
Foto: Kyodo/REUTERS
U pažljivo izglačanoj odori i s bijelim rukavicama, 22-godišnja Hazuki Okuno ukrcava se u repliku japanskog superbrzog vlaka kako bi još jednom prošla stroge protokole koji stoje iza besprijekornog rada japanske institucije koja će u utorak napuniti 60 godina.
Brzi vlakovi Shinkansen počeli su prometovati između Tokija i Osake 1. listopada 1964. i tako najavili novo doba putovanja željeznicom u Japanu, koji je nakon poraza u Drugom svjetskom ratu izrastao u gospodarsku velesilu.
Vlak-metak, kako ga zovu, sastavni je dio nacionalnog gospodarstva i načina života i stoga je njegovo održavanje blistavo čistim, točnim i bez nesreća ozbiljan posao.
Nijedna žrtva u 60 godina
U prvoklasnom centru za obuku osoblja na 10 katova, Okuno je vikala s prozora i signalizirala imaginarnim kolegama, ostavši hladnokrvna kad je videozaslon na peronu prikazao putnika kako mlatara zaglavljen u vratima.
Tvrtka JR Central, koja upravlja željeznicom, obuku opisuje “intenzivnim obrazovanjem” budućih strojovođa i ostale posade vlaka.
“Hvala vam na vožnji”, kaže Okuno vježbajući pozdrav putnicima uz naklon.
Gotovo četvrt milijuna putnika vozi se svaki dan na liniji Tokio-Osaka, najprometnijom u mreži Shikansena. Vlak kreće svakih pet minuta.
JR Central kaže da Shikansen nikada nije imao nesreću koja je rezultirala smrću ili ozljedom, u zemlji u kojoj su potresi, tajfuni i obilan snijeg česte pojave.
Sigurnost je “naš glavni prioritet”, rekao je za AFP Daisuke Kumajima, službenik za odnose s javnošću.
Manje od minute kašnjenja
S linijama koje se protežu cijelom zemljom, najveća brzina Shinkansena od 320 kilometara na sat više nije najbrža u svijetu, ali aerodinamični nos i prostrani interijer ostaju simbol japanskog inženjerskog umijeća i pažnje posvećene detaljima.
Superbrzi vlak također je nezaobilazna turistička točka i važan dio pop kulture.
Pedatntni čistači vlak održavaju blistavim izvana i iznutra. U nekim zemljama zbog kašnjenja vlakova nema dovoljno vremena za takvu pripremu, ali o tome u Japanu ne moraju brinuti.
Na cjelokupnoj mreži brzih vlakova prosječno kašnjenje je manje od minute. Rast gradova duž linija kojima Shikansen prometuje pokazuje njegov utjecaj na gospodarstvo u Japanu, gdje je poslovanje licem u lice vrlo važno.
Imao je, međutim, ulogu u ubrzavanju depopulacije u ruralnom Japanu.
“Ljudi bi radije živjeli u velikim gradovima… a zatim koristili Shinkansen da odu i posjete rođake u manjim gradovima ako im je potrebno”, kaže stručnjak za japansku željeznicu Christopher Hood.
U Japanu je lako je uzeti Shinkansen zdravo za gotovo.
Ali kad Japanci putuju u inozemstvo, posebice u Europu ili Sjedinjene Države, “ubrzo shvate da je Shinkansen ipak malo poseban”, kaže Hood.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
ZIMSKI UVJETI
STIŽE PROMJENA VREMENA Sutra se očekuje susnježica i snijeg, HAC poziva vozače na oprez
Nogomet
POSTAVA VATRENIH
Ovako bi mogla izgledati postava Hrvatske protiv Francuske: Jedan igrač bi mogao biti iznenađenje
Plodovi zemlje i mora
RIBOLOVNA PROGNOZA
Dalmatinska zima pokazuje svoje pravo lice
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
IMPRESIVAN ULOV TEA MAKSIMOVIĆA: ‘Moj najveći lubin do sad! U istom danu ulovio sam dvije ribe…’
Županija
U ispunjenom Domu kulture Kali
Autorska pjesma Zbora mladih Kali: Održana promocija pjesme ‘S tobom ljubav pobjeđuje’
Županija
JEDINSTVENE NA TRŽIŠTU
Posjetili smo tvrtku koja proizvodi mobilne kućice: ‘Kada govorimo o cijenama, najbolje kućice koštaju…’
Županija
nastavak suđenja
Vlasnik Tri Bartola o atmosferi pri gradnji crpke: “Bili su agresivni, kao da smo mi došli zapaliti Vir”
Županija
DAN NAKON
Stanovnike cijele Zadarske županije uznemirio jaki potres: ‘Kad je zatreslo, doživjela sam šok…’
Županija
"Vir za sve"
Predstavljena koalicijska lista za virsko Vijeće, Frane Vučetić kandidat za načelnika
Županija
POSLJEDICE POTRESA