Srijeda, 28. veljače 2024

Weather icon

Vrijeme danas

19 C°

FENOMEN CHATGPT

Umjetna inteligencija diže mogućnosti varanja u školama i fakultetima na novu razinu

Autor: T.I.

24.04.2023. 12:12
Umjetna inteligencija diže mogućnosti varanja u školama i fakultetima na novu razinu

Foto: iStock/NL



Početkom ove godine američka platforma za online učenje Study napravila je istraživanje na više od 1000 učenika i 100 nastavnika kako bi ispitala njihove metode učenja, odnosno uporabe novih tehnologija kao asistencije. Rezultati su iznenađujući, više od 89% učenika reklo je da su koristili ChatGPT za pomoć pri izradi domaće zadaće.


ChatGPT je chatbot alat za komunikaciju baziran na tehnologiji umjetne inteligencije. ChatGPT je „istreniran“ odnosno naučen gomilom informacija, pa jezični model može odgovoriti na pitanja i pomoći ljudima da sastave e-mail, napišu esej ili…domaću zadaću.


Očito je da se primio vrlo brzo s obzirom da je prototip u funkciju pušten prije manje od pola godine, u studenom 2022. godine, i odmah privukao pozornost svojim detaljnim objašnjenjima i artikuliranim odgovorima u mnogim područjima znanja.




Kao takav, postao je odlično pomagalo za nove generacije učenika koji žele izbjeći svoje obaveze. Kako je bit domaće zadaće da učenici nešto nauče i steknu vještine kritičkog i kreativnog razmišljanja u odgovaranju na pitanja, ChatGPT koji posao istraživanja, pronalaska odgovora i pisanja zadaće/eseja napravi umjesto učenika ili studenta, čini medvjeđu uslugu i njemu i obrazovnom sustavu u cjelini.


Doduše, onaj tko želi varati, učinit će to na ovaj ili onaj način. Umjetna inteligencija će samo zamijeniti prirodnu, ali tuđu inteligenciju. Dosad su spretni, ali lijeni ili podkapacitirani učenici ili studenti primjenjivali neku vrstu „outsourcinga“ tako da su plaćali drugima da im napišu zadaću, test, esej, seminare.


Ovakvo varanje u učenju, nazovimo to tako, kazneno je djelo u 17 američkih država, ali kako je prije nekoliko godina pisao New York Times, kazne su zapravo vrlo rijetke i blage. Nadalje, to je siva zona u kojoj je teško dokazati je li netko nešto napisao sam ili mu je napisao netko drugi.


Sad će s ChatGPT, odnosno umjetnom inteligencijom varanje biti još teže dokazivo. Doduše, postoje i tehnologije za detektiranje tekstova, jesu li generički ili originalni, ali redigiranje ili potpuno preuređivanje eseja koji je napisala umjetna inteligencija i dalje se čini kao lakši posao nego ga pisati iz nule.


Nadalje, postoji i krajnja opcija da se ChatGPT zabrani u obrazovnim ustanovama kao alat, ali akademska zajednica i dalje igra na kartu poštenja i morala, pa fakulteti poput uglednog Yalea radije zasad izdaju uputstva kako iskoristiti dobre strane umjetne inteligencije i prepuštaju profesorima hoće li i kako ChatGPT biti korišten u njihovim učionicama.


Razloga za brigu imaju, ali ne pretjeranog jer istraživanja pokazuju da je moralni kod američkih studenata vrlo visok, u SAD-u na ispitima prema posljednjim podacima vara samo 4,8 posto studenata što je daleko ispod svjetskog prosjeka od 67,8 posto.


S druge strane, zapravo ne moraju  brinuti ni odgovorni u hrvatskom obrazovnom sustavu jer kod nas teško može biti gore. I bez ChatGPT-a čak 80,9 posto hrvatskih studenata vara na ispitima i čak njih 87,3 plagira u pisanju seminara i diplomskih radova!


Postoji još jedna strana ove priče o umjetnoj inteligenciji kao alatu u učenju ili varanju kod učenja, zavisi kako se uzme. Pojava ChatGPT-a nije samo revolucionalizirala i digla na novu razinu zaobilaženja obaveza učenika i studenata, nego je mnogima izbila i prihod iz ruku.


Tako online magazin „Rest Of World“ donosi priču o obrazovanim, a siromašnim mladima u Keniji, svjetskoj prijestolnici „ghostwritinga“, odnosno pisanja iz sjene za američke učenike i studente. Kenija je centar ovog ilegalnog biznisa iz nekoliko jednostavnih razloga. Jedan od službenih jezika je engleski, obrazovni sistem u zemlji je vrlo dobar, a zemlja siromašna s malo prilika za obrazovane ljude da zarade pristojan novac.


U središtu priče je 27-godišnji Collins iz Nanyukija u centralnoj Keniji koje svoje znanje već skoro cijelo desetljeće prodaje američkim studentima. Od „akademskog pisanja“ kako u Keniji eufemistički nazivaju ovu vrstu prevare, uspijevao je zarađivati između 900 i 1200 dolara na mjesec.


Pisao je eseje i seminarske radove po narudžbi od američkih studenata iz raznih područja od psihologije do ekonomije, Ne samo to, studenti su mu davali lozinke, tako da je online rješavao testove, pa i pismeno komunicirao s profesorima koji nisu ni sanjali da se dopisuju s nekim tko je 13 tisuća kilometara daleko.


No, sreća mu je u posljednje vrijeme okrenula leđa. U ovoj godini mjesečni prihodi su mu se gotovo prepolovili. Pripisuje to meteorskom usponu ChatGPT-a koji će besplatno odraditi posao. I očito će s napretkom ove vrste umjetne inteligencije jednostavno biti izbačeni iz posla.


Collins se toga boji, no neki drugi Kenijci koji se bave istim poslom smatraju da potreba za „akademskim pisanjem“ neće nestati, da će se s uporabom ChatGPT-a tek smanjiti. S druge strane, vide iz svoje perspektive prednosti ChatGPT-a jer će i njima umjetna inteligencija pomoći da brže i točnije odrađuju svoje zadatke naručene od američkih studenata.