Foto: Adam VIDAS
Za vladajuće u Zadru i Zadarskoj županiji ovo je zakidanje Zadra od strane centralne vlasti iz druge političke opcije – Za vladajuće u zemlji, u Zadru oporbu, “triježnjenje od megalomanije” i svođenje u ekonomski prihvatljive okvire – Utješno bi trebalo biti što se svi zaklinju u neophodnost dovršetka projekta, što znači pristanišnu zgradu luke
Gaženica je, ponovno, u žiži interesa Zadrana i međuodnosa Zadra i Vlade RH-a. Kako su pred nama lokalni izbori, a najveći investicijski projekt ovog područja – šepa, čini se i gubi dijelove, nema sumnje da će se uz niz drugih dodataka, priča nastaviti i voditi do prepucavanja na relaciji Zadra i državnih vlasti, s refleksijama na odnos HDZ-a i SDP-a.
“Puzajući”, svojevremeno kao mogućnost najavljen, negativni scenarij završne faza projekta Trajektne luke Gaženica, dobio je potvrdu u odgovoru ministra Siniše Hajdaša Dončića u jednim dnevnim novinama.
Terminal po postojećem projektu – otpada?!
Po tome treća faza čija je centralna stvar – terminal luke, dakle upravno-pristanišna zgrada sa svim potrebnim sadržajem i smještanjem službi u formi i na način ugovoren prije šest godina – otpada!
Moguće je da će se izgraditi po postojećem planu – ako se pojavi zainteresirani koncesionar – koji bi ubuduće upravljao lukom i poslom u njoj, a koji bi bio voljan investirati u njezino ovakvo dovršenje? Teško, i za sad nikako.
Ili da se odustane od postojećeg projekta (idejni projekt radio je Niko Bašić), krene u narudžbu novog projekta usmjerenog na skromnije i jeftinije zdanje. To će posao otegnuti za nekoliko godina. I postavit će pitanje raskida li se time ugovor s Europskim investicijskom bankom i Njemačkom razvojnom bankom o kreditu. Ako da, s kakvim posljedicama, odnosno kolike će penale platiti država zbog toga? Može li se odustati od dijela već osiguranih sredstava i ubuduće vraćati samo potrošeno?
I što sad?
Svojevremeno nam je za biogradskog nautičkog sajma ministar Hajdaš Dončić kazao da je otkazivanje nerealiziranog dijela ugovora moguće bez bitnih troškova.
No tko će i pod kakvim uvjetima u odnosu na ove iznimno povoljne kredite, tada kada se prođe cijele procedura, osigurati nova sredstva?
Na sva ta pitanja u Zadru nema odgovora.
Ključni je trenutak očito bio natječaj za treću fazu, dakle dovršenje te pristanišne zgrade. Umjesto očekivanja da se eventualno nešto uštedi, u odnosu na izvorno planirana sredstva, navodno su stigle ponude koje premašuju 50 milijuna eura. Sve do tada postojala je nada da će moguće na natječaju stići “štedljivije” ponude, jer navodno je u dosadašnjim dvjema složenim fazama ušteđeno 40-ak milijuna eura. Ova cijena pokopala je volju Ministarstva da, makar otežući, dovrši projekt po planiranom.
No istovremeno pustiti u promet luku bez pristanišne, upravne, terminalne ili kako je god definirali, zgrade nije izgledno. A Ministarstvo pak traži što prije premještanje prometa trajekata iz Jazina u Gaženicu.
Čeka li nas otvaranje Gaženice s prodajom karata, zahodima, carinom i drugim službama, u kontejnerima?
Prevrnuti “tronožac”
Trokut, ili “tronožac”, na kojem je uvelike počivala projekcija dijela budućnosti Zadra čini su: Gaženica, autocesta s brzom spojnom cestom i Poslovna zona Crno. Autocesta i spojna cesta postoje, Zadar je otegnuo Crno, a država oteže i “potkopava” Gaženicu! Temeljna “nosiva noga” ovog tronošca bila je luka i vraćanje pomorskog značenja Zadru.
Ona je potaknuta time što je ovo gotovo jedina luka u koju kamion ili automobil može s autoceste brzom četverotračnom cestom ući u brod bez zastoja. Pri tom proći uz Zračnu luku, preko željezničke pruge uz poslovnu zonu, a kojoj je afirmacija luke trebala dovesti zainteresirane ulagače.
Konture luke postoje. Uskoro će biti moguće i pristajanje jer će lukobrani biti dovršeni. No gdje će se smjestiti službe neophodne za funkciju luke, sadržaji neophodni njezinim korisnicima, prostori koje bi koristili zainteresirani za posao u njoj ili oko nje, to još ne znamo! Vraćanje Zadra moru iz kojeg je pred 3.000 godina niknuo, od lutanja, Bilim i drugim brigovima, putima Murvica, Biograda, Benkovca… potaknut propadanjima Bagata, TIZ-ova, Vinilplastika… ispao je puno teži i mučniji nego li se očekivalo.
najnovije
najčitanije
Zadar
PREČKA ULICA
Palo stablo na automobile, vatrogasci i policija na terenu
Županija
VIŠE TISUĆA LJUDI
[FOTO] Nikad masovnija proslava Praznika rada na Viru
Hrvatska
PORUKA ZA PRAZNIK RADA
Novosel: Tražimo kvalitetnu politiku plaća i plaćanje prekovremenog rada
Nogomet
Slučaj Diarra
Sud Europske unije donio je odluku koja bi mogla izazvati velike promjene u FIFA-inim pravilima o transferima
Zadar
JUG ITALIJE
[FOTO] Zadarski hodočasnici posjetili svetište blaženog Jakova Zadranina
Zadar & Županija
BOGAT PROGRAM
Ne znate gdje za Praznik rada? U Zadarskoj županiji organizirano niz prigodnih događanja
Scena
ČLAN SASSUOLA
OSVOJIO MNOGE JEDNOSTAVNOŠĆU: Reprezentativac Martin Erlić u sretnoj je vezi sa Zadrankom
Zadar
CIJENE SLADOLEDA
Pogledajte kako se kreću cijene kuglice sladoleda na Poluotoku: ‘Možda je to malo puno dati za sladoled…’
Zadar
POTREBA ILI TREND
U Zadru raste broj igraonica i rođendaonica za dječje proslave
Zadar & Županija
PROPALI POGON