Srijeda, 30. listopada 2024

Weather icon

Vrijeme danas

23 C°

KADROVI PRIRODE

Na Muraju izložba zadarskog fotografa Aleksandra Bonačića

Autor: Antonia Vodan

31.07.2024. 18:51
Na Muraju izložba zadarskog fotografa Aleksandra Bonačića

Foto: Arif Sitnica



Zadarski fotograf Aleksandar Bonačić, koji je za svoj dugogodišnji rad prošle godine dobio nagradu struke Tošo Dabac, počastio je svoje sugrađane još jednom izložbom umjetničke fotografije. Izložba koja nosi naziv »Zadarska riva u zagrljaju mora« postavljena je na Bedemima zadarskih pobuna, u sklopu obilježavanja sedme godišnjice upisivanja zadarskih bedema na listu UNESCO-ve svjetske baštine.


Autor otkriva kako se radi o specifičnoj izložbi čije lice i naličje obuhvaćaju dvije različite tematske cjeline.


Dvije u jednoj


– Ovo su dvije izložbe u jednoj. S jedne strane imamo motive zadarske rive, a s druge strane nalazi se izložba »Sva lica mora«. Ustvari, meni je ova kombinacija ispala jako zanimljiva i dobra. Ovdje ima 30 fotografija: 15 fotografija rive i 15 lica mora.




Ove fotografije su nastajale kroz nekih desetak godina. To su moje probrane fotografije za ovu izložbu. Hvala Bogu, materijala ima pa mi nije bio problem tu naći i rivu. Ovih lica mora ima još.


To je bilo zamišljeno kao izložba od jedno 45 ili 50 fotografija gdje je svaka ta grafika mora drugačija: ima drugačije vibracije, drugačiju energiju, govori Bonačić te nam otkriva kako se ova izložba uklapa u manifestaciju Zagrli Zadar, kojom se obilježilo sedam godina od upisa zadarskim bedema na UNESCO-vu listu.


– More grli Zadar i obnovili smo rivu, što je jedan stoljetan projekt jer ne znam kad će se ona ponovno obnavljati na taj način, ja sam, stoga, smatrao da bi bilo dobro da to obilježimo nekom izložbom. Iz Grada su pokazali zanimanje pa smo na kraju realizirali ovo na bedemima, otkrio je autor.



Valja istaknuti i kako je današnji prostor rive nekada pripadao obrambenom sustavu Zadra te da je u strukturu rive utkana građa nekadašnjih gradskih zidina. Taj danas oku skriven materijal povezuje rivu sa zaštićenim fortifikacijskim sustavom.


S obzirom na dvojaku prirodu izložbe, upitali smo fotografa je li mu draže stvarati fotografije koje tematiziraju rivu ili mnogostruka lica mora, no autor odbija povući tu vrstu granice u svom kreativnom procesu.


– Ne mogu na to odgovoriti. Svaka fotografija koja je fotografirana napravljena je radi nečega. Nema sad tu draže mi je ovo ili ono. Fotografiram i Velebit, fotografiram sve ono što mi privuče pažnju. Sve mi je to na istoj razini.


Mislim da svaka fotografija govori za sebe, ali meni je jedna od dražih fotografija »Beskrajan dan«, otkrio je naš sugovornik čiji je modus operandi specifičan, budući da svoje fotografije imenuje i prije njihovog nastajanja.


Fotografija i njen prigodan naziv čine tako nedjeljivu cjelinu koja često u gledatelju evocira humor i simpatije. Pomno odabrani naslovi u kombinaciji s vizualnim aspektom djela šalju kompletnu poruku. Primjerice, Bonačić se znalački igra riječima i naslanja se na dalmatinski diskurs imenovavši fotografiju koja prikazuje galebe u pokretu »Ulet«.


No, kako je ova izložba postavljena na turističkom punktu, bilo je potrebno nazive prevesti na engleski jezik, a u tom pothvatu autor i suradnici neplanski su dali svoj obol leksiku engleskog jezika.



Inspiracija


– U 90 posto slučajeva je to tako: da prvo vidiš situaciju pa ti je odmah u glavi i taj naziv. Zato i fotografiram. Ovdje smo imali jedan, ajmo reći, tehnički problem: prevesti te moje izmišljene riječi na engleski jezik. Glumica Mia Zara Burčul nam je tu uskočila, pošto je ona govornik engleskog jezika.


Mislim da smo uspjeli to jako dobro složiti i čak smo izmislili par novih engleskih riječi, kazao je Bonačić te priznao kako je za njega inspiracija momentalna stvar, neovisna o njegovim naporima.


– Kad uzmem aparat i kažem »idem sad nešto slikati«, obično ništa ne bude od toga. Ali kad šetaš samo s aparatom, uletiš u tu neku zonu pa od ničega napraviš zanimljivu fotografiju. Ne mogu reći da ja crpim inspiraciju od nekud, to samo dođe, otkrio je autor koji uočava detalje koji nerijetko promiču neistreniranom oku laika.


Pokazuje nam tako deblo koje je bilo u fokusu njegove fotografije »Ježeva kućica« jer ga je spomenuti motiv asocirao na scenu iz kultne slikovnice.


Bonačićev jedinstven pristup stvarnosti i njegova sposobnost da objektivom uhvati posebno u svakodnevnom zasigurno su mu pribavili simpatije, kako struke, tako i javnosti. Oni koje je njegov rad posebno dojmio mogu fotografije nabaviti u galeriji Liliput na Poluotoku, dok će ostali još neko vrijeme imati priliku, dok šeću Murajem, uživati u prikazima rive i mora zamrznutim u vremenu.