Foto: FURIOSA
Između svih redaka koje sam ispisao ove godine, niti jedni mi neće biti dragi poput ovih koje upravo čitate. Dugih devet godina čekanja konačno je ovih dana stiglo kraju. U kina je stigao visokooktanski cirkus apsolutnog šampiona akcijskog žanra, proroka postapokaliptičnog žanra, celuloidnog dirigenta simfonije ludila i adrenalina. Da, dame i gospodo, u kina nam je dojurila Millerova posljednja motorizirana rapsodija, ‘’Furiosa: Pobješnjeli Max saga’’! Za one koji još nisu upoznati s pričom ovog prednastavka, dozvolite mi da vas prosvijetlim.
Nuklearna kataklizma
Nakon što je planetu Zemlju opustošila nuklearna kataklizma, ostale su tek pojedine oaze s pitkom vodom i agrikulturom, a jedna od njih je i ‘Zeleno mjesto mnogih majki’ smješteno negdje u Australiji. Tamo s majkom Marie (Charlee Fraser) obitava i djevojčica Furiosa (Alyla Browne), snalažljiva i smjela curica koja se jednog dana odluči suprotstaviti nekolicini zalutalih bajkerskih razbojnika iz horde Dementusa (Chris Hemsworth), njihovog lucidnog ratnog vođe. Bajkeri otmu djevojčicu, majka je pokuša osloboditi, no u konačnici uspije tek izazvati Dementusov bijes i odmazdu. Furiosa iznenada postaje siroče, a istovremeno i Dementusova mezimica.
Kružeći pustinjskom pustoši, Dementus i njegova vojska ološi nalete na jednog ‘ratnog dečka’ koji ih odvede do Citadele, mjesta s nepresušnim izvorom vode i ostalim resorima kojim upravlja Immortan Joe (Lachy Hulme). Dementus pomisli kako će ga s lakoćom pokoriti, no pokaže se kako Immortan i njegovi fanatici nisu lak zalogaj. Dementus nakon tog neuspjeha ipak uspijeva preuzeti obližnji ‘grad goriva’ i potom dogovori primirje s Immortanom uz trgovinsku razmjenu. Dio te razmjene bude i malena Furiosa. Kroz nadolazeće godine, Furiosa (Anya Taylor-Joy) postane iskusna ratnica i vozačica, a u tome joj uvelike pomogne vozač Immortanovog ‘ratnog kamiona’, Pratetorian Jack (Tom Burke). Furiosa čitavo to vrijeme planira osvetu i povratak u rodno mjesto, ali nešto će se pitati i Dementusa.
Već iz poduljeg sinopsisa mogli ste lako zaključiti kako ovaj prednastavak popularne sage ima daleko veći narativ od ostalih i kako se u njemu uz neke već poznate (Immortan Joe, The People Eater, Rictus Erectus, prije svih) vrzma i podosta novih likova. Miller je ovaj svijet (ne računajući izvornu trilogiju s Melom Gibsonom) uz pomoć scenarista Nice Lathourisa gradio punih petnaest godina i gotovo su svi likovi, čak i neki krajnje sporedni, u tom procesu dobili svoju pozadinsku priču. Prvotno je Miller ‘’Furiosu’’ htio snimiti paralelno s ‘’Divljom cestom’’, prvo kao igrani, zatim i kao anime prednastavak, no zbog prezahtjevne produkcije se od te ideje na kraju odustalo. ‘’Pobješnjeli Max: Divlja cesta’’ je 2015. osvojio publiku i kritiku, kasnije i Oscare osvojivši čak šest zlatnih kipića i svi su tražili još!
Osvježavanje franšize
Ne bi bio fer kad bi izostavio spomenuti kako je bilo i podosta onih koji su Milleru zamjerili što je u ‘’Divljoj cesti’’ voljenog Maxa nauštrb Furiose prometnuo u ‘drugu violinu’, no mišljenja sam kako je taj zaokret bio nužan za osvježavanje franšize. Uostalom, nije li Max ‘svoju’ priču imao tek u prvom filmu, a kasnije je kao usamljeni ratnik upadao u tuđe? Bilo kako bilo, Furiosa je zahvaljujući fantastično napisanoj i od strane neodoljive Charlize Theron odglumljenoj roli postala nova ikona postapokaliptične pustoši i Miller je zaključio kako je tako intrigantan lik ipak zaslužio prednastavak koji će nam otkriti njezin ratnički put. Ovaj put je karakterizacija likova pomnije razrađena i mistika je ostala po strani, a to je tek jedna od inovacija u nastavku koji uspijeva izbjeći zamke vlastita ponavljanja.
George Miller i Nico Lathouris naravno nisu Truman Capote i Dalton Trumbo da bismo ‘’Furiosu’’ pamtili po dojmljivim dijalozima i pričom većom od života, ali svakako se posvetila pažnja većem dijelu likova i povezivanju franšize, kao i sporadičnim ‘homage’ trenutcima izvornih filmova. Uvelike inspiriran Leanovim povijesnim spektaklom ‘’Lawrence od Arabije’’, Miller nas obavija nepreglednim oblakom pustinjske prašine, ovaj put dakako izazvanim tutnjavom nabrijanih motocikala i suludih automobilskih kreacija, a tu dolazimo do prave umjetnosti. Po stranu sad sve priče, pomno razrađene psihološke karakterizacije likova, ideja ženske emancipacije i vidljive metafore, ‘’Furiosa’’ je prvenstveno spektakl koji dozu Millerovog kreativnog ludila podiže na posve nove razine.
Veliki meštar akcije je svjestan medija u kojem stvara i ne želi suviše vremena tratiti na ‘spori hod’ priče, pogotovo ne u filmu koji je sinonim za brzinu i adrenalin. Frenetičnog ritma i suludih prizora ne manjka još od uvodnog poglavlja (da, dobro ste pročitali, ‘’Furiosa’’ je podijeljena u poglavlja), no petnaestominutna sekvenca napada na ‘ratni kamion’ je nešto što će vam rastvoriti usta do poda i raširiti zjenice do maksimuma. Ta petnaestominutna akcijska rapsodija savršena je kombinacija koreografije, glume (Anya Taylor-Joy u filmu možda i ima tek tridesetak linija teksta, ali njezina fizička gluma nadmašuje i onu spomenute Theron), režije, montaže, glazbe (Tom Holkneborg AKA Junkie XL je ponovno zaslužan za frenetičnu glazbenu pozadinu) i kaskaderskih vratolomija, da bi filmu samo zbog nje podijelio sva moguća znana i neznana filmska priznanja. Da, Miller i na pragu osmog desetljeća života i dalje pršti dječački zanesenjačkom energijom, uz koju se i njegove tri puta mlađe kolege mogu pokriti ušima od srama.
Čista religija
Osobno sam gotovo cijeli svoj život veliki filmski fanatik, ali niti jedna franšiza, a njih hvala Bogu ne manjka, me nije učinila sljedbenikom kao što je to učinila ova. Možda sam kao pripadnik X generacije bio ‘blagoslovljen’ erom u kojoj su redom izlazili filmovi poput ‘’Ratnika podzemlja’’, ‘’Blade Runnera’’, ‘’Terminatora’’ ili ‘’Indiane Jonesa’’, ali ‘’Pobješnjeli Max’’ serijal je za mene čista religija i apsolutno kreativno ludilo kojem se vraćam više negoli bilo kojem drugom filmu. Mogao bih u ovom trenutku pisati o ‘’Furiosi’’ još satima, ispisati stranice i stranice dojmova, njezina metaforičkog, estetskog i filmskog značenja, spomenuti i da se u njemu skrivaju neki neočekivani cameo nastupi i detalji od kojih boli glava, kako je Hemsworth pružio možda i svoju najbolju izvedbu u karijeri ili da je Miller konačno raširio ruke i prigrlio CGI efekte, ne zaboravivši pritom i na one praktične, ali mogu samo za kraj podvući kako je ‘’Furiosa’’ žanrovsko remek-djelo koje morate pogledati na što većim ekranima, odnosno, u kinima. Uz što veću gledanost, postoji i veća mogućnost da nas Miller nastavi očaravati svijetom kojeg je desetljećima brižno gradio, a ono je paradoksalno gledajući u svoj svojoj ružnoći, predivno!
najnovije
najčitanije
Košarka
Kvalifikacije za EP
Božić i Smith predvodili Sesarovu družinu do važne pobjede kontra Bosne i Hercegovine
Košarka
Službena potvrda
Pep Guardiola produžio ugovor s Manchester Cityjem
Svijet
otkrio putin
Rusija ispalila hipersoničnu raketu na Ukrajinu kao upozorenje Zapadu
Plodovi zemlje i mora
korisni savjeti
Preporučuje se obaviti jesensku gnojidbu tla
Zadar
crpna postaja maestral
Odvodnja uputila javni poziv stanovnicima dviju zadarskih ulica
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Kultura
Alba Miočev
Mlada zadarska slikarica osvojila Grand Prix: “Bitno je da svaki dan uđem u atelje, čak i ako ne slikam…”
Županija
TUŽNI ODLAZAK
VIŠE OD BRODA Šarini su živjeli s ‘Princem Zadra’: ‘Godinama smo radili s njim, živjeli, dizali…’
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
POTPORE