Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

Automobil kao statusni simbol

Autor:

10.06.2009. 22:00
Automobil kao statusni simbol


Dacia, koja je poznata po jeftinim modelima, doživjela je najuspješniju godinu od kad postoji na zadarskom području. Ljudi se u ovoj krizi ipak odlučuju za jeftinije modele automobila. Međutim, postoji i klijentela na koju ova kriza ne utječe, oni kojima nije teško izdvojiti dosta novaca za marku, odnosno statusni simbol
Ekonomska kriza koja trese cijeli svijet i koja ne štedi niti jedno područje rada, posebno je pogodila autoindustriju.
 Diljem svijeta zatvaraju se tvornice, otpuštaju se radnici, a pad proizvodnje i prodaje automobila samo je dio problema s kojima se proizvođači svakodnevno susreću.
Novi automobili “na ledu”
Ikona američke autoindustrije General motors 1. lipnja proglasila je stečaj koji će biti treći po veličini u američkoj korporativnoj povijesti, nakon kolapsa investicijske banke Lehman Brothers u rujnu 2008., i telekomunikacijskog diva WorldCom godine 2002.
U sklopu stečaja s preustrojem GM planira zatvoriti 11 tvornica i još tri pogona, te otpustiti čak 21.000 radnika!
Financijska kriza počela je prisiljavati autoindustriju da smanji proizvodnju automobila, što isprva nije izravno utjecalo na Hrvatsku. Međutim, proizvođači automobila najprije su počeli otkazivati narudžbe velikim dobavljačima, a u daljnjem rezanju troškova zahvatili su i naše autotržište. Iako Hrvatska nije velik igrač na tome tržištu, globalna financijska kriza ipak nas nije zaobišla.
Postala je očita onda kada se moglo primijetiti kako oni koji su posljednjih godina “ludovali” za novim automobilima, počinju zaobilaziti autosalone u širokom luku.
Upravo zbog svega navedenog trgovci su se domislili raznim načinima privlačenja kupaca kako bi poboljšali prodaju. Proveli smo istraživanje u kojem smo nazvali veće autokuće na zadarskom području te smo ih pitali je li i kako globalna kriza utjecala na njihovo poslovanje. Gotovo svi autosaloni koje smo kontaktirali rekli su kako im je prodaja pala, te da se prodaju jeftiniji modeli automobila. Ipak, uočava se i jedna zanimljivost, a to je da se premium klasa automobila prodaje kao i prije, pa čak i bolje.
Niže cijene
 – Prodaja nam je dosta pala, oko 30 – 40 posto i zbog toga pokušavamo kupce privući raznim prigodnim akcijama, rekao je Toni Klarin, voditelj prodaje Opel Mitrovića. Inače i tvrtka Opel nedavno je “spašena” od stečaja zahvaljujući njemačkoj vladi koja je postigla sporazum s kanadsko-austrijskim proizvođačem autodijelova “Magnom” koja je uz podršku ruske banke pomogla Opelu, njemačkoj filijali General motorsa (GM), čime je izbjegnut financijski slom. Magna će uzeti udio od 20 posto u Opelu, a ruska Sberbanka 35 posto, čime će taj konzorcij imati većinu u kompaniji. GM će zadržati 35 posto, dok će preostalih 10 posto ostati u rukama zaposlenih u Opelu.
Klarin je rekao kako pokušavaju kupcima izaći u susret i prodaju poboljšati spuštanjem cijena na nabavne.
 – Tko može kupiti automobil, sad mu je prava prilika jer smo brojne automobile ponudili po povoljnijim cijenama ili su im cijene ostale iste, ali imaju bogatiju opremu, kazao je Klarin dodajući kako je pala i prodaja rabljenih vozila.
Što se tiče Chevroleta, koji je svojevrsna sestrinska tvrtka Opela, Klarin nam je rekao kako i oni pokušavaju privući kupce brojnim akcijama pa je tako cijena za njihov model aveo pala na 54.000 kuna. Ovo je privuklo velik broj kupaca pa je tako 47 automobila prodano u samo tjedan dana. I tacuma, koja je prije stajala oko 100.000 kuna, sad se prodaje za 80.000 kuna.
I u Toyoti kažu kako im je prodaja osjetno pala. Oni koji se ipak odluče za kupovinu automobila kupuju jeftinije modele ili skuplje, ali se onda s autokućom dogovore o popustu. Ipak, u zadnje vrijeme, kako kažu, osjeća se lagano poboljšanje situacije.
U Autokući Serdarević, koja prodaje automobile marke peugeot također je pala prodaja. Ivica Dugandžić rekao je da se pad ipak ne osjeti jako. Dodao je kako se osobna vozila prodaju gotovo na lanjskoj razini dok je prodaja pala za teretna, odnosno gospodarska vozila.
I u Renaultu se lagano osjeća poboljšanje prodaje, ako je suditi prema riječima Danijela Grbića, voditelja prodaje u autosalonu Mehanizacija.
Uzlet Dacije
 – Veći je utjecaj krize na globalnom, nego na lokalnom tržištu. Krajem prošle godine i početkom ove pad prodaje je bio osjetniji, a sad se tržište stabiliziralo. Osim toga mi imamo široku paletu automobila čija se cijena kreće od 54.000 pa do 500.000 kuna tako da ima automobila za sve, rekao je Danijel Grbić.
On je istaknuo kako je Dacia, koja je poznata po jeftinim modelima, doživjela najuspješniju godinu od kad rade na zadarskom području. Ljudi se u ovoj krizi ipak odlučuju za jeftinije modele automobila.
Međutim, postoje i klijentela na koju ova kriza ne utječe. Ako ćemo suditi prema riječima Marija Gulana, direktora tvrtke Zadar mobile, koja prodaje automobile marki hyundai i honda, uvijek ima onih koji neće gledati na cijenu automobila.
 On je rekao kako je Hyundaiju pala prodaja i do 50 posto. Međutim i kod njih se u zadnje vrijeme situacija popravlja zahvaljujući snižavanju cijena automobila čime se potaknula kupovina. Ipak, snižavanje cijena automobila potaknulo je prodaju, ali autokuće nemaju zaradu.
 – Honda je izuzeta iz krize i moram reći da ček bilježimo blagi rast. To je premium klasa automobila koju kupuju ljudi koji imaju novaca i na koje ova kriza baš i ne utječe. To su u većini slučajeva privatni poduzetnici kojima nije teško izdvojiti dosta novaca za marku, odnosno za statusni simbol u društvu, rekao je Mario Gulan.
Slično je i u Autokući Zadar, koja prodaje automobile marki VW i audi.
Audi i mercedes
 – Osjetili smo krizu, ali mi smo najmanje pali u prodaji. Čak smo poslovali i pozitivno iako se količina prodaje smanjila. Audi uopće nije pao, dapače, prodaje se kao i lani, a povećan je broj i rabljenih vozila, rekao je Dean Pupovac iz Autokuće Zadar.
 – Svjesni smo isticanja nestabilnog trenutka koji se veže za tržište, no zadržali smo jednaku razinu poslovanja kao i svih dosadašnjih, uspješnih godina. Po tome i po kvaliteti proizvoda i dalje nas prepoznaju kupci i poslovni partneri. Što se tiče financijskih/brojčanih pokazatelja, oni se rade također prema zadanim normama, u određenim kvartalima, rekla je Paula Kolendić iz Odjela za odnose s javnošću tvrtke Euroline koja prodaje osobna vozila brendova – smart, mercedes-benz, chrysler, jeep i dodge. Ona je nastavila kako njihova prodaja postiže zadovoljavajuće rezultate, a zadovoljni su i odazivom kupaca (kao i starih klijenata) na brojne akcije koje su organizirali početkom ove godine. Prema njenim riječima najprodavanija su vozila i dalje Mercedes-Benzova A-klasa, C-klasa i E-klasa, a kupci se najčešće odlučuju na kupnju vozila putem Mercedes-Benz Leasinga i to čak 70% naših kupaca.
Svjetska ekonomska kriza utjecala je na globalno tržiše automobila, ali čini se da se svjetlo na kraju tunela ipak nazire. Prodaja se potiče brojnim akcijama ili snižavanjem cijena, što, kako se čini, daje rezultate. Ljudi se i dalje odlučuju na kupovinu novih automobila, ali dok traje kriza većina ih odabire one jeftinije. Ipak, postoji i ona klijentela koja će radije izdvojiti veću količinu novca i platiti markicu na poklopcu automobila jet će time, smatraju, i oni “dobiti na cijeni”.