Nedjelja, 26. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Slučaj Irine VU

Gdje je pukao lanac? Još se istražuje tko je odgovoran što je jahta ruskog oligarha mirno napustila Hrvatsku

Autor: Marinko Glavan

19.01.2023. 08:40
Gdje je pukao lanac? Još se istražuje tko je odgovoran što je jahta ruskog oligarha mirno napustila Hrvatsku

Foto: Ivo Čagalj/Pixsell



Jahta ruskog oligarha Alishera Usmanova i njegove navodno bivše supruge Irine Viner Usmanove, iako je bila pod zabranom isplovljavanja, zbog sankcija EU-a prema osobama povezanim s režimom Vladimira Putina, napustila je hrvatske teritorijalne vode prije više od tri mjeseca, a nakon mnogobrojnih upita medija na sve odgovorne adrese, iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture jučer su odgovorili tek kako će se “imajući u vidu velik interes javnosti na ovu temu, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o navedenom očitovati do kraja tjedna”.


Proteklog tjedna utvrđeno je da je 35 metara dugačka jahta, unatoč zabrani isplovljavanja, isplovila iz marine u Betini na otoku Murteru, uredno prošla graničnu i carinsku kontrolu kod Dubrovnika, a prema podacima internetskih stranica za praćenje brodova, sve to se odigralo još 6. listopada prošle godine, te je brod tri dana kasnije uplovio u tursku luku Didim, nakon čega mu se gubi svaki trag jer je posada očito isključila uređaje za identifikaciju i pozicioniranje broda.


Pitanja bez odgovora


Ministarstvu mora ovih smo dana, kao i kolege iz drugih redakcija, uputili niz pitanja, od toga tko je i kada izdao zabranu isplovljavanja, jesu li o tome bile obaviještene i ostale službe koje nadziru pomorski promet, u prvom redu pomorska policija i carina, koja je služba bila nadležna za nadzor nad brodom kojemu je izdana zabrana isplovljavanja, tko je upravljao brodom u trenutku napuštanja hrvatskih teritorijalnih voda i koje su moguće sankcije za tu osobu, kao i ključno pitanje, tko je i gdje zakazao po pitanju sprečavanja isplovljavanja broda u međunarodne vode u trenutku dok je bio pod zabranom isplovljavanja. Budući da je riječ o plovilu pod hrvatskom zastavom, zanimalo nas je i može li i hoće li Republika Hrvatska od Turske tražiti zaustavljanje broda ukoliko se on uopće više nalazi u turskim teritorijalnim vodama, a upitno je jesu li o svemu navedenom bili obaviješteni u betinskoj marini i brodogradilištu, u kojima je Irina VU bila do trenutka isplovljavanja.




Sva ova pitanja, kao i brojna druga, zasad su bez odgovora, odnosno da budemo precizni, iz Ministarstva je poslan vrlo šturi odgovor koji prenosimo u cijelosti.


– Navedena jahta koja se nalazila u marini u Betini je temeljem odluke Stalne skupine za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja, čiji je član i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, bila pod izrečenim mjerama zabrane korištenja i isplovljenja. Vezano uz slučaj njezinog isplovljavanja možemo reći da se trenutačno u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture provodi interni nadzor s ciljem utvrđivanja činjenica, okolnosti te mogućih propusta. Imajući u vidu velik interes javnosti na ovu temu, obavještavamo vas da će se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o navedenom očitovati do kraja tjedna, stoji u odgovoru Ministarstva.


O slučaju Irine VU raspravljalo se ovih dana i u Saboru, gdje je premijer Plenković kazao da će odgovorni za njezin “nestanak” biti sankcionirani, iako ni on nije rekao ništa o tome tko je odgovoran i tko u cijelom lancu odgovornosti nije odradio svoj posao kako treba, iako to ne bi trebalo biti teško utvrditi, s obzirom na to da je riječ o brodu koji je bio u hrvatskim teritorijalnim vodama, ploveći pod hrvatskom zastavom, a zabranu isplovljavanja su mu izdale, ili su barem trebale izdati, hrvatske pomorske vlasti.


Slučaj plovila “Royal Romance” koje je bilo privezano u Rijeci

U Hrvatskoj je zabrana isplovljavanja zbog povezanosti s ruskim režimom, prema dostupnim podacima, izdana za ukupno pet plovila. Jedan od najpoznatijih slučajeva je jahta Royal Romace koja je bila na vezu u Rijeci, povezana s ukrajinskim milijarderom Viktorom Medvedčukom, a kojega je Putin namjeravao ustoličiti kao ukrajinskog predsjednika. U tom je slučaju, kako doznajemo, riječka Lučka kapetanija izdala odredbu o zabrani isplovljavanja, o čemu su bile obaviještene lučke vlasti, pomorska policija, carina i svi ostali uključeni subjekti. Kad je jahta premještena iz Rijeke u Trogir, to je učinjeno pod policijskom pratnjom, i to s dugim cijevima na brodu, pa nije bilo nikakve šanse da prilikom isplovljavanja brod napusti hrvatske teritorijalne vode. Prije toga, na brodu su bili “plombirani” svi ključni sustavi, poput kormila i strojarnice. Koliko je poznato, na području Primorsko-goranske županije još je jedno plovilo pod sličnim sankcijama, a riječ je o 15-metarskoj jahti privezanoj u Lošinju.

Lučka kapetanija


Dok se svi redom peru od odgovornosti ili šute o cijelom slučaju, stvari su prilično jasne ili su barem trebale biti jasne. Zabranu ipslovljavanja za jahte u vlasništvu osoba povezanih s ruskim režimom, nakon ruske invazije na Ukrajinu trebala je, prema riječima naših sugovornika iz lučkih kapetanija, marina i lučkih uprava, izdati nadležna Lučka kapetanija, u ovom slučaju ona šibenska, te o tome obavijestiti zapovjednika i posadu broda, kao i druga tijela u pomorskom prometu – pomorsku policiju, carinu, kao i luku u kojoj je brod bio privezan. Kako je Irina VU uredno isplovila iz Betine i još urednije prešla državnu granicu, ostaje nepoznanica.


– Zabranu isplovljavanja, temeljem Obavijesti Ministarstva o provođenju međunarodnih mjera ograničavanja raspolaganja imovinom, trebala je izdati nadležna Lučka kapetanija te o svemu obavijestiti policiju, luku i druge subjekte, kaže jedan od naših sugovornika, postavljajući pitanje je li šibenska lučka kapetanija to učinila i koga pritom je ili nije obavijestila.


Drugi, upućen u poslovanja s velikim jahtama, ističe kako je procedura prelaska državne granice za sve jahte ista kao i za bilo koji drugi brod te da je malo vjerojatno da bi brod uspio proći kontrolu dubrovačke pomorske policije, carine i lučke kapetanije ako je izdana zabrana isplovljavanja.


– Na jahte se odnose propisi o prelasku granice kao i na druge brodove, tako da je vrlo vjerojatno brod imao potrebne papire i da pomorske vlasti nisu bile obaviještene o zabrani, ističe.