Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

MIHAELA KADIJA

Prirodne ljepote zadarske regije pružaju brojne mogućnosti za aktivni odmor i izvan sezone

Autor: Nikolina Lucić

29.09.2023. 18:21
Prirodne ljepote zadarske regije pružaju brojne mogućnosti za aktivni odmor i izvan sezone

Foto: Vedran Karuza/NL

Posezona – to, može se reći, blaženo vrijeme babljeg ljeta i manjih gužvi na ulicama napokon je stiglo. Nakon užurbane špice sezone, pred nama je razdoblje jednako intenzivnih putovanja, ali iz drugih pobuda. Dok turisti koji u našu regiju dolaze u špici sezone kao osnovni motiv dolaska navode sunce i more, u posezoni je ipak vrijeme za pravo uživanje, u šetnjama i boravku u prirodi, izvrsnoj hrani i još boljim vinima, te očaravajućoj jeseni uz more, koja itekako ima svojih draži.


Zato smo o ovom važnom razdoblju u turističkoj godini razgovarali s Mihaelom Kadijom, direktoricom Turističke zajednice Zadarske županije, pred kojom nije samo sumiranje najužurbanijeg dijela sezone, već i jednako aktivna priprema i promocija sljedeće.


Razlozi za (ne)zadovoljstvo


Prvo da podvučemo crtu pod špicu sezone. Kakvi su rezultati ostvareni u kolovozu? Možete li ih usporediti s prošlom, te 2019. godinom?


– U Zadarskoj županiji svakako možemo biti zadovoljni ostvarenim rezultatima u dosadašnjem dijelu turističke godine. No, danas moramo statistiku promatrati s određenim odmakom. Naime, prvenstveno jer nakon 2019. godine imamo prvu »pravu« turističku godinu koja je neometana restrikcijama i uvjetima od samoga početka. Imamo i povratak konkurencije na tržište koja je zaista kaskala za Hrvatskom koja se opravdano nazivala šampionom globalnog turizma u svijetu u doba pandemije. S druge strane, službena statistika broji prijavljene goste. Naglašavam »prijavljene« jer već niz godina ukazujemo, ne samo mi već u biti sve lokalne turističke zajednice koje su »na terenu«, kako imamo – prvo problem s prijavom turista u sustav, a drugo – značajan broj nelegalnog iznajmljivanja, bilo onoga koji nema rješenje i pružanju usluga smještaja ili onog koji pod krinkom »prijatelja« i kuće za odmor, tzv. vikendice, prima goste i naplaćuje im smještaj. Dojam je da takvi slučajevi iz godine u godinu eskaliraju.



Drago nam je što je naš inspektorat ove sezone pokrenuo značajnije radnje u detekciji i suzbijanju nelegalnih aktivnosti. Sustav turističkih zajednica stoji im na raspolaganju za još veću akciju u 2024. godini, a za koju sustav TZ-a smatra da mora početi ranije i sustavno obrađivati sve dijelove županije. Tome će, vjerujemo, doprinijeti i nova regulativa na razini EU-a koja regulira rad internetskih booking platformi, te između ostalog, donosi obvezu samoj platformi da svaki objekt oglašen na njihovim stranicama mora imati naznačen PDV identifikacijski broj, što je do sada bila samo obveza iznajmljivača s rješenjima.


E sad, vratimo se brojkama. Ove godine svjedoci smo povratka prve cijele turističke godine nakon pandemije i ostvareni rezultati u potpunosti dosežu, ali i premašuju one iz 2019. godine. U prvih osam mjeseci 2023. godine ostvareno je više od 1,7 milijuna dolazaka, te gotovo 13 milijuna noćenja koji čine dva posto više nego 2022. te jedan posto više od 2019. Stranih noćenja je 9,6 milijuna što je povećanje od 3 posto naspram 2019. godine. Kada govorimo o brojkama u kolovozu, važno je kako je lanjski kolovoz, što zbog manje konkurencije na turističkom tržištu, a što zbog dostupnosti i osjećaja sigurnosti koje su naše destinacije turistima nakon pandemije pružale, zabilježio izniman rast. Ovaj kolovoz bilježi stoga neznatnim minusom od jedan posto prometa, no uzmemo li u obzir kako je to period izuzetno visokog pritiska na destinaciju i njezinu infrastrukturu, stabilnim brojkama moramo biti zadovoljni. Kako smo svjedoci iznimno dobre predsezone ove godine, moramo se podsjećati kako je jedan od strateških ciljeva turizma Republike Hrvatske upravo cjelogodišnji turizam, turizam sa što manjom sezonalnošću, odnosno uravnoteženijim prometom tijekom cijele godine.


Posezona doživljaja


Što možemo očekivati od posezone? U kojem segmentu očekujete najpovoljnije rezultate?


– Nakon uspješnog vrhunca sezone, pred nama je već razdoblje posezone za koje također vjerujemo da će ispuniti očekivanja i da ćemo zabilježiti pozitivne trendove turističkog prometa sve do kraja godine. Svakako računamo da će nam sve do kraja sezone letova u našu zračnu luku doći oni turisti koji mogu i žele putovati u razdoblju posezone. S ciljem privlačenje gostiju u naše destinacije u razdobljima prije i poslije glavne turističke sezone, Turistička zajednica Zadarske županije je i u 2023. godini, kao i u prethodnim godinama najveći dio svojih promotivnih aktivnosti usmjerila upravo na isticanje brojnih mogućnosti koje posjetiteljima nudimo u pred i posezoni kroz aktivni, gastro, city break i nautički proizvod.


Ovo je vrijeme u kojem se turisti okreću avanturističkom i enogastro turizmu. Što se novo u našoj regiji nudi u tim segmentima?


– Jedan od ključnih promidžbenih aduta kada govorimo o proizvodima jesu prirodne ljepote koje pružaju brojne mogućnosti za provođenje aktivnog odmora. TZ Zadarske županije već dugi niz godina potiče razvoj takvih oblika turizma koji pripadaju u tzv. »posebne interese«, a koji danas prelaze iz trenda u »mainstream«, te su gotovo nezaobilazna potreba na odmoru, bilo u »soft« ili »adventure« varijanti. Tako već niz godina temeljem javnih poziva podržavamo i potičemo projekte, kako agencija i raznih pružatelja usluga u turizmu, ali i lokalnih TZ-a usmjerenih na razvoj proizvoda posebnih interesa – aktivnog, enogastro, kulturnog i tradicijskog i drugih oblika turizma. Dodajmo kako smo ove godine posebno promovirali posjetiteljske centre u zaštićenim prirodnim područjima, izgrađene s ciljem održivog upravljanja bogatom prirodnom baštinom: »Podzemni grad Paklenice« u Nacionalnom parku Paklenica, zatim Interpretacijsko-edukacijski centar Grpašćak u Parku prirode Telašćica sa spektakularnim vidikovcem, kao i Centar izvrsnosti Cerovačke špilje u Parku prirode Velebit.



U ovoj posezoni računamo svakako i na goste koje zanima enogastro turizam jer Zadarska županija i na tom polju ima snažne potencijale, a znamo kako trajno raste globalna potražnja za kvalitetnom i lokalnom hranom i pićem. Stoga se neprekidno radi na i projektu razvoja enogastro proizvoda jer Zadarska županija svojom autohtonom ishranom, tradicijom uzgoja, resursima i potencijalom posebno u vidu ekološke proizvodnje, te ponudom i razinom kvalitete usluge može i treba izrasti u ozbiljnu konkurenciju na hrvatskom Jadranu. Tome doprinosi otvaranje novih kušaona i sličnih objekata koji su usmjereni na doživljaj hrane i pića, vrlo često na jedinstvenim lokacijama.


Centar nautike


Uskoro počinje i 25. Biograd Boat Show, najvažniji domaći sajam nautičkog turizma. Što on donosi našoj nautičkoj industriji i njezinoj popularnosti?


– Nautički sektor se koncem sezone tradicionalno okuplja na Biograd Boat Showu (BBS), koji je sa svojim Charter Expo, poslovnim susretom inozemnih agenata i domaćih čarteraša, te Nacionalnim kongresom nautike, postao središnji nautički događaj u RH i jača naš brend snažne nautičke destinacije. Svako je održavanje Biograd Boat Showa još jedna sjajna prigoda za promociju nautičkih potencijala naše županije koja je, kako je poznato, i pionir nautičkog turizma na Jadranu. Biograd, kao najsnažniji centar nautičkog turizma u našoj županiji, ima vrlo važnu ulogu kod domaćih i stranih nautičara i njegova reputacija neprekidno raste.



Dokazuje to i sam kontinuitet jer ovu godinu slavi i značajnih 25 godina održavanja. U tom je razdoblju BBS izrastao u veliki međunarodni događaj, a s ponosom možemo istaknuti kako ga podržavamo od samih početaka. Riječ je o višestrukom događanju koje zaslužuje podršku jer nadilazi klasične tzv. manifestacije. BBS je i strukovni i gospodarski sajam koji diže imidž destinacije i nautike u Zadarskoj županiji, predstavlja priliku je za druženja i poslovnu suradnju, pokazuje našu snagu u nautici, kao i važnost koju pridajemo daljnjem razvoju tog sektor.


Kakva je slika nautičkog turizma ove godine, osobito na području biogradskog arhipelaga?


– Naša ponuda u nautičkom segmentu i aktivnom odmoru je odlična i stabilna. Nautičari plove sve do zimskih mjeseci te su jedan od nositelja prometa u posezoni. U nautici je u prvih osam mjeseci ove godine ostvareno 83.200 dolazaka i 556.200 noćenja, što je tri posto više nego u 2019. godini. Ipak u usporedbi s 2022. godinom noćenja koje bilježimo u luci isplovljavanja kroz E-crew sustav je dva posto manje. Možemo procijeniti kako se radi o posljedici snažne kumulacije turističkih tokova u našim destinacijama tijekom pandemije zbog pada konkurencije, ali i činjenice kako je taj oblik »smještaja« bio izrazito pogodan izolacijskim okolnostima. Stoga je prošlih godina nautički turizam bilježio snažan rast.


Biograd kao snažan nautički centar Zadarske županije i često polazišna točka za istraživanje našeg arhipelaga redovito bilježi sjajne rezultate u nautičkom turizmu i ostvaruje brojke jednake onim lanjskim. A tome pridonosi i održavanje Biograd Boat Showa koji je član prestižne svjetske organizacije nautičkih sajmova, pa to sasvim sigurno stavlja Biograd uz bok nekim od najvećih svjetskih središta.