Foto: Arhiva ZL
Nešto manje od 200 tisuća eura (199. 084) po listi, odnosno kandidatu, u svakoj izbornoj jedinici, iznos je koji se smije potrošiti na promidžbu za predstojeće parlamentarne izbore, 17. travnja, a iznos se nije mijenjao u odnosu na posljednje izbore.
To konkretno znači da će politička stranka, ili koalicija, koja svoje izborne liste istakne u svih deset izbornih jedinica u Hrvatskoj, na promidžbu ukupno moći potrošiti gotovo dva milijuna eura.
‘Granica’ potrošnje nije se mijenjala u odnosu na onu od prije četiri godine, jedina je razlika što su sada dopušteni iznosi izraženi u eurima, umjesto u kunama.
Pogled unatrag otkriva da se s novim izborima troši više, pa je tako na onima 2016.godine, potrošeno 35, 3 milijuna eura (4, 7 milijuna eura), a na onima 2020. oko 44 milijuna kuna (5, 8 milijuna eura).
Vlastita sredstva i donacije
Parlamentarni izbori se financiraju iz dva izvora, iz vlastitih sredstava i donacija tj. dobrovoljnih uplata građana, obrta, tvrtki u novcu, uslugama i proizvodima, npr. usluga snimanja video spota, hrane za predizborno druženje, kapa , šalovima i sl.
Vlastita sredstva političke stranke su ona koja stranka sa svog središnjeg računa uplati na posebni, za izbore otvoreni račun, a vlastita sredstva neovisne liste su osobna sredstva pojedinaca, kandidata na listi.
Donatori, neovisno jesu li fizičke ili pravne osobe, dužni su primatelju donacije dostaviti izjavu da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom, odnosno lokalnom proračunu ili zaposlenicima.
Za donacije vrijednije od 663,61 eura, donator s primateljem mora zaključiti ugovor i uz njega priložiti ranije spomenutu izjavu, nema li ugovora, takva se donacija mora prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu (DIP), a iznos uplatiti u državni proračun, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Pravna osoba pojedinoj političkoj stranci, koaliciji, neovisnoj listi i kandidatu za promidžbu može donirati najviše 26.544 eura, a fizička, uključujući i obrte, 3.981 eura.
Za aktualne parlamentarne izbore donacije se mogu prikupljati najkasnije do završetka izborne promidžbe, dakle do 15. travnja u ponoć.
Prvo izvješće o troškovima 9. travnja
Izborni sudionici u dva će navrata izvijestiti DIP, a time i široku javnost, o načinu na koji financiraju svoju promidžbu, prvi put sedam dana prije izbora, tj. 9. travnja, a drugi put 30 dana nakon održanih izbora, tj. 17. svibnja.
To znači da će DIP-u dostaviti svoja financijska izvješća na način da će ih unijeti u njegov informacijski sustav za nadzor financiranja, nakon čega će ih DIP objaviti na svojoj mrežnoj stranici prvog radnog dana od dana unosa.
U ‘pokrivanju’ izbornih troškova političkim strankama, koalicijama i kandidatima, ali samo onima koji u konačnici izbore mjesto u Hrvatskom saboru, pomoći će naknada koju će dobiti od države.
Za svako osvojeno zastupničko mjesto, država je spremna dati 17. 918 eura, ukupno 2,76 milijuna eura.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
FINANCIJSKO TRŽIŠTE
Hrvati i dalje više vjeruju bankama nego dionicama. Ulagačke alternative ih baš i ne zanimaju
Hrvatska
DIP
Milanoviću uručeni konačni rezultati izbora, kreće rok od 20 dana za konstituiranje Sabora
Zadar & Županija
JEDNOSTAVAN I JEZGROVIT
Zadarska nadbiskupija ima novi logo, objasnili o čemu se radi
Hrvatska
SVJETSKI DAN PLESA
Tko voli ples večeras je u Gospiću došao na svoje
Hrvatska
REZULTATI
Croatia Airlines u 2023. s 19 posto više putnika i neto dobiti od 2,3 mil eura
Zadar
NAŠ ZADAR
Popularna zadarska stranica oduševila snimkom s vjenčanja: ‘Ne bude li mi ovakav pir, neću se udavat’
Zadar
Fra Andrija Bilokapić
Dobitnik županijske Nagrade za životno djelo: ‘Abortus, transrodnost, eutanazija, sve su to bolesti našega društva’
Crna Kronika
MAKARSKA
Preminula starija žena, policije privela 40-godišnaka koji ju je gurnuo
Zadar
NESREĆA
[FOTO] Nesreća kod City Gallerie, auto se zabio u stup
Moda
analiza subotnjeg đira