30 C°

osvrt na "izazivače"

Svaki poen, kapljica znoja i razbijeni reket nose težinu

Autor: Ivica Perinović

20.05.2024. 21:37
Svaki poen, kapljica znoja i  razbijeni reket nose težinu

Prije negoli u nadolazećim danima zauvijek ‘ispari’ s programa domaćih kina, odvratit ću vam pažnju na ‘’Izazivače’’, posljednji redateljski trijumf provokativnog talijanskog autora Luce Guadagninonea. Prije par godina, slavni Talijan (op.a. svi su vjerujem čuli barem za njegovu gay dramu ‘’Call Me By Your Name’’) nas je očarao, mnoge i užasnuo, kanibalističkom romansom ‘’Kosti i sve’’, a sad nam ‘servira’ jednu novu neuobičajenu ljubavnu priču ili bolje rečeno – vrtlog, čija se radnja odvija na i oko teniskih terena. Jeste spremni za meč u kojem je glavni trofej jedna od najvećih glumačkih zvijezda današnjice? Krenimo!

’Vatra i led’

Patrick Zweig (Josh O’Connor) i Art Donaldson (Mike Faist) najbolji su prijatelji koji suvereno osvajaju juniorske teniske turnire kao tandem ‘Vatra i led’, a kad su pokorili i juniorski ‘US Open’ u parovima, odlučili su se ‘počastiti’ gledanjem finalnog meča za djevojke u kojem je istaknuti favorit višestruka osvajačica ‘Grand slam’ turnira, Tashi Duncan (Zendaya). Uz besprijekornu igračku tehniku, Tashi ih već na prvi pogled osvoji i svojim izgledom te se dečki odluče kasnije pojaviti na njezinoj sponzorskoj zabavi.

Premda inače imaju različit ukus kad su u pitanju djevojke, Tashi je obojici upala u oko zbog čega je pozovu da im se kasnije pridruži na piću u njihovoj zajedničkoj sobi. Suprotno očekivanjima, ona se uistinu pojavila i trojka započne verbalno poigravanje koje završi klinčom trostrukog ljubljenja.

To je za Tashi, pokaže se, bila tek uvertira u višegodišnju igru koja će rezultirati odnosima, propalim i uspjelim karijerama, prekidima veza i prijateljstava, rivalstvom, brakom i preljubima i na kraju mečom koji će odlučiti tko je krajnji pobjednik višegodišnjeg ljubavnog trokuta.

I dok su proteklih dva desetljeća tematski slične, ali u konačnici posve drugačije, teniske filmske romantične priče poput ‘’Wimbledona’’ (2004.) ili ‘’Borbe spolova’’ (2017.) prvenstveno odisale pitkim humorom i pomalo patetičnom romansom, ‘’Izazivači’’ su jedan pravi seksualni ‘innuendo’ obilježen majstorskom režijom, fantastičnom glumom i životnom simbolikom.

U vremenima pustih pokreta koji evociraju određenim puritanističkim ozračjem, filmski autori i producenti su postali sve oprezniji po pitanju realizacija ‘škakljivih’ projekata, no ne i Luca Guadagnino. ‘’Izazivači’’ u cjelini možda i ne povlače za sobom kontroverze kakve je primjerice izazvao njegov uvodno spomenuti hit ‘’Call Me By Your Name’’ (prisjetite se samo prizora s breskvom), ali svakako aludira na određene stvari.

Originalna priča

Scenarij Justina Kuritzkesa (inače suprug redateljice Celine Song čiju ste briljantnu ljubavni dramu ‘’Prošli životi’’ također nedavno mogli gledati u kinima) prvo se našao na famoznoj holivudskoj ‘crnoj listi’ (tamo u pravilu završe vrhunski scenariji koje s teškoćom pronalaze producente), no srećom nije dugo skupljao prašinu pošto su se za njega zainteresirali producenti slavnog ‘MGM’ studija koji su režiju ponudili… pa znate već kome.

Guadagnino je u toj naizgled maloj i simpatičnoj sportskoj romansi pronašao savršen materijal s kojim će ispričati krajnje originalnu ljubavnu, ali i životnu priču troje mladih ljudi čiji se životi isprepletu unutar i izvan teniskih terena. Pomislit će neki kako ih u materijalu koji odiše uzbuđenjem očekuje i hrpa golotinje i vrućih scena seksa, no Guadagninu nisu niti trebale kako bi gledatelje doveo u krajnju ekstazu.

Njegov glumački tercet predvođen nikad uvjerljivijom Zendayom stvorio je krajnje opipljivu kemiju te nas je s lakoćom ‘usisao’ u jednu vrsno kreiranu atmosferu prijateljstva, rivalstva, dominacije i ljubavi. Skačući radnjom iz prošlosti u budućnost i obrnuto, Guadagnino nam otkriva njihovu povezanost, strasti i opsesije kao i mane i vrline.

Višegodišnji prijatelji su iznenada postali pravi rivali, no ne zbog sportskih dostignuća već djevojke koja ih doslovno vrti oko malog prsta. Patrick se prvi uspio othrvati njezinoj manipulaciji i tu je situaciju spremno iskoristio Art. Kad je zbog teške ozljede bila prisiljena napustiti igračku karijeru, Tasha nije mogla do kraja ostaviti i tenis.

Osjećaj pobjeđivanja i kontrole je zadržala kroz Arta kojem je postala trenerica, kasnije i životna partnerica, dok je Patrick s druge pak strane nastavio tratiti svoj igrački i životni potencijal.

Kronika ljubavnog trokuta

Kad ih je sudbina nakon mnogo godina ponovno spojila kroz jedan posve nebitan ‘challenger’ turnir, ulozi su postali daleko veći negoli se to isprva mislilo. Ovako posebnu kroniku ljubavnog trokuta Guadagnino je začinio i fantastično snimljenim, režiranim i montiranim prizorima tenisa, ali i sveprisutnom simbolikom.

Poput publike na tribinama, kao gledatelji se nalazimo u stanju krajnje napetosti naglašenom maničnim ritmom nabrijane tehno glazbe proslavljenog skladateljskog dua Reznor /Ross. Svaki poen, kapljica znoja i razbijeni reket nose svoju težinu i nije uistinu teško zavoljeti ovaj film. Kako bi stvari bile dodatno zakomplicirane, posve je očigledno kako Patrick i Art gaje i neke druge uzajamne osjećaje osima samog prijateljstva i kako film polako odmiče kraju, kontrola iz Tashinih ponovno prelazi u njihove ruke.

U ovom trenutku pred nama se do kraja godine smiješe još deseci naslova zvučnih autorskih imena i ‘’Izazivače’’ ne mogu smjestiti na sam vrh najboljih ostvarenja koji će se ili su se pojavili u kinima (i šire), ali svakako vas mogu uputiti na njegovo gledanje jer vjerujem kako nećete ostati razočarani viđenim.