih’ dublera upamtili samo glumačke zvijezde. Dobar dio tih istih zvijezda kao i ostatak holivudske ‘klike’ već godinama bezuspješno pred ‘Akademijom’ pokušava lobirati da se pod planetarno poznatu filmsku nagradu Oskar konačno uvrsti i kategorija za najbolje kaskadere, ali to za sad još nismo dočekali. Unatoč očiglednom zanemarivanju ovog vještog i za određene žanrove izuzetno značajnog zanata, Hollywood je kroz svoju bogatu prošlost u više navrata za centralne aktere svojih filmova prometnuo upravo likove kaskadera, a jedan od najreprezentativnijih primjera je popularna TV serija ‘’Kaskader’’ (izvorno, ‘’The Fall Guy’’) iz 1981. koja je više od četiri desetljeća kasnije konačno dočekala i svoju djelomičnu istoimenu filmsku adaptaciju.


Zanimljiva radnja


Iskusni holivudski kaskader Colt Seavers (Ryan Gosling) jedan je od najboljih u industriji i primarno je zaposlen kao dubler velikoj akcijskoj zvijezdi Tomu Ryderu (Aaron Taylor-Johnson). Na setovima snimanja Colt se povezao sa snimateljicom Jody Moreno (Emily Blunt) i njihova odnos je s vremenom postajao ozbiljniji, sve dok se Colt prilikom snimanja jednog opasnog prizora nije gadno ozlijedio. Godinu i pol kasnije, Colt radi na parkingu jednog restorana te je prekinuo sve veze s filmskim svijetom, uključujući i Jody. Ona je u međuvremenu pak dobila priliku za režiranje svojeg prvog visokobudžetnog igranog filma, no glavna zvijezda, Tom Ryder, se već danima ne pojavljuje na setu i studijski čelnici zbog razvučene produkcije prijete gašenjem projekta. Znajući kako još uvijek nije prebolio svoju staru ljubav, zabrinuta producentica Gail Meyer (Hannah Waddingham) se za pomoć obrati Coltu uvjerivši ga kako ga Jody treba na setu, a istovremeno ga angažira da pokuša pronaći nestalog Rydera. Naivni Colt pristane, no uskoro dozna kako stvarna situacija i nije baš onakva kakvom je očekivao.


O filmskoj adaptaciji u uvodu spomenute serije u Hollywoodu se govorka gotovo petnaest godina i oko tog projekta su se vezivala brojna slavna imena uključujući i najvećeg kaskadera među glumcima, legendarnog Toma Cruisea, ali konkretni dogovori o snimanju su počeli tek negdje 2020. kad se režije prihvatio najkompetentniji čovjek za takvu tematiku, David Leitch. Za one koje ne znaju, Leitch je karijeru u ‘tvornici snova’ započeo u drugoj polovici 90-ih upravo kao kaskader i koreograf, kasnije i redatelj akcijskih sekvenci, a nerijetko je u takvim filmovima znao i glumački uskočiti ispred ekrana kroz manje epizodne uloge. Globalnu pozornost publike na sebe je privukao 2014. kad je s Chadom Stahelskim korežirao prvi nastavak, kasnije će se pokazati, mega uspješne akcijske franšize ‘’John Wick’’. Uslijedila je potom akcijsko špijunska ekstravagancija ‘’Atomic Blonde’’ potom i ‘’Deadpool 2’’ i Leitch je postao prava žanrovska ‘faca’. Postoji li stoga bolji kandidat za režiju ove filmske ode kaskaderima? Čisto sumnjam.




Valjalo je uz provjereno redateljsko ime angažirati i dovoljno sposobnog, ‘napumpanog’ i šarmantnog glavnog protagonista, a unatoč negodovanju nekih, to je u konačnici ispao Ryan Gosling koji je izuzev glumačkog angažmana, projektu ‘priskočio’ i kroz svoju producentsku kuću. Prije negoli netko od vas baci prvi kamen osude nemojmo zaboraviti kako je Gosling tijekom uspješne karijere već tumačio kaskadera/vozača u jednom od ponajboljih filmova posljednjih dva desetljeća, ‘’Vožnji’’ Nicolasa Windinga Refna, odnosno da je sam izvodio većinu vratolomija s motociklom u krimi trileru ‘’Grijesi očeva’’, kao i neke poprilično opasne scene u Netflixovom hitu ‘’The Gray Man’’. Zadovoljni? Režija i gluma (tu dakako uključujem i uvijek pouzdanu Emily Blunt, Aarona Taylora-Johnsona, ali i neodoljivu pojavu psećeg glumca Jean-Clauda) su dakle pogođeni. Što onda ne štima? Scenarij, naravno.


Scenarističke rupe


I dok je radnja originalne istoimene TV serije pratila kaskadera koji je za svoj kruh paralelno zarađivao i kao lovac na ucjene, ovdje se nimalo smislenom nije pokazala odluka da Goslingov Colt Seavers ‘igra’ i superšpijuna. Znam da ovakav tip filmova iz radnje često isključuje faktor logičnosti, no određene scenarističke rupe ovdje su nerijetko razmjera pravog gigantskog kratera. Ipak, neću suviše cjepidlačiti. Koktel akcije, suludih vratolomija, komedije i romanse dovoljno je dobar kako bi zaboravili na besmislenu premisu, a to se dokazalo i tijekom projekcije kad god bi promotrio onu šačicu gledatelja u kino dvorani kako se vidno raspoložena cereka pojedinim, manje-više uspjelim gegovima u filmu. Leitch je već dovoljno iskusan redatelj koji dobro zna kad valja kroz brojne reference i interne fore (op.a. palac gore) naglasiti ‘prave’ prizore i njegovo majstorstvo je najnaglašenije upravo kroz akcijske prizore kojih srećom ne manjka, dok je sve ostalo uglavnom dovoljno pitko i blesavo kako publika ipak ne bi u određenom momentu počela zijevati od dosade. Red šaketanja i ludiranja, red romantičnog gugutanja, red pokušaja povezivanja nesuvisle radnje i tako ukrug.


’’Kaskader’’ vam se nakon gledanja zasigurno neće predugo zadržati u sjećanju, ali vjerujem kako određeni momenti ipak hoće. Tu prvenstveno mislim na suludo dobru izvedenu sekvencu prevrtanja automobila s kojom je usput rečeno i službeno ‘skinut’ Guinnessov rekord, nebrojena padanja, skakanja, tučnjave i automobilsku jurnjavu, a upravo to i jest razlog nastanka ovog filma. ‘’Kaskader’’ je prije svega osmišljen kao ljubavno pismo ovom opasnom i često podcijenjenom zanatu koji bi s prekomjernim uvođenjem CGI efekata, a uskoro i AI tehnologije, lako mogao postati i prava relikvija nekih ljepših filmskih vremena.