Do sada sam imala 22 samostalne izložbe. Ovo je po redu 23. Od skupnih izložbi istaknula bih održane (priređene) u Zadru, Šibeniku, Zagrebu, pa susjednoj Bosni i Hercegovini – u Sarajevu, potom više u Italiji, Trstu, Padovi, Anconi, Milanu, zatim u Češkoj i malo u Makedoniji. Ovu prigodu koristim da bih zahvalila našem kolegi, dugogodišnjem predsjedniku Udruge, akademskom kiparu Konstantinu Kostovu, koji nam je omogućio naše prezentiranje u gore navedenim zemljama. Ne smijem zaboraviti ni Bugarsku, mi smo odlazili njima, oni su dolazili nama
U Benkovcu u prostoru Multimedijalne gradske knjižnice u tijeku je izložba pod nazivom “Žedno more”, autorice Senke Radić, likovnog pedagoga (u mirovini). Izložba je postavljenja 4. kolovoza i potrajat će do 7. rujna. Osim što je radila kao predavač u zadarskim osnovnim školama, bila je mentor na Višoj pedagoškoj pri Filozofskom fakultetu. Stalni je član Hrvatskog društva likovnih umjetnika Zadar, ranije Hrvatskog akademskog društva likovnih umjetnika Zadar (HADLU). Utemeljitelj je poznate slikarske skupine “Art-forum” koju su činili likovni pedagozi: Petar Franulović, Boris Žuža, Ljubica Duić… Svoje prve radove u ukoviru “Art-foruma” izlagali su u Caffe-galeriji “Sveti Dominik”. Kao članica Društva likovnih pedagoga Zadar prednjačila je u osnivanju “školskog likovnog salona”, koji je započeo djelovati 1994. godine. Iste godine u čast Dana Hrvatske državnosti bila je priređena njihova prva izložba. Uz đake osnovnih škola Županije i grada Zadra: OŠ Kruno Krstić, OŠ Šime Budinić, OŠ Stanovi, OŠ Petar Preradović, OŠ Šimun Kožičića Benje, OŠ Stjepan Radić Bibinje, OŠ Valentin Klarin Preko, OŠ Privlaka… svoje radove prikazali su i zadarski likovni pedagozi: Dragica Lukin, Dragica Rašić, Ulješka Belamarić, Nada Peraić, Petar Franulović, Boris Žuža, Đano Martinović, Zvonimir Maštrović, Ljubica Mitrović-Duić, Senka Radić, Marija Višić-Guina. Sudjelovala je na više skupnih izložbi, kako u domovini, tako i u inozemstvu. Priredila je dvadesetak samostalnih izložbi. Zamolili smo autoricu izložbe Senku Radić za razgovor.
Motiv izložbe “Žedno more” je domaći krajolik (kamen, more) koji prestavlja sastavni dio Vaše osobnosti. Recite nešto više o tome?
– Ja sam dijete kamenoga grada (Šibenik). Rođena između kamena i živjela cijeli život između kamena. Kad bih otvorila prozor vidjela bih more. More je moja opsesija. To je zajedništvo. To je dio mene. To je beskrajna ljubav. U mom djetinjstvu riva je predstavljala žilu kucavicu. Oko nje i na njoj događale su se zanimljive stvari, tako da sam u slobodno vrijeme u doba mojih školskih dana sjedila na rivi i promatrala je. Ta riva koja je “rasla” inspirativno je djelovala na mene, posebice što je u Drugom svjetskom ratu bila srušena. U mojim radovima i dalje dugo vremena bila je neiscrpni izvor. Uvijek mi je more dolazilo u svim mogućim varijacijama, u svojoj mirnoći, mreškanju morske površine ili u svojoj zahuktalosti (podivljalo more). Mene je more veselilo u svakoj prigodi. Upravo zahvaljujući motivu mora uspjela sam stvoriti u svojim radovima sklad svjetla i tame. Tako u takvom tonskom rasponu od suzdržanog kolorita do razbuktalog, moj slikarski rukopis postao je prepoznatljiv. Kad zaronim ugledam zanosni sedef i mnoštvo komplementiranih sekvenci. Svi ti oblici, plošni, trodimenizionalni, stopljeni su u fluidni pejzaž koji stvara bogatu dinamiku.
Nadahnuće u moru i kamenu
Posebice me madahnuo kamen, koji neprekidno mijenja oblik i strukturu svoje površine. Kamen sa svojim detaljima u jednom nadrealističkom tonu (izgrižen od soli) stopila sam u pašku čipku. Ti moji radovi predstavljaju simboličku vezu s otokom Pagom. Takav ciklus stvara jednu simfoniju. S kamenom sam prijateljevala i gore i dolje promatrajući ga u njegovoj ljepoti čvrstog i hrapavog.
Koliko mi je poznato, Vaš vrlo poznati motiv je arhitektura stare jezgre grada Zadra. Je li to točno?
– Da. To je bio ciklus pod nazivom “Zvonici”, koji se “rodio” šetajući Zadrom u predvečerje. Jedno posebno nadahnuće nastalo je kada su zvonik naše zadarske katedrale Sv. Stošije osvjetlili. Bila je to svijetlost koja je stvorila kod mene posebno nadahnuće. Tada sam doživjela poseban ugođaj, te tako zaželjela to zabilježiti. Drugi naši romanički zvonici nisu bili osvjetljeni, stoga sam ih ja osvijetlila u jednom nadrealističkom smislu (kolorit). Radila sam ih na poseban način, koji je kod mene izazivao ljubav i toplinu. Nažalost, oni nisu bili izloženi u adekvatnom prostoru. Nužan je bio veći izlagački prostor.
Jeste li u svom raznolikom i bogatom opusu bili motivirani religioznim motivima?
– Tijekom i nakon Domovinskog rata radila sam takve motive. Žitelji naših gradova i sela molili su krunicu. Naši hrvatski branitelji su “častili” Sv. Antu (najhrvatskiji svetac). Promatrajući svoje sugrađane došla sam na ideju da se okušam i u tome. Nastao je ciklus naslovljen “Križni put”. Dio izloženih radova izazvao je divljenje posjetitelja. Mišljenja sam da sam ovakvu složenu tematiku pogodila i tonski i kompozicijski. Naime, zadovoljila sam kriterije, pravila.
Može se reći da ste skloni više lirskoj apstrakciji, ali i jednoj nadrealističkoj naraciji. Međutim, u Vašim radovima mogu se naći i elementi geometrijske apstrakcije rađene u ekspresionističkom tonu. Što se može reći o tome?
– Moj rukopis je vrlo prepoznatljiv. Česti posjetitelji naših izložbi prepoznaju moj rad. Točno je da sam najviše sklona lirskoj apstrakciji. Kada govorim o lirskoj noti, onda je moj kolorit suzdržaniji (lirska apstrakcija). Kad sam uspjela izbaciti iz sebe nešto snažno, ekspresivno, onda mi je i kolorit tako sanžan. U takvim kompozicijama koristim pastel. Budući da sam veliki ljubitelj poezije takvi moji radovi predstavljaju pjesme u slikama. Na neki način neskromno mogu reći da su moje slike pjesme. Dok sam bila redovni predavač u školi uvijek sam nastojala svojim đacima pročitati pjesmu, e da bi nakon toga mogli se i likovno izraziti. Nisam im zadavala određene motive. Imali su potpunu slobodu u izričaju. U svojim radovima najčešće koristim pastel i ulje. U zadnje vrijeme koristim i akrilik. Vraćam se ulju (slikarskoj tehnici) više puta kad želim dobiti poseban sjaj upravo domaćeg krajolika, moj osnovni motiv more. Tu finoću, miješanje boja i postavljanje boje iznad boje. Tu mogućnost koristim onda da bih postigla prijelaz u pojedinim bojama.
Ispisivanje spontane emocije
Iza mojih radova stoji apstraktno sjećanje na određene stvari, na raznolike situacije, osjećaje, doživljaje. Za apstraktnog slikara slika postaje himnom iz podsvijesnog, jer nastaje tako da se ne zna što će slika dati. To je izravno ispisivanje spontane emocije.
Član ste Hrvatskog društva likovnih umjetnika Zadar, ranije Hrvatskog akademskog društva likovnih umjetnika Zadar (HADLU) Zadar. Sudionik ste i “Školskog likovnog salona”. Kako je došlo do njegovog osnivanja?
– Jesam član sam ove Udruge. Prije nego sam prešla u Hrvatskog akademsko društvo likovnih umjetnika Zadar bila sam član likovne skupine “Art-forum”, koja je osnovana u tijeku Domovinskog rata 1994. godine. Ideja je došla iznenada, sjedeći uz kavu sa svojim kolegama: Petrom Franulovićem, Ljubicom Duić i Borisom Žužom. Uslijedila su naša sastajanja i priređivanje izložbi. Kolega Boris Žuža dao je našoj skupini ime “Art-forum” i tako smo započeli djelovati. Prva naša izložba bila je priređenja u Caffe-galeriji “Sv. Dominik”. Iako Domovinski rat nije završio, mi smo izlagali svoje radove diljem grada Zadra i Županije, posebice u Benkovcu i Biogradu. Učlanivši se u HADLU Zadar članovi “Art-foruma” nastavili su izlagati sami. Na neki način su se otuđili od nas. Zadovoljna sam svojim statusom sada u novije vrijeme u Hrvatskom društvu likovnih umjetnika. Ne želim govoriti o problemima i drugim stvarima unutar Udruge jer to nije moja zadaća. To prepuštam našem predsjedniku Udruge prof. Govorčinu, iako sam član stručnog savjeta. “Školski likovni salon” nastao je zahvaljujući suradnji prof. dr. Antuna Travirke, povjesničara umjetnosti, dugogodišnjeg voditelja Galerije umjetnina, sada redovnog predavača na Filozofskom fakultetu Zadar, Odsjek za povijest umjetnosti (katedra), odnosno na Zadarskom sveučilištu. U tijeku Domovinskog rata skoro godinu dana pripremali smo izložbu đaka osnovnih škola Županije, grada Zadra i pedagoga.
Sudjelovali ste na više skupnih izložbi. Međutim za prirediti samostalnu izložbu dosta ovisi o sponzorima. Postoje li posebni razlozi što se malo uključuju u takve projekte?
– Do sada sam imala 22 samostalne izložbe. Ovo je po redu 23. Od skupnih izložbi istaknula bih održane (priređene) u Zadru, Šibeniku, Zagrebu, pa susjednoj Bosni i Hercegovini – u Sarajevu, potom više u Italiji, Trstu, Padovi, Anconi, Milanu, zatim u Češkoj i malo u Makedoniji. Ovu prigodu koristim da bih zahvalila našem kolegi, dugogodišnjem predsjedniku Udruge, akademskom kiparu Konstantinu Kostovu, koji nam je omogućio naše prezentiranje u gore navedenim zemljama. Ne smijem zaboraviti ni Bugarsku, mi smo odlazili njima, oni su dolazili nama. Samostalne izložbe sam uglavnom organizirala sama.
Kolonije otvorene za sve
U zadnje vrijeme pomogla mi je Zadarska županija, grad Biograd, Benkovac, Obrovac. Uvijek je teško moliti sponzore, tražiti i prostor i novac koji je posebice nedostatan. U tome, točnije (prostor za izlaganje) članovi Hrvatskog društva likovnih umjetnika imaju privilegije. Nakon Domovinskog rata za bilo koju kulturnu manifestaciju odazivalo se dosta sponzora, kako u Domovini, tako i u iseljenoj Hrvatskoj (dijaspori). Bila sam uključena u humanitarne izložbe i aukcije u organizaciji kulturnog društva “Napredak”. Možda je za manji odaziv sponzora razlog što je više kvantitativnog, a manje kvalitetnog.
Spomenili ste “Napredak”, humanitarne izložbe. Što u budućnosti očekujete od novog gradonačelnika Zvonimira Vrančića?
– Nadam se da će to krenuti nabolje, ali kako je vrijeme recesije (u novije vrijeme američki blaži izraz za privrednu krizu) nažalost, ljudi se više okreću manje vrijednim stvarima koje su im bliže i potrebnije od naših likovnih radova. Mogu reći da od gradonačelnika Zvonimira Vrančića očekujem puno. Poznavajući ga tvrdim da će učiniti najviše što može. Mi ćemo biti zadovoljni, naša Udruga, ako pogleda i na nas. Kao što rekoh, uvijek je nedostatan novac za bilo koju kvalitetniju, ali i složeniju manifestaciju ili kulturnu instituciju.
Na kraju razgovora, recite, kako gledate na likovne kolonije?
– Sudjelovala sam i na nekoliko likovnih kolonija i bila sam zadovoljna, u Preku na otočiću Galevcu, Otoku Pagu, Božavi… Koliko sam informirana, one i danas djeluju, u kojima sudjeluju brojni likovnjaci – od onih mlađih do najstarijih. Mišljenja sam da bi bilo vrijeme prestati upotrebljavati i govoriti samo o akademskim likovnjacima na kolonijama, jer su kolonije otvorene za sve koji su zainteresirani. Mogu se uključiti i amateri, premda ja ne volim taj izraz, svi koji žele raditi.
najnovije
najčitanije
Nogomet
NJEMAČKI KLUB
Bayer u problemima s ozljedama, Alonso: Možda i ja zaigram
Nogomet
azijska liga prvaka
Pobjeda Al Nassra, dva gola Ronalda, Brozović nastupio
Svijet
AMERIČKI PREDSJEDNIK
Uoči odlaska iz Bijele kuće, Biden posljednji put pomilovao purice
Hrvatska
razgovor
Plenković razgovarao s Trumpom o bilateralnim odnosima i Ukrajini
Hrvatska
PREMIJER
Plenković: Ne postoje nikakvi ‘tajni letovi’, radi se o provedbi Dublinskog režima
Crna Kronika
strava u slavoniji
Nasred ulice izboden muškarac, preminuo u bolnici
Zadar
U OBJEKTIVU
MODNA ANALIZA Gradske ulice i ove su subote bile pune odličnih street style komada
Županija
kupnja
I ovu nedjelju otvoren određen broj trgovina u Zadru i županiji, donosimo popis
Zadarski prsten
odzvonilo neodgovornima
Kamere i kazne s ciljem zaštite prirode u Vrsima
Zadar
glazbena diva