![Tko bolje vozi, čovjek ili računalo? Novo istraživanje razbilo mnoge predrasude](https://zadarskilist.novilist.hr/wp-content/uploads/2024/06/andraz-lazic-lcirqLKB8B4-unsplash-1024x683-1-792x495.jpg)
Foto: Ilustracija / Foto Andraz Lazic on Unsplash
Mohamed Abdel-Aty i Shengxuan Ding sa Sveučilišta Središnje Floride u Orlandu su detaljno analizirali okolnosti preko 37 tisuća udesa u prometu, a u 2100 slučaja su u udesu sudjelovala vozila s visokim stupnjem ili potpunom samostalnošću, dakle „vozilo“ je računalo.
Iako neki podaci u nesrećama koja su se dogodila nisu potpuni, dovoljno je elemenata po kojima nedvojbeno mogu utvrditi: računalo je bolji za upravljačem od čovjeka, prenosi Deutsche Welle.
Što pokazuje direktno sučeljavanje?
Najčešća predrasuda su udesi vozila s pješacima: tu se vjeruje kako samo čovjek za volanom može naslutiti „što misli“ učiniti pješak čak i u njegovoj ludosti i nepažnji i kako će bolje reagirati. Ne, nije točno: kad je čovjek bio za volanom, 15% udesa je bilo s pješacima, kod udesa s računalom – 3%.
U 20% „ljudskih“ udesa je posve očito bilo kako vozač očito ne gleda i uopće ne razmišlja o stanju u prometu, što se računalu ne može dogoditi. Isto tako u direktnom sučeljavanju – sudar „običnog“ s autonomnim vozilom u čak tri četvrtine slučajeva krivo je bilo vozilo s čovjekom za upravljačem.
Kod vožnje autocestom se slobodno možete pouzdati na računalo – i pogotovo po magli. Čovjek u okolnostima takve smanjene vidljivosti vidi cestu najviše petnaestak metara pred poklopcem motora, senzori računala stotinjak metara i tako je s računalom čak sedam puta manje udesa. Kod kiše i drugačijeg ponašanja vozila na cesti na tri udesa s čovjekom će biti dva udesa s računalom.
U ovome je čovjek ipak bolji
Okolnosti gdje će čovjek ipak biti bolji su udesi kod skretanja i u uvjetima gdje senzori automobila još „ne vide“ dovoljno jasno – u sumrak i u zoru. Stručnjaci procjenjuju kako „inteligenciju“ računala treba još naučiti snalaziti se u tim okolnostima, no tu je problem: programerima treba više pravih udesa da bi poučili računalo.
No analitičarima ovog sveučilištima je dodatni problem – i čovjek i računalo u današnjim automobilima voze zapravo previše dobro. Statistički, mogućnost udesa je tek na svakih 100 tisuća prijeđenih kilometara tako da se i udesi događaju samo u izuzetnim okolnostima.
Ljudskim vozačima će se svakako dopasti i konstatacija kako će računalo prije napraviti kompletnu glupost u prometu: blokirat će vozilo hitne pomoći ili nečiji slobodan izlaz na cestu jer “ne shvaća” čitave okolnosti zbivanja u prometu.
“Pokret otpora” autonomnim vozilima
U San Franciscu već postoji i pravi “pokret otpora” autonomnim vozilima. Jedna udruga biciklista na poklopac motora im voli stavljati prometni tuljac: sa takvim pilonom “pred nosom” kamere, računalo potpuno poblesavi – i auto se neće više pomaknuti s mjesta.
Ali zaključak ipak jest: „Temeljem rezultata modela procjene, moguće je zaključiti da su visoko automatski sustavi vožnje zbog svoje objektnog prepoznavanja i izbjegavanja, preciznog upravljanja i boljeg donošenja odluka u većini scenarija sigurniji su od vozila upravljanih ljudima“, piše u ovom istraživanju, prenosi Deutsche Welle.
najnovije
najčitanije
Tenis
TJEDAN IZ SNOVA
Duje Ajduković u polufinalu protiv velikog Nadala
Zadar
društveni izazovi
Uskoro premijera predstave ‘Kamo idemo, tata?’ u Kazalištu lutaka Zadar
Kultura
'NIŠTA NIJE ISTO'
U Zadru objavljena zbirka Davida Cortésa Cabána
Svijet
izraelski premijer
Netanyahu nije sretan presudom ICJ-a: ‘Nikakva lažna odluka u Haagu neće izokrenuti povijesnu istinu’
Zadar
đir salonima
Kozmetičari sve traženiji. Provjerili smo što je trenutno najpopularnije među Zadranima
Županija
prekrasna oaza
[FOTO] Na Ugljanu otvoren luksuzni resort vrijedan 40 milijuna eura. Evo tko je bio na otvorenju
Županija
HŽ INFRASTRUKTURA
Kreće izgradnja željezničke obilaznice mjesta Bibinje duge gotovo osam kilometara!
Hrvatska
PROMJENA VREMENA
Stiže kraj toplinskog vala koji traje već dva tjedna, evo kada
Hrvatska
VRUĆINA POPUŠTA
Na kraju smo dugog toplinskog vala, ali stižu novi problemi: Evo što nas čeka idućih dana
Zadar
grmljavinsko nevrijeme